Vezani članci:
Hrvatska vlada opet spašava Croatiju Airlines, a Slovenci svoju aviokompaniju puštaju da propadne
Plenković pristao na uvjete sindikata koje je drugi sindikat ocijenio nerealnima
Kako je Njemačka sama uništila svoje gospodarstvo i kako to sada ispraviti
Kako Vladine 'antiinflacijske mjere' ustvari potiču inflaciju
Varteks treba pustiti da propadne, a država neka pomogne radnicama
Novi predsjednik HNS-a: ʼNemam ništa protiv ovakvog intervencionizmaʼ
Ono kad je Mises rekao Friedmanu i drugim protržišnim ekonomistima: ʼVi ste hrpa socijalista!ʼ
Kako se države suočavaju s klimatskim izazovima: Oporezuju građane pa subvencioniraju zagađivače
Uljanik - ne samo financijska, nego i moralna rupa
Prosječni hrvatski radnik dosad je za spas brodogradilišta platio 23.000 kuna
Dokad, drugovi?
Državni intervencionizam u (relativno) slobodnoj Kanadi
Cvrtila nazvao Trumpa izolacionistom jer ne želi svrgavati režime po svijetu
Novo na Liberalu:
Bajruši na respiratoru: Argentina izašla iz recesije, u prošloj godini BDP porastao 2 posto
Desničari izrabljuju djecu za svoje totalitarne mokre snove
Učitelji ove godine nemaju apsolutno nikakvog opravdanja za štrajk
Smije li poslodavac u Hrvatskoj uopće dati otkaz radniku?
Indeks ekonomske slobode: Hrvatska malo napredovala, ali u jednoj kategoriji je očajna
Tragedija u Makedoniji nam je podsjetnik da neke regulacije jesu potrebne
Lekcija iz Beograda: Vlada se ne ruši plesom i dobrom atmosferom
Bill Gates odustaje od klimatske prijevare. Kad će HDZ?
Rand Paul: Mali biznisi i radnici u mojoj državi boje se za svoje poslove zbog carina
Novinari sada tvrde da je virus 'pobjegao' iz laboratorija. Ima li to smisla?
Zastupnica FDP-a: Njemačkom upravljaju lijeve nevladine udruge, one određuju što se smije govoriti
Pinochetova ostavština i dalje ima presudni utjecaj na političke izbore u Čileu
Reason: Američka desnica napušta Misesove ideje
EU uvodi novi porez: EK priznaje da je štetan i nepotreban, novinari plješću
Dok Europljani bojkotiraju Teslu, švedski mirovinski fond baš sada masovno kupuje dionice
Liberalizam, suverenitet i međuovisnost - lekcije iz Brexita i Trumpizma
Marco Rubio prije 9 godina iznio zastrašujuće upozorenje o Trumpu: Kao da je govorio o sebi
Ugostitelj, kojeg je pravobraniteljica optužila za diskriminaciju, na sudu oslobođen krivnje
Za Hrvatsku bi bilo najbolje da SDP i Možemo što prije preuzmu vlast
Trump vratio kanadske Liberale iz mrtvih: Ovo je novi premijer
Možemosi, konzervativci i HDZ uvjereni: Država može dekretom suzbiti kockanje
Studija otkrila: DEI treninzi potiču ljude na neprijateljstva i zazivanje strogih kazni
Guverner Floride najavio referendum o ukidanju poreza na nekretnine
Nevjerojatna 'slučajna' veza Sorosa i USAID-a
Kako je Mussolini 1920-ih postao omiljeni diktator zapadnih medija
Način na koji EU planira financirati obranu je kriminalan
Orešković je nedavno pljeskala Milanoviću. Sad se zgraža nad onima koji plješću Trumpu
Bolje spriječiti nego liječiti: Inflacija
Globalni strateg JP Morgana objasnio problem s carinama: 'Osim toga, dobre su'
U prošloj godini čak 66 zemalja pogođeno terorizmom, najviše u zadnjih 20 godina

Država je svako radno mjesto u Croatia Airlinesu već platila 800.000 kuna, a sad traže da to učini opet


Piše: Branimir Perković
11.11.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Država je svako radno mjesto u Croatia Airlinesu već platila 800.000 kuna, a sad traže da to učini opet

Država je svako radno mjesto u Croatia Airlinesu već platila 800.000 kuna, a sad traže da to učini opet


Piše: Branimir Perković
11.11.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Uprava se hvali gubitkom od 34 mil. kn, a za loše poslovanje okrivljuje cijenu goriva i štrajk radnika koji se nikada nije dogodio.

Još se nije razriješila situacija s Uljanikom, a već dolazi novi problem, izgledna propast Croatia Airlinesa.

Iako se radi o nacionalnoj aviokompaniji, koju se svrstava u kompanije "strateškog interesa", radi se više o nekakvoj blijedoj sjeni onoga što bi nacionalna zrakoplovna kompanija trebala biti. Croatia Airlines ima 12 zrakoplova od kojih su samo 2 u vlasništvu kompanije, a ostalih 10 je u najmu.

Neto gubitak u prvih devet mjeseci ove godine iznosi 34,4 milijuna kuna, što je za 3,8 milijuna kuna manji gubitak nego prošle godine. Smiješno ili žalosno, trenutna uprava se hvali tim rezultatima. Prema njima je smanjivanje gubitaka veliki uspjeh bez obzira ne to što se još uvijek radi o golemom iznosu, a uz tu pohvalu su lijepo zamolili 150 milijuna kuna iz proračuna da bi im se omogućilo daljnje poslovanje.

Doduše, to "daljnje" znači za održavanje poslovanja još šest mjeseci. Ne otkrivaju što će biti iza šest mjeseci, ali za pretpostaviti je da će zatražiti novih nekoliko stotina milijuna iz proračuna za još šest mjeseci. I tako dalje, sve dok se na održavanje "strateške kompanije" koja posjeduje sa svega dva zrakoplova ne bude trošilo milijardu godišnje.

To u prijevodi znači da sada traže da im se iz proračuna pokloni 150 milijuna kuna tj. da država novce koje je stekla oporezivanjem poduzetnika i radnika jednostavno prebaci Croatia Airlinesu. I to samo za narednih šest mjeseci poslovanja. Istekom tog razdoblja će tražiti još.

To je njihov poslovni plan, a vi ima da platite. Zašto? Pa očuvanje radnih mjesta, strateška djelatnost, stabilnost nacionalne ekonomije, propast turističke sezone, visokotehnološka djelatnost...Standardni izlizani razlozi kojima se opravdava svako otimanje novca građanima da bi se održavalo loše poslovanje nacionalnih kompanija koje služe za kupovinu moći, biračkog tijela i uhljebljivanje politički podobnih interesnih skupina. Apologeti državnog intervencionizma trebaju samo prepisati razloge koje su navodili za Uljanik, Petrokemiju i Agrokor uz male preinake. Lako je pisati "država d'uradi" jer je narativ uvijek isti, a cilj je samo jedan, održavanje klijentelističkih struktura koje žive na grbači poštenih poduzetnika i radnika.

Razlog zbog kojeg Croatia Airlines tako posluje uprava naravno ne vidi u sebi, u političarima, u destruktivnom sistemu u državi koji su stvarali i održavali, baš kao što nitko iz Uljanika ne vidi problem u njima samima, uvijek su krivi nekakvi vanjski faktori, kao da postoji svjetska zavjera samo da bi se uništila zrakoplovna kompanija s dva zrakoplova. Tako navode: "baš kao i mnogi drugi avioprijevoznici diljem svijeta, suočeni sa širokim rasponom strateških, operativnih i financijskih rizika uvjetovanih globalnim kretanjima". Da, mnogi drugi su suočeni sa širokim rasponima, ali mnogi drugi ne traže da cijelo stanovništvo države pokriva troškove njihovog lošeg poslovanja, nego ili promjene poslovni model i opstanu ili propadnu.

U daljnjem opravdavanju vlastite nesposobnosti okrivljuju poskupljenje goriva, što pogađa sve avioprijevoznike, a ne samo Croatia Airlines pa se postavlja pitanje kako to da su se ostali prilagodili, a Croatia Airlines ne, nego traži da ju građani Hrvatske spašavaju. Ali najgore opravdanje od svih je što uprava Croatia Airlines za loše poslovne rezultate krivi štrajk zaposlenika, koji je bio najavljen u ljetnim mjesecima, ali se nije dogodio jer je zabranjen sudskim putem. Valja spomenuti da je pravo na štrajk zajamčeno Ustavom RH, i nijedna privatna kompanija ne bi mogla spriječiti štrajk sudskom zabranom kao što je to uspjelo Croatia Airlinesu. Čak i kada bi prihvatili da "viši nacionalni interes" može biti obrazloženje za rušenje odredaba Ustava, kao što je navedeno kod ustavne presude za “Lex Agrokor”, turistička sezona ne bi propala bez Croatia Airlinesa jer ta kompanija u ljetnim mjesecima čini manje od 20% ukupnog prometa koji bi vrlo brzo popunila konkurencija dodatnim letovima.

Problemi s poslovanjem Croatia Airlinesa nisu ništa novo, država je još 2012. iz proračuna za Croatia Airlines izdvojila ukupno 800 milijuna kuna. U to vrijeme je kompanija imala 1.130 radnika pa znači da je država platila svako spašeno radno mjesto više od 700.000 kuna! Ali stvari su još gore, jer je država istodobno s državnom pomoći otpustila 10% radnika pa je očuvanje svakog radnog mjesta plaćeno 800.000 kuna! Te godine je na vlasti bio SDP pod vodstvom Zorana Milanovića, a nadležni ministar Siniša Hajdaš Dončić.

Sama činjenica da zrakoplovna kompanija u turističkoj zemlji koja svake godine bilježi sve veći broj dolazaka turista zrakoplovom ne može rentabilno poslovati je dovoljna da se zaključi kako glavni problemi Croatia Airlinesa nisu nikakvi “vanjski čimbenici”, cijena goriva, a pogotovo ne radnici. Glavni problemi su loše poslovne odluke i neodgovornost koji postoje zbog toga što su akteri zaduženi za upravljanje kompanijom primarno politički postavljeni i njihov zadatak nije pozitivno poslovanje nego održavanje dijela političkog feuda (posjed koji su vladari u srednjem vijeku dodjeljivali plemićima) koji uživaju interesne skupine bliske državi, a radnici i poduzetnici koji nisu dio sistema imaju ulogu modernih kmetova koji su dužni plaćati tlaku (radna renta tj. porezi).

 

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

BRANIMIR PERKOVIĆ
Branimir Perković je diplomirao ekonomsku politiku i financijska tržišta na Sveučilištu u Splitu. Komentator i analitičar na projektu Liberal.hr
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.