Ograničavanjem cijena goriva Vlada je otvorila vrata nestašicama

14.10.2021.
ČITATELJI OCIJENILI
5

Ograničavanjem cijena goriva Vlada je otvorila vrata nestašicama

Cijeli svijet se ove godine suočava s povećanjem cijena energenata, prvenstveno radi naglog povećanja gospodarskih aktivnosti nakon nametnutih zatvaranja prošle godine. Kina, svjetski div prerađivačke industrije, već se mjesec dana suočava s nestašicama električne struje. Niti značajna domaća rudarska industrija ne može zadovoljiti veliku potražnju za ugljenom nakon što su silne tvornice ponovno pokrenule proizvodne kapacitete. Osim toga, počinje sezona grijanja pa su se rudari našli pod još većim pritiskom.

Cijene struje u Kini godinama su ograničene te su se elektrane našle u situaciji da gube novac. Budući da ne smiju prenijeti troškove na kupce, elektrane rade sa smanjenim kapacitetom. Mnoge tvornice pokušavaju nadomjestiti neispunjenu potražnju za strujom nabavom dizelskih agregata. Potražnja je toliko porasla da se kod nekih dobavljača čeka i po tri tjedana za isporuku agregata.

Javna rasprava o povećanim cijenama goriva u Hrvatskoj je iznenađujuće racionalna. Kada je prije 10-ak godina zbog strahovitog povećanja cijene nafte naglo porasla cijena goriva, glavna se krivnja svalila na kapitalizam i "pohlepne trgovce koji su digli marže nakon što smo privatizirali državnu naftnu kompaniju".

S druge strane, ovaj tjedan je naslovna vijest bila da država zbog svojih nameta uzima više od 50% cijene goriva. Iako je rasprava obećavala, danas je Vlada odlučila napraviti intervenciju u tržište. Vlada je odlučila ograničiti cijenu motornih goriva sljedećih 30 dana tako da će najviša dozvoljena cijena u Hrvatskoj iznositi 11,10 kuna za litru benzina te 11 kuna za litru dizela.

Prema Zakonu o tržištu nafte i naftnih derivata, Vlada ima ovlast propisati najvišu maloprodajnu cijenu goriva za neprekinuto razdoblje od najviše 90 dana radi zaštite potrošača, regulacije tržišta ili drugih opravdanih razloga.

Nije potrebna diploma iz ekonomije ili povijesti za predvidjeti što bi se moglo dogoditi ukoliko cijena naftnih sirovina nastavi rasti, a maloprodajna cijena ostane ograničena. Ako benzinske crpke budu prisiljene prodavati gorivo po cijeni ispod one po kojoj im se isplati, jednostavno ga neće prodavati.

Strateške robne zalihe se ne smiju koristiti za otklanjanje poremećaja na tržištu osim u slučaju rata ili velikih prirodnih nepogoda, a obvezne zalihe naftnih derivata koje vodi Agencija za ugljikovodike prodaju se po tržišnim cijenama.

Ministar Ćorić uvjerava javnost da će kontrola cijena donijeti stabilnost i mir u poslovni sektor i među građanima, iako istovremeno govori da projekcije idu u smjer daljnjeg povećanja cijena nafte na mediteranskom tržištu. Tko će prodavati gorivo ako će mu trošak biti iznad cijene po kojoj je država propisala da ga smije prodavati?

Vladina odluka da ograniči cijene goriva otvorila je vrata nestašicama ukoliko nastavi rasti cijena nafte. Kao što neki zazivaju državnu intervenciju zbog rasta cijena nekretnina koju je, između ostalog, potaknula državna intervencija subvencioniranja stambenih kredita, gotovo je sigurno da će se u situaciji nestašice goriva uzrokovane državnom intervencijom pokrenuti rasprava o potrebi državne intervencije: ponovne kupovine INA-e. A rasprava je bila tako obećavajuća.

 

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!
Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.
VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
HRVATSKA
Ocijeni članak
UKUPNA OCJENA
1
2
3
4
5
Ocjenjivanje sadržaja omogućeno je samo članovima Udruge Liberal.hr. Učlanite se - kliknite ovdje - da biste mogli ocjenjivati tekstove i dobili pristup drugim dijelovima portala za članove.
O autoru
Hrvoje Marković se bavi glazbom, financijama, web razvojem i padobranstvom. >>VIŠE
Vezano
Budite odgovorni, odstupite!
Hrvatskoj treba biti prioritet privući što više izbjeglica iz Ukrajine
Plenković odlučno protiv dezinformiranja hrvatske javnosti o ratu u Ukrajini
Hrvatska lani u turizmu ostvarila puno bolje rezultate od procjepljenijih konkurenata
Da bi ublažila inflaciju, Vlada treba hitno smanjiti PDV na 10 posto
Od BiH do Ukrajine, novinari Indexa se u svemu slažu s Plenkovićem
Tko ima bolji diplomatski pristup prema Ukrajini - Plenković ili Milanović?
Sandra Benčić kopira ekonomsku politiku Viktora Orbana
Bez državnih nameta, benzin u Hrvatskoj bi bio među najjeftinijima u EU
Plenković bi podmitio ljude iz dijaspore njihovim novcem. Nitko nije toliko naivan da nasjedne
Kako državni poticaj utječe na cijenu proizvoda na tržištu - primjer Tesla automobila
Glasnogovornik Vlade se obrušio na Liberal zbog prenošenja Capakove izjave: ʼŠire fake news!ʼ
Vlada uvodi covid potvrde samo da zadovolji medije, ali ništa neće time postići
Zašto je gorivo u Hrvatskoj skuplje sada nego prije 9 godina, iako je cijena nafte niža?
Pogledajte grafikone: Hrvatska i Portugal najskuplje su države za vozače u EU
Dokad će cijene rasti?
Ustavni sud u Njemačkoj proglasio berlinsku ʼmaksimalnu cijenu najmaʼ neustavnom
Zašto bi vlada, pogotovo u krizi, trebala pustiti cijene da rastu
Hoće li ugostitelji sada spustiti cijene ili će razliku od PDV-a uzeti sebi?
Ekonomija za neznalice (2): Što se događa kada država kontrolira cijene?
Novo na Liberalu
VIŠE TEKSTOVA
Web shop
PRIKAŽI VIŠE
Pretraži Liberal
Unesite pojam koji želite pretražiti
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Udruga "Liberal.hr"
O UDRUZI | UČLANI SE | DONIRAJ

PODRŽITE LIBERAL.HR:

IBAN za donacije: HR5923900011101229527
Model plaćanja: 00, poziv na br. primatelja: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT: HPBZHR2X)
IMPRESSUM | OGLAŠAVANJE | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: