Antipatično vs. humanitarno: Dva lica kapitalizma u raljama TV šunda

10.10.2017.
ČITATELJI OCIJENILI
5

Antipatično vs. humanitarno: Dva lica kapitalizma u raljama TV šunda

Bilo je pitanje vremena kada ćemo doći do ove razine, ali logična je to progresija procesa. Ne i njegova kulminacija, jer uvijek može još gore, luđe i nakaradnije pa je pitanje vremena kada će se u reality show prijaviti netko s tetoviranim Konzumom na čelu, ili barem boksački obojiti prsa i leđa u logotip kakvog casina, koji je odlučio platiti za billboard ljudske kože. Onako kako smo se do prije desetak godina šalili da će product placement i potpuna ovisnost komercijalnih sadržaja o reklamama dovesti do toga da će pjevači na pozornici i glumci u filmovima nastupati doslovno kao vozači Formule 1 - kao hodajući stup oblijepljen reklamnim logotipovima, brendovima, naslovima, crtežima... - tako smo sada, u 2017., na korak od te i takve stvarnosti.

Jer kada nemaš sadržaj koji publika financira izravno svojim novcem (tipa Netflix), a državna televizija postaje anakronizam koji posebno dobro životari u zemlji koja obožava anakronizme, onda ti ostaje - prikeljiti logo na čelo i ponosno paradirati pred kamerom, kao biološko-marketinški minotaur.

"Tri, dva, jedan - kuhaj!" kao show koji postoji samo i zbog reklame trebao bi se zvati "Tri, dva, jedan - kupuj!", jer ovo je prije emisija o sponzorima i njihovom savršeno skladnom suživotu unutar jednog kadra, nego o kuharima i hrani. Drugim riječima, manje je bitno što je u pećnici od onog što piše na vratima pećnice; nećemo o hrani, kuhanju i okusima naučiti ništa, ali ćemo shvatit da u marketingu RTL-a rade uistinu sposobni ljudi. Sposobniji od producenata i redatelja, jer dok jedni nalaze klijente, drugi ih nisu u stanju utopiti u sadržaj na manje komično eksplicitan način. Istina, podsjetit će vas ovaj "kuharski reality" na to koliko Doris Pinčić Rogoznica može biti negledljiva kada je uvjere da treba biti i voditeljica, a ne samo lijepo lice sapunice, ali to su, recimo to tako, manje vrijednosti ovog showa. Koji je amaterski u svakoj svojoj sekundi i promovira "amaterske kuhare" na setu nalik na terarij ispunjen sponzorskim kuhinjama.

"Tri, dva, jedan - kuhaj!" degutantan je primjer toga što se dogodi kada sadržaj posve zamre pred marketingom, a logotipovi svega od proizvođača kuhinjske opreme do uvoznika jeftinog povrća iz Azije defiliraju ekranom nadrobljeni u kazan brendova, s istinski urnebesnim detaljima kao što je sindikalno-esesovski Sparov povez oko ruke natjecatelja. U ovom čobancu logotipova ima mjesta za sve i svakoga, jer kamera ionako hvata sve koji su platili, onoliko sekundi koliko su platili, a ostaje se nadati da će do sljedeće sezone svako zrno riže i svaki komad tjestenine u tanjuru biti ispečatirano logotipovima sponzora pa će i fokus na hranu možda biti značajniji. Mada, trenutno je i ovako urnebesno zabavno, ne kao moralna, ekonomska i televizijska abominacija, ali svakako kao karikatura simptoma države, društva i TV programa u kojima "umjereni" i normalni modeli bilo čega postaju endemskom vrstom.

Product placemet je OK onda kada nije kontraproduktivna karikatura - a iznimno je OK kada se koristi kao zamjena za ono što bi tzv. socijalna država trebala odraditi, ali je, eto, negdje putem zagubila pečat...

"Dom iz snova" primjer je kako to izgleda kada Nova TV posao odradi kako treba - nemojte me krivo shvatiti, i dalje je to jedva gledljivo eksploatiranje ljudskih emocija s dobrom starom (manje dobrom, više starom) Mineom i arhitektom Semirom Šećerkadićem u svom prvom televizijskom putovanju, tipični komad šablonske "ljigetine" u kojoj kamera trči za uplakanim obiteljima kao što lešinar kruži nad još toplim truplom.

Ali razmjena je vrlo jasna - za nemilosrdnu emocionalnu eksploataciju i zabavljanje sveopćeg auditorija melodramom suza tuge i oduševljenja u rollercoasteru emocija hrvatske sirotinje, ista ta sirotinja dobije krov na glavom dostojan homo sapiensa u 21. stoljeću. Znamo li da je opcija B pljačka banke ili dizanje kredita iz iste, koji bi većini protagonista zbog katastrofalnog socijalnog statusa ionako bio odbijen - Nova TV kao opcija u cost benefit analizi i nije tako loše rješenje, zar ne?

U serijalu "Dom iz snova", Nova TV je zajedno s kohortom svojih oglašivača - dosta diskretno pobrojanih na kraju špice, dok ne dođe dan kada će i oni tjerati ljude da suzama formiraju njihove logotipove na svojim obrazima - omogućio ljudima koji žive u katastrofalnim stambenim uvjetima da prijavom u show i pristajanjem na snimanje poprave životne uvjete na račun televizije. Nisu im stavljali vrata s logom Nove TV i Emmezette, niti ukrašavali zidove brendiranim tapetama - trampa se zasnivala na vrlo jednostavnoj formuli: vi nama emocije, mi vama obnovljenu nekretninu. I svi zadovoljni.

Osim dežurnih kmečavaca, koji će uvijek biti spremni potpisivati peticije za zaustavljanje televizijskog šunda pa zavapiti kako je riječ o još jednom nemilosrdnom iskorištavanju ljudskosti u režiji komercijalne televizije. Ali kome smeta, uvijek može pomoći na drugi način - ići od kuće do kuće unesrećenih i osobno popravljati zatečeno stanje, ili recimo okupiti stručnjake i platiti ih ih svog džepa ili možda osnovati udrugu, pokret ili firmu koja će ruševne i pljesnive stračare pretvarati u životni prostor bez gljivica i plijesni, u zamjenu za osmijeh i hvalu. Ipak ne? Bolje je to prepustiti komercijalnoj televiziji i gledati kako to drugi rade, iz udobne fotelje?

Aha. U redu. Ostaje nam onda trampa, televizijska eksploatacija bijede i bijeda koja eksploatira televiziju za poboljšanje socijalnog statusa. Pa ako ljudi već i moraju zahvaliti televiziji na tome, a ne dobrim susjedima samaritancima i fantazijama o etatističkoj zajednici u kojem svakome s Marsa u krilo pada ono što mu treba, to je svakako manja tragedija od života u uvjetima nedostojnog čovjeka.

Sviđa ti se članak? Podrži rad kolumnista Liberala!
VIŠE IZ RUBRIKE:
DRUŠTVO
HRVATSKA
O autoru
Velimir Grgić je magistrirao novinarstvo. Pisac, novinar, poduzetnik, scenarist i producent. Piše za razne domaće i strane časopise i portale. Kao scenarist radi na filmovima i TV emisijama, a dosad je objavio i 13 knjiga. >>VIŠE
Novo na Liberalu

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Na primary izborima za kandidata Demokratske stranke bit će vrlo gusto jer će se utrkivati najmanje 20 kandidata. Bit će to prvi veliki sukob između socijaldemokracije i liberalizma u Americi.

Netko od njih troje najvjerojatnije će se suočiti s Trumpom 2020. - tko ima veće šanse?

Društvo

PIŠE: THOMAS BAUER

Što se zapravo krije iza albanske zabrane kladionica?

Zapamtite - iza svake zabrane stoji nečiji interes

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Feministice su se našle uvrijeđene i zahtijevale od administratora uklanjanje spornog vica. Vic je uklonjen uz ispriku vodstva fakulteta.

Knjižnica FFZG-a pokušala nasmijati studente vicem o filovanoj paprici. Nije prošlo dobro...

Društvo

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Rektor pulskog sveučilišta izjavio je da mladi moraju odraditi nekoliko godina u Hrvatskoj da bi vratili dug...

Znamo da naši političari često izvaljuju gluposti i besmislice, ali što ćemo s akademicima?

Politika

PIŠE: JERKO MARKOVINA

Britanski parlament ima krajnje nezahvalan zadatak - kako izbjeći Brexit na što manje bolan način. Vremena je sve manje...

Nakon lijepih priča i snova, Britancima se bliži brutalan sudar sa stvarnošću

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Kad je preuzeo vlast, lijevi mediji su ga predstavljali kao brazilskog Donalda Trumpa i najveću prijetnju svjetskoj stabilnosti, a desni kao posljednju nadu za Brazil. I jedni i drugi su u pravu.

Bolsonaro - fašist ili posljednja nada za Brazil?

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Hajka protiv Pernara prelazi svaku mjeru, a posebno je licemjerno što dolazi od onih koji godinama rade potpuno istu stvar.

Nadriliječništvo u hrvatskim medijima: Uvjeravaju nas u ʼčarobneʼ napitke, biljke i pripravke protiv gripe, upala, raka...

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Većina novinara u mainstream medijima javno podržava najavljene restrikcije govora na internetu ili mudro šuti. Pročitajte kako lako bi se taj zakon mogao okrenuti protiv njih.

Dragi ljevičari, i vi biste se trebali jako zabrinuti zbog novog zakona o govoru na internetu!

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Vlada Justina Trudeaua povećala je 2015. najvišu poreznu stopu s 29 na 33 posto s namjerom povećanja državnih prihoda za 3 milijarde dolara godišnje. Dogodilo se suprotno.

Kanadski poučak: Progresivno oporezivanje bogatih smanjuje državne prihode

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Kyle Kulinski dao je neoboriv argument koji bi trebali usvojiti svi s obje strane političkog spektra.

Debata između antifašista i socijaldemokrata: Zašto ljevičari trebaju biti za slobodu govora?

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Bez obzira na to što se uglavnom slažem sa stavovima Pametnog, a protivim stavovima Živog zida, Ivan Pernar je iz ovog sukoba izašao kao moralni i stvarni pobjednik.

Wannabe tirani ignoriraju postojanje dobre volje i zato će uvijek biti poraženi

Zanimljivosti

PIŠE: LIBERAL.HR

Batman je u 11. izdanju stripa bio Nijemac, borac protiv nacista koji pokušava spriječiti Gestapo u namjeri da preveze Misesove rukopise do Hitlera.

Ono kad je Mises bio inspiracija i tema za epizodu Batmana

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: