Hippie pokret i liberalizam: Što iz njega možemo naučiti

8.1.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
5


PIŠE: MARIO NAKIĆ

Više od istog autora
Index je opet skrenuo full retard pa pomaže Al Jazeeri u širenju lažne vijesti
Hrvatska treba pustiti izbjeglice da prođu, ali najveći kritičari zatvorenih granica ujedno su veliki licemjeri...
Tri direktorske privilegije koje bi poželio svaki Hrvat
Bolsonaro - fašist ili posljednja nada za Brazil?
Eminem je u ratu s Donaldom Trumpom, a čini se da je tržište već izabralo pobjednika
Kako su Hrvati postali najkrvoločnije zvijeri na Balkanu
Zašto će rezanjem poreza plaće rasti političarima, a ne radnicima na minimalcu?
Prednjače Putin, ʼustašeʼ i ʼŠiptariʼ: Tri srpska tabloida u prošloj godini proizvela 700 lažnih vijesti na naslovnicama
Radi se na liberalizaciji tržišta: 120 mjera je provedeno ili su u fazi provedbe
ʼCentar za demokraciju i ljudska pravaʼ nezadovoljan što Hrvati ne vole antifašizam, traži od države da ih prisili
Zoran Milanović je zadnji koji se ima pravo žaliti zbog gospodarskog stanja u RH
Ljevičari protiv pluralizma: Traže od HRT-a da zabrani Luku Popova
Treba li se Josipović ispričati zbog komentara o katoličkoj džamahiriji?
Peticija za zabranu rada nedjeljom, ponedjeljkom, utorkom i srijedom
Zašto ljevičari i sindikalisti žele novi razdor među radnicima?
Jesu li Hrvati stvarno nekulturan narod?
Top 5 sličnosti između molitelja iz Vukovara i gay pride-a
Marićev novi prijedlog zakona poticaj je radu na crno, tvrdi Ivana NL
Ovako je Mises pisao o fašizmu 1927.
Hrvatska - zemlja u kojoj je zavist vrlina, a filantropija grijeh

Hippie pokret i liberalizam: Što iz njega možemo naučiti


PIŠE Mario Nakić

Zašto vi na Liberalu toliko pišete o socijalistima i njihovim pogrešnim načinima, pitaju nas svako malo. Imamo za to dva jaka razloga.

Prvi je taj što socijalizam teži velikoj i moćnoj državnoj vlasti koja funkcionira tako da prisilno oduzima građanima imovinu kroz oporezivanje i onda preraspoređuje prema vlastitim kriterijima koji vrlo često nisu pravedni, što je u suprotnosti s liberalnom idejom slobodnog tržišta. Liberalizam trpi prisile i zabrane samo u onoj mjeri dok su one nužne za funkcioniranje slobodnog društva i zaštitu osobnih sloboda. Drugi razlog zašto pišemo puno o opasnosti socijalističkih ideja jest taj što one još uvijek dominiraju u hrvatskoj politici i većem dijelu našeg medijskog prostora. U Hrvatskom saboru jako teško se mogu naći zastupnici koji nisu ekonomski socijalisti, kod nas su i "lijevi" i "desni" privrženi socijalističkim idejama kad je riječ o ekonomskim pitanjima. Stoga smatramo da je važno pisati baš o tome kako bismo stvorili kritičku masu prema takvim, prevladavajućim težnjama koje nas vode ravno u propast.

"Ali ispada kao da je liberalizam antipod komunizmu", dobio sam nedavno kritiku na Facebooku. "Što ako se, recimo, skupina ljudi dogovori da će se svi odreći prava na privatno vlasništvo i da zajedno žive u komuni? To bi bilo u skladu s komunizmom, ne bi bili vođeni pojedinačnim ekonomskim interesima, ali nitko ne bi bio prisiljen u tome sudjelovati. Je li to u suprotnosti s principima liberalizma?"

Pitanje je, moram priznati, vrlo zanimljivo. Ako se svi pripadnici jednog društva svojevoljno odreknu prava na privatno vlasništvo i pristanu živjeti po pravilima komunističkog društva, onda to nije antiliberalno. Time nije nikome prekršeno pravo jer nitko ne djeluje pod prisilom, a odricanja određenih ljudskih prava su svojevoljna. U tom slučaju komunizam i liberalizam su kompatibilni. I bilo je takvih primjera u povijesti.

Iako su sve komunističke zemlje nastale nasilnom revolucijom u kojoj je prisilno oteta i nacionalizirana imovina pojedinaca da bi vrlo brzo nastala nova klasa povlaštenih, ona bliža državnoj vlasti, iako su sve komunističke države postale diktatorske i antiliberalne, bilo je i slučajeva, odnosno pokušaja da se komunizam provede nenasilno, dobrovoljno i u skladu s liberalnim principima. Primjer koji mi prvi pada na pamet, bio je hippie pokret krajem 1960-ih i početkom 1970-ih. To je jako dobar primjer iz kojega bismo trebali izvući važnu pouku.

Hipi pokret temelji se na liberalnim principima osobne slobode, mira i jednakosti. U okolnostima vijetnamskog rata, rađa se bunt protiv imperijalističke politike, protiv političkog establišmenta te stotine tisuća mladih odlučuju napustiti takvo društvo i živjeti po vlastitim pravilima. Seksualne slobode i nekritičko gledanje na korištenje droga (osobito LSD) imale su negativne nuspojave, ali taj je pokret ipak ostavio dubok trag i poslao jasnu poruku da mladi žele bolji svijet - bez klasnih, rasnih i drugih podjela.

Ipak, ideja potpunog odbacivanja ekonomskih interesa pojedinca i odbacivanja privatnog vlasništva bila je glavni razlog brze propasti hippie komuna. Ekonomska jednakost može zvučati dobro u teoriji, ali ljudi bez mogućnosti ostvarivanja i povećanja privatnog vlasništva nemaju nikakav poticaj da proizvode, rade i tako služe jedni drugima. Društvo u kojem ne postoji ekonomski poticaj za pojedinca, osuđeno je na propast. Vrlo brzo roditelji su ih prestali financirati, a hipiji kad su se morali brinuti sami za sebe - nisu znali kako. Ideja da svatko posadi i proizvede sebi hranu za život dovodi ubrzo do situacije u kojoj će netko imati više, a netko drugi manje. Ako nema privatnog vlasništva, odnosno ako se ono ne poštuje, vrlo brzo će oni fizički jači ili organiziraniji početi tlačiti slabije koji će biti primorani raditi za njih. Tako su nastale i bande. Na kraju, većini je bilo jasno da to tako ne ide pa je i hippie pokret završio neslavno. Iako i dan-danas postoje razni pokušaji manjih grupa, ovakav način organizacije društva ne može obećati nikakav napredak ni prosperitet.

To je, dakle, liberalizam bez privatnog vlasništva. Hippie pokret trebao bi nam poslužiti kao lekcija kako prolazi društvo koje ne poštuje privatnu imovinu građana i zašto je to poštovanje privatnog vlasništva bitno. Ono je temelj za sve slobode. Prvo, pravo na privatnost ne bi postojalo da nema privatnog vlasništva. Zamislite da nema nikakav prostor u kojem možete, kad želite, biti samo vi i u kojem vi određujete pravila za vaše goste i došljake. Kako biste imali privatnost bez takvog prostora? Nema ni slobode govora bez privatnog vlasništva jer je ono temelj za stvaranje i širenje ideja, a na svom privatnom vlasništvu samo vi određujete čije ćete ideje prihvatiti i kome ćete ustupiti taj prostor, a kome nećete. Bez privatnog vlasništva, bilo tko bi vam mogao visiti stalno nad glavom i govoriti stvari koje želi, vi ga ne biste mogli otjerati niti se skriti od njega u svoj prostor - jer ga ne biste imali!

Zato liberalizam mora biti usko vezan za privatno vlasništvo i to je Ludwig von Mises prvi primijetio izjavivši: "Kad bih morao liberalizam opisati jednom riječju, to bi bila riječ imovina". Liberali prije njega postavili su mnoge druge principe, ali tek je Mises odgovorio na pitanje što je pravi arbitar koji određuje gdje završava sloboda jedne osobe i počinje sloboda druge, a to je privatno vlasništvo.

Novo na Liberalu

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Iz njegovog pitanja premijeru ispada kao da su domaći poslodavci dobri, a strani poslodavci krše radnička prava. Ali većina Hrvata se s njim ne slaže.

Hrvati preferiraju strane poslodavce, a Grmoja ih želi otjerati iz Hrvatske

Ekonomija

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Hrvatska je po udjelu radnika, zaposlenih u industrijskoj proizvodnji, na razini Njemačke i Austrije.

Kulić obmanjuje javnost: Mit o deindustrijalizaciji Hrvatske

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Stručnjak za obrazovanje je predbacio beogradskom reperu što vrijeđa žene i prostači. Njegovi primjeri dobre glazbe, poput Prljavaca i Azre, nikada to nisu radili?

Jokić bi djecu učio plagiranju, prostačenju i seksizmu: ʼDobro je dok su našiʼ

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Rat protiv droge se nastavlja iako je od početka osuđen na propast.

U Americi je više uhićenja zbog posjedovanja marihuane nego zbog svih nasilnih djela zajedno

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Rekao je političarkama koje su pripadnice manjina, da se 'vrate u zemlje iz kojih su došle'. Većina tih političarki je rođena u SAD-u.

Trump je uspio nadmašiti samoga sebe: Je li ovo najodvratnija izjava nekog američkog predsjednika u povijesti?

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Tvrdi da nije fer što je preko ljeta croissant u njegovom mjestu trostruko skuplji nego u Zagrebu.

Načelniku Murtera se ne sviđa zakon ponude i potražnje, poziva državu da uradi nešto

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Željko Glasnović poziva vladu da proglasi ratno stanje i pošalje vojsku na granicu zbog migranata. Očito ne vidi problem u zločinu koji bi se lako mogao dogoditi.

Gospodine generale, hoćete li Vi biti taj koji će prvi zapucati na nenaoružane ljude na granici?

Politika

PIŠE: TOMISLAV STIPIĆ

Sad se ispričava članovima HNS-a zbog ulaska u koaliciju s HDZ-om, a on je predsjedao sjednicom kada su donijeli odluku o ulasku u tu koaliciju.

Naknadna pamet Matije Posavca

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Jedino moralno i odgovorno što Andrej Plenković u ovom trenutku može napraviti bilo bi raspisivanje prijevremenih izbora.

Ovoj vladi ne treba rekonstrukcija nego potpuna dekonstrukcija

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Rand Paul uputio je prijedlog zakona u Senatu kojim bi se legalna imigracija u SAD učetverostručila.

Protiv ilegalne imigracije može se boriti na drugi način - olakšavanjem legalne imigracije

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Boris Jokić predlaže uvođenje novog obaveznog predmeta u škole - suvremena glazba. Misli da klince treba navesti da slušaju glazbu koju on smatra kvalitetnom.

Ne, klinci neće slušati ʼbolju glazbuʼ ako im stari profesori budu govorili što trebaju slušati

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Još jedan veliki američki lanac restorana ide u stečaj, a kao glavni razlog naveli su povećanje minimalca u nekim dijelovima zemlje.

Većina Amerikanaca za povećanje minimalca, ali ekonomisti se protive

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: