Vezani članci:
Hrvatska vlada opet spašava Croatiju Airlines, a Slovenci svoju aviokompaniju puštaju da propadne
Plenković pristao na uvjete sindikata koje je drugi sindikat ocijenio nerealnima
Varteks treba pustiti da propadne, a država neka pomogne radnicama
Novi predsjednik HNS-a: ʼNemam ništa protiv ovakvog intervencionizmaʼ
Ono kad je Mises rekao Friedmanu i drugim protržišnim ekonomistima: ʼVi ste hrpa socijalista!ʼ
Kako se države suočavaju s klimatskim izazovima: Oporezuju građane pa subvencioniraju zagađivače
Uljanik - ne samo financijska, nego i moralna rupa
Prosječni hrvatski radnik dosad je za spas brodogradilišta platio 23.000 kuna
Dokad, drugovi?
Državni intervencionizam u (relativno) slobodnoj Kanadi
Cvrtila nazvao Trumpa izolacionistom jer ne želi svrgavati režime po svijetu
Novo na Liberalu:
Privatne kompanije plaćaju kazne za curenje podataka, a pravu ugrozu predstavljaju državne institucije
Konvencija LP-a: Odbacili Trumpa i Kennedyja, izabrali 'naoružanog geja'
F. A. Hayek: Upotreba znanja u društvu
Mises je tijekom WW2 dvaput pogazio vlastite principe, evo o čemu se radi
Anka, empatija i antisemitizam
Bastiat: Prokleti strojevi
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Benčić se bori da HDZ zadrži apsolutnu kontrolu nad HEP-om. Zašto?
Bastiat: Kome koriste ograničenja u prekograničnoj trgovini?
Nedavna studija dokazala korelaciju između ekonomske slobode i rodne ravnopravnosti
Ovaj lik nema pojma o čemu govori
Baby Lasagna je sušta suprotnost svega što Severina predstavlja
Bastiat: Koja je svrha posrednika?
UN prošlog tjedna potiho smanjio broj žrtava u Gazi
Feminizam pokušava opravdati brutalno čedomorstvo jer žena 'nije imala financijsku pomoć'
RTL iskoristio uspjeh Lasagne za širenje mržnje prema Židovima
Bastiat: Mogu li javni radovi služiti kao mjera za zapošljavanje?
Varteks treba pustiti da propadne, a država neka pomogne radnicama
Hrvatski mediji grubo krše Istanbulsku konvenciju i šire govor mržnje
Hvalio se da će sahraniti neoliberalizam. Uspio je sahraniti samo svoju političku karijeru
Frederic Bastiat: Treba li država subvencionirati umjetnost?
Iz programa DP-a: Gušiti medijske slobode i osiromašiti Hrvate zbog nataliteta
Borba ideja: Ljudi koji su upravljali javnim politikama u 20. stoljeću
Država ima novi način da opelješi umirovljenike
Novinar 'Slobodne' u raljama neoliberalnog kapitalizma
Jutarnji se čudi astronomskim cijenama subvencioniranih radova
Index besplatno izreklamirao Kolakušića pred izbore za EU parlament
Frederic Bastiat: Mit o porezu kao poticaju gospodarstva
Koliko smo napredovali od pristupanja EU? Bili smo najgori, a sada smo sve bliži prosjeku
Smiju li ljudi, koji se ne slažu u svemu, uopće razgovarati? Ovaj novinar tvrdi da - ne smiju

Država je svako radno mjesto u Croatia Airlinesu već platila 800.000 kuna, a sad traže da to učini opet


Piše: Branimir Perković
11.11.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Država je svako radno mjesto u Croatia Airlinesu već platila 800.000 kuna, a sad traže da to učini opet

Država je svako radno mjesto u Croatia Airlinesu već platila 800.000 kuna, a sad traže da to učini opet


Piše: Branimir Perković
11.11.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Uprava se hvali gubitkom od 34 mil. kn, a za loše poslovanje okrivljuje cijenu goriva i štrajk radnika koji se nikada nije dogodio.

Još se nije razriješila situacija s Uljanikom, a već dolazi novi problem, izgledna propast Croatia Airlinesa.

Iako se radi o nacionalnoj aviokompaniji, koju se svrstava u kompanije "strateškog interesa", radi se više o nekakvoj blijedoj sjeni onoga što bi nacionalna zrakoplovna kompanija trebala biti. Croatia Airlines ima 12 zrakoplova od kojih su samo 2 u vlasništvu kompanije, a ostalih 10 je u najmu.

Neto gubitak u prvih devet mjeseci ove godine iznosi 34,4 milijuna kuna, što je za 3,8 milijuna kuna manji gubitak nego prošle godine. Smiješno ili žalosno, trenutna uprava se hvali tim rezultatima. Prema njima je smanjivanje gubitaka veliki uspjeh bez obzira ne to što se još uvijek radi o golemom iznosu, a uz tu pohvalu su lijepo zamolili 150 milijuna kuna iz proračuna da bi im se omogućilo daljnje poslovanje.

Doduše, to "daljnje" znači za održavanje poslovanja još šest mjeseci. Ne otkrivaju što će biti iza šest mjeseci, ali za pretpostaviti je da će zatražiti novih nekoliko stotina milijuna iz proračuna za još šest mjeseci. I tako dalje, sve dok se na održavanje "strateške kompanije" koja posjeduje sa svega dva zrakoplova ne bude trošilo milijardu godišnje.

To u prijevodi znači da sada traže da im se iz proračuna pokloni 150 milijuna kuna tj. da država novce koje je stekla oporezivanjem poduzetnika i radnika jednostavno prebaci Croatia Airlinesu. I to samo za narednih šest mjeseci poslovanja. Istekom tog razdoblja će tražiti još.

To je njihov poslovni plan, a vi ima da platite. Zašto? Pa očuvanje radnih mjesta, strateška djelatnost, stabilnost nacionalne ekonomije, propast turističke sezone, visokotehnološka djelatnost...Standardni izlizani razlozi kojima se opravdava svako otimanje novca građanima da bi se održavalo loše poslovanje nacionalnih kompanija koje služe za kupovinu moći, biračkog tijela i uhljebljivanje politički podobnih interesnih skupina. Apologeti državnog intervencionizma trebaju samo prepisati razloge koje su navodili za Uljanik, Petrokemiju i Agrokor uz male preinake. Lako je pisati "država d'uradi" jer je narativ uvijek isti, a cilj je samo jedan, održavanje klijentelističkih struktura koje žive na grbači poštenih poduzetnika i radnika.

Razlog zbog kojeg Croatia Airlines tako posluje uprava naravno ne vidi u sebi, u političarima, u destruktivnom sistemu u državi koji su stvarali i održavali, baš kao što nitko iz Uljanika ne vidi problem u njima samima, uvijek su krivi nekakvi vanjski faktori, kao da postoji svjetska zavjera samo da bi se uništila zrakoplovna kompanija s dva zrakoplova. Tako navode: "baš kao i mnogi drugi avioprijevoznici diljem svijeta, suočeni sa širokim rasponom strateških, operativnih i financijskih rizika uvjetovanih globalnim kretanjima". Da, mnogi drugi su suočeni sa širokim rasponima, ali mnogi drugi ne traže da cijelo stanovništvo države pokriva troškove njihovog lošeg poslovanja, nego ili promjene poslovni model i opstanu ili propadnu.

U daljnjem opravdavanju vlastite nesposobnosti okrivljuju poskupljenje goriva, što pogađa sve avioprijevoznike, a ne samo Croatia Airlines pa se postavlja pitanje kako to da su se ostali prilagodili, a Croatia Airlines ne, nego traži da ju građani Hrvatske spašavaju. Ali najgore opravdanje od svih je što uprava Croatia Airlines za loše poslovne rezultate krivi štrajk zaposlenika, koji je bio najavljen u ljetnim mjesecima, ali se nije dogodio jer je zabranjen sudskim putem. Valja spomenuti da je pravo na štrajk zajamčeno Ustavom RH, i nijedna privatna kompanija ne bi mogla spriječiti štrajk sudskom zabranom kao što je to uspjelo Croatia Airlinesu. Čak i kada bi prihvatili da "viši nacionalni interes" može biti obrazloženje za rušenje odredaba Ustava, kao što je navedeno kod ustavne presude za “Lex Agrokor”, turistička sezona ne bi propala bez Croatia Airlinesa jer ta kompanija u ljetnim mjesecima čini manje od 20% ukupnog prometa koji bi vrlo brzo popunila konkurencija dodatnim letovima.

Problemi s poslovanjem Croatia Airlinesa nisu ništa novo, država je još 2012. iz proračuna za Croatia Airlines izdvojila ukupno 800 milijuna kuna. U to vrijeme je kompanija imala 1.130 radnika pa znači da je država platila svako spašeno radno mjesto više od 700.000 kuna! Ali stvari su još gore, jer je država istodobno s državnom pomoći otpustila 10% radnika pa je očuvanje svakog radnog mjesta plaćeno 800.000 kuna! Te godine je na vlasti bio SDP pod vodstvom Zorana Milanovića, a nadležni ministar Siniša Hajdaš Dončić.

Sama činjenica da zrakoplovna kompanija u turističkoj zemlji koja svake godine bilježi sve veći broj dolazaka turista zrakoplovom ne može rentabilno poslovati je dovoljna da se zaključi kako glavni problemi Croatia Airlinesa nisu nikakvi “vanjski čimbenici”, cijena goriva, a pogotovo ne radnici. Glavni problemi su loše poslovne odluke i neodgovornost koji postoje zbog toga što su akteri zaduženi za upravljanje kompanijom primarno politički postavljeni i njihov zadatak nije pozitivno poslovanje nego održavanje dijela političkog feuda (posjed koji su vladari u srednjem vijeku dodjeljivali plemićima) koji uživaju interesne skupine bliske državi, a radnici i poduzetnici koji nisu dio sistema imaju ulogu modernih kmetova koji su dužni plaćati tlaku (radna renta tj. porezi).

 

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

BRANIMIR PERKOVIĆ
Branimir Perković je diplomirao ekonomsku politiku i financijska tržišta na Sveučilištu u Splitu. Komentator i analitičar na projektu Liberal.hr
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.