Balkan kao bure baruta: Zašto rat?

8.1.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
5


PIŠE: AZUR DELIĆ
IZVOR: METAFORA.BA

Preporučeno za vas
Huić: Sindikati koriste potplaćene medicinske sestre za povećanje plaće uhljebima koji samo rade štetu
Neka Linić uloži svoju imovinu u Uljanik!
Huić o ideji da država uloži još 10 mlrd. kn u Uljanik: ʼTo bi sj*balo javne financijeʼ
Ovo nije humano: Beljak htio ispasti faca, Plenkovićev ministar ga uništio...
Miletić vrijeđa našu inteligenciju ako ozbiljno misli da ćemo povjerovati u nevinost IDS-a
Ako Vlada pomogne Uljaniku, morat će i svima ostalima
Autori South Parka maestralno se ʼzahvaliliʼ kineskim cenzorima zbog zabrane njihove serije
Na današnji dan Vlado Gotovac održao je najbolji politički govor u modernoj hrvatskoj povijesti
Porezna uprava smislila nove načine da privatnicima zagorča život. Ako je ovo ʼrasterećenjeʼ...
Obersnel ljut što više ne može reketariti taksiste
Mit o izumiranju socijalne države, 2. dio: Razvijene države povećavaju poreznu presiju
Hrvatska ima veći udio žena u poduzetništvu od Švedske, Njemačke i Švicarske
Porezni obveznici traže od države da transparentno objavi sva jamstva kojima su političari zadužili građane
Digitalni porez nema veze s pravdom i neće pogoditi velike korporacije nego male biznise i startupe
Plenković se kiti tuđim perjem i busa u prsa dok Hrvatska zaostaje
Sveta Nedelja ukida naknadu za taksiste i smanjuje paušal u turizmu na zakonski minimum
Europska liberalna grupacija promijenila svoje ime; evo zašto...
Grad Dubrovnik se baca u nekretninski biznis i ugostiteljstvo, a gradonačelnik privatnicima prijeti zabranom
Usprkos trgovinskom ratu slobodna trgovina se nastavlja širiti
Vaclav Klaus: Kako smo reformirali češko gospodarstvo

Balkan kao bure baruta: Zašto rat?


PIŠE Azur Delić
IZVOR: METAFORA.BA

Balkan je u percepciji Europljana prostor sukobljenih plemena, "nehistorijskih naroda", a u samopercepciji je prostor krvave prošlosti i neizvjesne budućnosti. Ono što je zajedničko i u jednoj i u drugoj percepciji jest misao o ratu: Balkan se gleda kao bure baruta, a rat je obilježje ovih prostora. Uzrečica kaže da narodi Balkana ratuju svakih pedeset godina.

Ali, zašto nastaje rat i zašto je tako čest na Balkanu? Je li to zbog agresivnosti naroda koji žive na Balkanu? Jesu li narodi Balkana destruktivni?

Veliki mislioci Sigmund Freud i Albert Einstein diskutirali su na temu „ljudske destruktivnosti“ te su 1931. godine odgovorili na ovu nedoumicu. U slavnom pismu Einsteinu Čemu rat Freud iznosi mišljenje da rat nije uzrokovan ljudskom destruktivnošću, već njegov uzrok vidi u stvarnim sukobima među grupama koji su uvijek bili rješavani nasiljem. Većina modernih ratova i većina ratova među antičkim državama nisu bili uzrokovani nagomilanom agresijom, već instrumentalnom agresijom vojnih i političkih elita. Erich Fromm u knjizi Anatomija ljudske destruktivnosti navodi da je rat najčešći među moćnim državama s jakom vladom.

Važan faktor za mogućnost rata je i duboko uvriježen osjećaj poštovanja autoriteta i straha od njega. Najbolji primjer ovoga jesu vođe u totalitarističkim sistemima. Vojniku je tradicionalno usađen osjećaj da je slušanje vođa obaveza za čije bi ispunjenje morao biti spreman platiti životom. Ove riječi koje iznosi Erich Fromm otkrivaju nam i osnovne razloge za ratove na Balkanu.

Da bi se smanjila mogućnost i da bi se skrenulo s puta koji vodi u rat mora doći do otklanjanja ovih pretpostavki koje i dovode do rata. Prevelike ovlasti date državi vode u diktaturu ili autokraciju, a to dovodi do smanjenja osobne slobode svakog pojedinca. Čovjek je sposoban osloboditi se – država ne smije biti veća od pojedinca, državni aparat ne vlada građanima nego im služi; to je važna lekcija koju balkanski narodi još uvijek nisu savladali. Druga pretpostavka prevencije ponavljanja krvave prošlosti je ekonomska sloboda, bez koje, čini nam se, nema ni svake druge slobode. Naša društva su financijski ovisna, ucijenjena i siromašna, stoga i neslobodna; nikada se nije naglašavala odgovornost pojedinca za sudbinu nego se pojedinac doživljavao kao pijun. Za naše ekonomsko ropstvo kriv je socijalistički koncept njenog vođenja, a zatim i rat.

Tko se treba mijenjati: narod ili pogubne ideologije?

Ne, narod se ne treba mijenjati jer rat ne počinje agresijom masa i naroda, nego agresijom i interesom elita, koje obično manipuliraju masama; narodi Balkana nisu destruktivni. Stoga se na Balkanu ne trebaju izmiriti narodi, jer oni nikada i nisu bili posvađani, nego je potrebno sa scene skloniti ubilačke i ratom motivirane ideologije koje su se institucionalizirale u pojedine države Balkana. Ovdje je posebno važno naglasiti da nikako ne smijemo žrtvu izjednačavati s agresorom što se u posljednje vrijeme vrlo često nameće iz pojedinih centara moći kada su u pitanju minuli sukobi na ovim prostorima. Nužno je odreći se ideologija koje su u svojoj srži lažne, a veoma su efikasan alat za manipulaciju širokih narodnih masa. Povijest pokazuje da pojedinci i male grupe s idejom i vizijom mijenjaju stvari. Naš problem nisu loši narodi nego idejno siromaštvo koje se ogleda u javnom diskursu gdje su prevladavajuće ideje kolektivističke, totalitarne ili potencijalno totalitarne.

Vapaj za slobodom naroda na Balkanu čuje se stotinu godina, a umjesto slobode iz neslobode smo ušli u druge oblike neslobode. Vrijeme je za opću reviziju prošlosti ovih prostora koja će biti bazirana na povijesnim činjenicama i međusobnim uvažavanjem naroda te ćemo jedino na taj način postaviti solidne temelje za prosperitet svih društava u cjelini. Također, svaki pojedinac bitna je karika u vlastitom društvu koje treba voljeti i graditi, a ne na bilo koji način razarati.

Balkan žudi za progresivnom strujom čiji bi pobjedonosni poklič bio: "Smrt fašizmu, kolektivizmu i komunizmu – individualizam narodu."


Novo na Liberalu
VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: