Vezani članci:
Bolje spriječiti nego liječiti: Inflacija
Marijana Puljak: Kontrole cijena su ekonomski neodržive i vraćaju nas u socijalizam
PDV, cijene, novinari i njihovi stručnjaci
Inflacija u Hrvatskoj će ubrzavati jer javnost tako želi. Vlada radi točno ono što građani od nje traže
Trump najavio carine Kanadi i Meksiku. Rand Paul: 'To znači manje trgovanja i veće cijene'
Na krilima pohlepe: Jutarnji list na kiosku u tri godine poskupio 56 posto
Zašto bojkotaši, nezadovoljni stranim trgovačkim lancima, ne osnuju zadrugu kao Švicarci?
SDP-ovi prijedlozi protiv inflacije su uglavnom čisti populizam
Mises: Kontrola cijena izaziva kaos i vodi u socijalizam
Odgovornost HSLS-a i HNS-a za rast inflacije u Hrvatskoj
Skoko (Centar): Što bi Vlada RH mogla naučiti od Dioklecijana o inflaciji
Novinarka nesvjesno pokazala točne razloge zašto u Hrvatskoj imamo rast inflacije
VIDEO Gost šokirao novinarku N1: 'Treba nam netko kao Javier Milei'
Guverner HNB-a kaže da nema pojma zašto cijene opet rastu. Pomozimo mu da sazna
Kontrola cijena ne smanjuje inflaciju, već ju pogoršava
Plenković nema interesa zaustaviti rast cijena. Novi val inflacije možda je već krenuo
Cijene na zagrebačkom adventu nisu previsoke, evo zašto
Pearl Jam i svrha cijene u tržišnoj ekonomiji
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće
F. A. Hayek: Upotreba znanja u društvu
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Jutarnji se čudi astronomskim cijenama subvencioniranih radova
Inflaciju kreira Vlada jer glasači tako žele
Zašto su cijene na Jadranu 'paprene' i koliko su za to krivi 'pohlepni iznajmljivači'?
Glavni urednik Glasa Istre se okomio na čistačice i frizerke. Razlog je urnebesan
Zašto cijene rastu: O populizmu, politici i pohlepi
Postoji nešto puno gore od inflacije. To je nestašica
Sandra Benčić kopira ekonomsku politiku Viktora Orbana
Kako državni poticaj utječe na cijenu proizvoda na tržištu - primjer Tesla automobila
Ograničavanjem cijena goriva Vlada je otvorila vrata nestašicama
Novo na Liberalu:
Praznik parazitiranja i signaliziranja mana
Više od 500 američkih ekonomista potpisalo peticiju protiv carina
Orban bi nagodinu mogao pretrpjeti teški poraz. Ovaj čovjek je po anketama debelo ispred
Igrokaz pred MVEP-om: Neka to probaju u Palestini
Ovako je govorio Mario Vargas Llosa - velikan latinoameričke književnosti i liberalizma
Urša Raukar-Gamulin koristi feudalističku argumentaciju u obranu povlastica za 'samostalne umjetnike'
Eurostat: Inflacija u Hrvatskoj u ožujku iznosila 4,3 posto i među najgorima je u EU
Stanovnici Ekvadora odbacili socijalizam, poražena kandidatkinja odbija priznati poraz
Bernardić na bezazlenom pitanju o Thompsonu pao na karakternom testu
Istraživanje: Amerikanci bi rado 'vratili industriju u SAD', ali da u njoj radi netko drugi
Birokracija je u ratu protiv tradicionalne obitelji i temeljnih društvenih normi
Trgovinski deficit u SAD-u nastaje zbog pogrešne klasifikacije stranih posjeda američkih dolara
Mile Kekin - siromašni umjetnik i ekstraprofiter
Licemjerna Sandra Benčić
Aleksandar Vučić i autoritarni obrisi Srbije: Protjerivanje nepodobnih stranaca i gušenje slobode medija
Razlika u plaći između muškaraca i žena kod nas puno niža nego u većini drugih EU zemalja
Top 18 promašenih znanstvenih predikcija Sudnjeg dana iz 1970-ih
Adam Smith je predvidio probleme s kojima će se njegov sustav slobodne trgovine suočiti
Pogledajte fotografiju zbog koje je novinar u Njemačkoj kažnjen uvjetnim zatvorom
Johnny Rotten o povratku u Sex Pistolse: 'Nikada! Oni su klaunski woke cirkus'
Druga strana priče: Ima li Amerika razloga biti ljuta na trgovinske partnere?
Zašto ECB toliko požuruje uvođenje digitalnog eura? Imaju dva razloga...
Europska komisija treba prihvatiti sve Trumpove zahtjeve - ne radi njega, već zbog nas, Europljana
SAD ima s ovom zemljom trgovinski suficit. Trump im je svejedno opalio carine, ne znaju zašto
Što je zajedničko jugonostalgičarima i Trumpovoj sekti? Opsesija industrijom koje više nema
HDZ u panici: Ovaj čovjek bi im mogao uzeti Zadar, jednu od njihovih najtvrđih utvrda
Što rade Plenkovićevi fact checkeri koje plaćamo za 'točno informiranje'? Upravo ono što ste pretpostavili
Rand Paul podsjeća kolege: 'Carine su u povijesti uvijek bile pogubne za Republikansku stranku'
Švedska i Švicarska - dva različita pristupa univerzalnom pravu na zdravstvenu skrb
Za trgovinski rat je potrebno (bar) dvoje

Objašnjeno: Zašto su neki hrvatski proizvodi jeftiniji u inozemstvu nego u Hrvatskoj?


Piše: Mario Nakić
9.7.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Objašnjeno: Zašto su neki hrvatski proizvodi jeftiniji u inozemstvu nego u Hrvatskoj?

Objašnjeno: Zašto su neki hrvatski proizvodi jeftiniji u inozemstvu nego u Hrvatskoj?


Piše: Mario Nakić
9.7.2019.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Na primjeru Ožujskog piva u limenci, objašnjeno kako je ono u Njemačkoj u trgovini upola jeftinije nego u Hrvatskoj.

Na društvenim mrežama ovih dana haraju objave u kojima se ističe razlika u cijeni između pojedinih proizvoda u trgovačkim centrima u Njemačkoj i Hrvatskoj. Ističu se hrvatski proizvodi kojima je cijena viša u Hrvatskoj nego vani. Mnogi Hrvati ostali su šokirani i pitaju se kako je to moguće. Smatraju da to nema logike. Ubrzo su počele kružiti teorije zavjere o tome kako trgovci namjerno nabijaju veće marže Hrvatima i tako na nama zarađuju više nego na stanovnicima zapadnih zemalja.

Ali, kao i obično, postoji sasvim logično objašnjenje koje nema veze s trgovačkom pohlepom niti antihrvatskom zavjerom. Odnosno, postoji više logičnih objašnjenja i različitih mogućnosti zašto se ovaj "fenomen" pojavljuje. Usput, on nije jedinstven za Hrvatsku, to je normalna pojava diljem svijeta, ali Hrvatska ima neke vlastite probleme na koje bi ovom prilikom trebalo ukazati.

Konkretno, ukazuje se na cijenu limenke Ožujskog piva od 0,5 l koje je jedan korisnik Facebooka u jednom njemačkom Lidlu našao po cijeni od 0,79 eura ili 5,84 kn. U isto vrijeme, ista limenka Ožujskog u hrvatskim prodavaonicama Konzuma košta 9,49 kn.

Prvo trebamo vidjeti koliki faktor na razliku u cijeni čine državni nameti. U Hrvatskoj PDV iznosi 25 posto, a u Njemačkoj 19 posto. Osim toga, sve države članice Europske unije imaju i posebnu trošarinu na alkoholna pića koja se u svakoj državi obračunava na drugi način i po drugoj stopi. U Hrvatskoj se za svijetlo pivo od 0,5 l dodaje na cijenu trošarina od 0,96 kn, a u Njemačkoj u protuvrijednosti 0,36 kn, što znači da je trošarina na pivo u Njemačkoj skoro trostruko niža nego u Hrvatskoj.

Kada od tih maloprodajnih cijena odbijemo PDV i trošarinu na alkoholna pića, onda dobijemo 6,63 kune u Hrvatskoj, a 4,62 kune u Njemačkoj. Razlika i dalje postoji, ali više nije 50% niža cijena u Njemačkoj, već je smanjena na 30 posto. Dakle, dosta značajan udio u razlici cijene čini državna porezna represija koja je u Hrvatskoj očito veća nego u Njemačkoj.

Ali kako objasniti razliku od 2 kune koja ostaje i nakon što odbijemo porez i trošarinu? Vrlo jednostavno, moramo promijeniti način razmišljanja iz marksističkog u tržišno. Cijene proizvoda i usluga, usprkos širokom uvjerenju koje još uvijek vlada u Hrvatskoj, nemaju veze s troškovima proizvodnje i dostave tih proizvoda i usluga. Kupca nije briga koliko je vama trebalo potrošiti truda, vremena i novca da biste proizveli neki proizvod i dostavili ga do trgovine. Njega nije briga ni za što od navedenog. On će doći u trgovinu s namjerom da nešto kupi. Vidjet će 50-ak različitih brandova proizvoda koji želi kupiti i prema vlastitim preferencijama će izabrati brand koji njemu najviše odgovara.

Onaj brand koji je traženiji morat će se ponovno naručiti, što će biti znak da potražnja raste i da mu cijena treba biti veća, a brand koji stvara zalihe morat će se prodati pošto-poto dok mu nije istekao rok trajanja. Jer trgovcu se više isplati prodati robu čak i ispod nabavne cijene nego da ona završi na otpadu jer u tom slučaju gubi daleko više. Tako dolazi do rasprodaja i smiješno niskih cijena.

Dakle, cijene ne određuju troškovi proizvodnje i dostave nego zakon ponude i potražnje, a ključnu ulogu igraju preferencije kupaca koje nisu iste u Hrvatskoj i Njemačkoj. Ožujsko pivo možda više znači hrvatskim konzumentima nego njemačkim pa će u Hrvatskoj ljudi biti spremni za njega više platiti. To sad govorim, naravno, hipotetski, umjesto Ožujskog možete staviti bilo koji brand bilo kojeg proizvoda.

Osim toga, postoji i mogućnost da je proizvođač namjerno spustio cijene za neko tržište što obično rade proizvođači kad žele ući na novo tržište gdje već postoji jaka konkurencija. U tom slučaju ponekad se isplati privremeno spustiti cijenu čak i ispod razine isplativosti samo da bi stvorili bazu budućih vjernih kupaca. Na primjer, možda Zagrebačka pivovara želi doprijeti do njemačkih potrošača i osvojiti dio tog tržišta koje je bogato pivarskom konkurencijom pa spušta cijenu da bi ih namamila da probaju njihov proizvod u nadi da će dio njih postati njihovi vjerni konzumenti i nakon što podignu cijenu.

Ovo je tema u istoj kategoriji kao ono kad su se Hrvati masovno iščuđavali zašto je flaširana voda od pola litre u trgovini skuplja od pola litre mlijeka ili zašto čistačica u Dubrovniku može preko ljeta zaraditi više od mnogih intelektualnih radnika s diplomama i doktoratima. Takva pitanja rezultat su istog mentalnog sklopa koji nam ne dozvoljava da razmišljamo tržišno. Cijena rada nema previše veze s utrošenim vremenom, trudom i znanjem, a cijena proizvoda i usluge nema veze s materijalnim troškovima potrebnim da se oni dostave kupcu. Cijena je subjektivna vrijednost u očima kupca, a kupci se razlikuju, pogotovo oni u različitim zemljama i s različitim navikama. Zato ni cijene istog proizvoda na različitim geografskim položajima ne moraju biti iste.

 

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.
LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: