Država je svako radno mjesto u Croatia Airlinesu već platila 800.000 kuna, a sad traže da to učini opet

11.11.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
5

Uprava se hvali gubitkom od 34 mil. kn, a za loše poslovanje okrivljuje cijenu goriva i štrajk radnika koji se nikada nije dogodio.
PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Država je svako radno mjesto u Croatia Airlinesu već platila 800.000 kuna, a sad traže da to učini opet

Uprava se hvali gubitkom od 34 mil. kn, a za loše poslovanje okrivljuje cijenu goriva i štrajk radnika koji se nikada nije dogodio.
PIŠE Branimir Perković

Još se nije razriješila situacija s Uljanikom, a već dolazi novi problem, izgledna propast Croatia Airlinesa.

Iako se radi o nacionalnoj aviokompaniji, koju se svrstava u kompanije "strateškog interesa", radi se više o nekakvoj blijedoj sjeni onoga što bi nacionalna zrakoplovna kompanija trebala biti. Croatia Airlines ima 12 zrakoplova od kojih su samo 2 u vlasništvu kompanije, a ostalih 10 je u najmu.

Neto gubitak u prvih devet mjeseci ove godine iznosi 34,4 milijuna kuna, što je za 3,8 milijuna kuna manji gubitak nego prošle godine. Smiješno ili žalosno, trenutna uprava se hvali tim rezultatima. Prema njima je smanjivanje gubitaka veliki uspjeh bez obzira ne to što se još uvijek radi o golemom iznosu, a uz tu pohvalu su lijepo zamolili 150 milijuna kuna iz proračuna da bi im se omogućilo daljnje poslovanje.

Doduše, to "daljnje" znači za održavanje poslovanja još šest mjeseci. Ne otkrivaju što će biti iza šest mjeseci, ali za pretpostaviti je da će zatražiti novih nekoliko stotina milijuna iz proračuna za još šest mjeseci. I tako dalje, sve dok se na održavanje "strateške kompanije" koja posjeduje sa svega dva zrakoplova ne bude trošilo milijardu godišnje.

To u prijevodi znači da sada traže da im se iz proračuna pokloni 150 milijuna kuna tj. da država novce koje je stekla oporezivanjem poduzetnika i radnika jednostavno prebaci Croatia Airlinesu. I to samo za narednih šest mjeseci poslovanja. Istekom tog razdoblja će tražiti još.

To je njihov poslovni plan, a vi ima da platite. Zašto? Pa očuvanje radnih mjesta, strateška djelatnost, stabilnost nacionalne ekonomije, propast turističke sezone, visokotehnološka djelatnost...Standardni izlizani razlozi kojima se opravdava svako otimanje novca građanima da bi se održavalo loše poslovanje nacionalnih kompanija koje služe za kupovinu moći, biračkog tijela i uhljebljivanje politički podobnih interesnih skupina. Apologeti državnog intervencionizma trebaju samo prepisati razloge koje su navodili za Uljanik, Petrokemiju i Agrokor uz male preinake. Lako je pisati "država d'uradi" jer je narativ uvijek isti, a cilj je samo jedan, održavanje klijentelističkih struktura koje žive na grbači poštenih poduzetnika i radnika.

Razlog zbog kojeg Croatia Airlines tako posluje uprava naravno ne vidi u sebi, u političarima, u destruktivnom sistemu u državi koji su stvarali i održavali, baš kao što nitko iz Uljanika ne vidi problem u njima samima, uvijek su krivi nekakvi vanjski faktori, kao da postoji svjetska zavjera samo da bi se uništila zrakoplovna kompanija s dva zrakoplova. Tako navode: "baš kao i mnogi drugi avioprijevoznici diljem svijeta, suočeni sa širokim rasponom strateških, operativnih i financijskih rizika uvjetovanih globalnim kretanjima". Da, mnogi drugi su suočeni sa širokim rasponima, ali mnogi drugi ne traže da cijelo stanovništvo države pokriva troškove njihovog lošeg poslovanja, nego ili promjene poslovni model i opstanu ili propadnu.

U daljnjem opravdavanju vlastite nesposobnosti okrivljuju poskupljenje goriva, što pogađa sve avioprijevoznike, a ne samo Croatia Airlines pa se postavlja pitanje kako to da su se ostali prilagodili, a Croatia Airlines ne, nego traži da ju građani Hrvatske spašavaju. Ali najgore opravdanje od svih je što uprava Croatia Airlines za loše poslovne rezultate krivi štrajk zaposlenika, koji je bio najavljen u ljetnim mjesecima, ali se nije dogodio jer je zabranjen sudskim putem. Valja spomenuti da je pravo na štrajk zajamčeno Ustavom RH, i nijedna privatna kompanija ne bi mogla spriječiti štrajk sudskom zabranom kao što je to uspjelo Croatia Airlinesu. Čak i kada bi prihvatili da "viši nacionalni interes" može biti obrazloženje za rušenje odredaba Ustava, kao što je navedeno kod ustavne presude za “Lex Agrokor”, turistička sezona ne bi propala bez Croatia Airlinesa jer ta kompanija u ljetnim mjesecima čini manje od 20% ukupnog prometa koji bi vrlo brzo popunila konkurencija dodatnim letovima.

Problemi s poslovanjem Croatia Airlinesa nisu ništa novo, država je još 2012. iz proračuna za Croatia Airlines izdvojila ukupno 800 milijuna kuna. U to vrijeme je kompanija imala 1.130 radnika pa znači da je država platila svako spašeno radno mjesto više od 700.000 kuna! Ali stvari su još gore, jer je država istodobno s državnom pomoći otpustila 10% radnika pa je očuvanje svakog radnog mjesta plaćeno 800.000 kuna! Te godine je na vlasti bio SDP pod vodstvom Zorana Milanovića, a nadležni ministar Siniša Hajdaš Dončić.

Sama činjenica da zrakoplovna kompanija u turističkoj zemlji koja svake godine bilježi sve veći broj dolazaka turista zrakoplovom ne može rentabilno poslovati je dovoljna da se zaključi kako glavni problemi Croatia Airlinesa nisu nikakvi “vanjski čimbenici”, cijena goriva, a pogotovo ne radnici. Glavni problemi su loše poslovne odluke i neodgovornost koji postoje zbog toga što su akteri zaduženi za upravljanje kompanijom primarno politički postavljeni i njihov zadatak nije pozitivno poslovanje nego održavanje dijela političkog feuda (posjed koji su vladari u srednjem vijeku dodjeljivali plemićima) koji uživaju interesne skupine bliske državi, a radnici i poduzetnici koji nisu dio sistema imaju ulogu modernih kmetova koji su dužni plaćati tlaku (radna renta tj. porezi).

 


Novo na Liberalu

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

U Hrvatskoj će ovo zvučati čudno i nestvarno, ali u civiliziranom svijetu građani imaju prava.

Sutkinja u SAD-u prijavila građanina zbog objava na Facebooku. Pogodite kako je to završilo...

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mnogi čitatelji nisu razumjeli zašto se Trudeau ima potrebu ispričati. Misle da je riječ o pretjeranom teroru političke korektnosti, ali nije.

Zašto je maskiranje u crnca rasistički čin?

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Euroskeptici jako vole pljuvati Europu govoreći da je ona nedemokratska. Ali Juncker i Tusk ne mogu zatvoriti vrata ovog parlamenta, podsjeća vođa RE-a.

Verhofstadt spustio euroskepticima: ʼAko želite uspoređivati nešto sa Sovjetskim Savezom, pokažite prstom u Westminsterʼ

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mora se ispričavati zbog stvari koje su nekoć bile normalne ili bezazlene i to bi ga moglo stajati gubitka izbora.

Trudeau je žrtva vlastite gluposti

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Skandinavski model će nam dati izbor da radimo i nakon 65. godine - tko želi. Međutim, to će teško moći spasiti mirovinski sustav od kolapsa.

Kosor predlaže skandinavski model za mirovinski sustav. Možda je to najbolje za sve, ali hoće li biti dovoljno?

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Još nedavno su bili zadovoljni represivnim državnim aparatom. Sada više nisu...

LGBT portal, koji je slavio kazneni progon homofoba iz Zadra, sada cvili zbog represivnog državnog aparata

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Riječ 'zlorabitelji' ušla je u hrvatski rječnik kao sinonim za male poduzetnike i obrtnike koji 'varaju' državu plaćajući manji porez nego što je to Vlada zamislila da bi trebali.

Želite se riješiti zlorabitelja? Smanjite porezno opterećenje!

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Medijima kruže naslovi kako su paušalni obrti masovno 'varali državu'. To nije točno, ljudi koriste zakonske mogućnosti.

Ne, paušalci nisu varali državu. Novi zakon će ih poslati u ilegalu

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Premijer je potvrdio da novinari trebaju imati posebne privilegije u tretmanu države, a predsjednica podsjeća na Staljina.

Katastrofalne reakcije Kolinde i Plenkovića: Državni vrh se ismijava iz naših prava

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Po čemu je Duhaček vrjedniji od Čolakovića i zašto u Hrvatskoj nećemo još dugo imati lijepe stvari

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Novinar Indexa, koji je podržavao kažnjavanje Slavonca zbog pjevanja nepodobnog bećarca pred policajkom, kažnjen je zbog vrijeđanja policije i moralnih osjećaja građana.

Novinar Indexa uhićen i kažnjen po zakonu koji je sam podržavao

Škola

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Najznačajnije i najopsežnije djelo u karijeri velikog klasičnoliberalnog mislioca, koje je jednako aktualno i dan-danas.

Prije 70 godina objavljena je Misesova ʼLjudska akcijaʼ: ʼSamo pojedinac misli. Samo pojedinac razumije...ʼ

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: