Isus Krist liberal? Ovi citati iz Biblije to potvrđuju

19.9.2017.
ČITATELJI OCIJENILI
4


PIŠE: IVAN ČOVIĆ

Više od istog autora
Ako ste jučer sudjelovali u prosvjedu, nadam se da znate za što prosvjedujete
Put u državu koju nitko ne priznaje
Plastične vrećice su ekonomičnije i manje štetne za okoliš od svake alternative
Preporučeno za vas
Huić: Sindikati koriste potplaćene medicinske sestre za povećanje plaće uhljebima koji samo rade štetu
Neka Linić uloži svoju imovinu u Uljanik!
Zadrani će neuspješni koncert Rite Ore platiti većom cijenom vode
Huić o ideji da država uloži još 10 mlrd. kn u Uljanik: ʼTo bi sj*balo javne financijeʼ
Ovo nije humano: Beljak htio ispasti faca, Plenkovićev ministar ga uništio...
OPG-ima državna agencija ne priznaje ponudu iz SAD-a jer nema pečata i PDV-a
Miletić vrijeđa našu inteligenciju ako ozbiljno misli da ćemo povjerovati u nevinost IDS-a
Ako Vlada pomogne Uljaniku, morat će i svima ostalima
HDZ je prije 5 godina najavio digitalizaciju javne uprave, ali Hrebak ju je proveo - u Bjelovaru
Autori South Parka maestralno se ʼzahvaliliʼ kineskim cenzorima zbog zabrane njihove serije
Na današnji dan Vlado Gotovac održao je najbolji politički govor u modernoj hrvatskoj povijesti
Tko je Hayek?
Porezna uprava smislila nove načine da privatnicima zagorča život. Ako je ovo ʼrasterećenjeʼ...
Obersnel ljut što više ne može reketariti taksiste
Mit o izumiranju socijalne države, 2. dio: Razvijene države povećavaju poreznu presiju
Porezni obveznici traže od države da transparentno objavi sva jamstva kojima su političari zadužili građane
Digitalni porez nema veze s pravdom i neće pogoditi velike korporacije nego male biznise i startupe

Isus Krist liberal? Ovi citati iz Biblije to potvrđuju


PIŠE Ivan Čović

Isus je (bio) liberal.

Ove riječi prosječnom hrvatskom katoliku zvuče kao uvreda. Moguće zbog toga što Hrvati kad čuju riječ "liberal" pomisle na neku od vodećih osoba pojedinih stranaka koje se predstavljaju liberalnim, ali zapravo to ni izbliza nisu, tj. liberalni su samo kad to njima odgovara.

Moguće da je zbog toga što je Katolička crkva povezana s nacionalizmom u Hrvata pa je bilo koji oblik slobode pojedinca ustvari odstupanje od tog nacionalizma i njegova ugroza.

Neću analizirati zašto je to tako, već ću pokušati obraniti svoju tezu. Iskreno, ovu misao nisam previše dijelio, tek u razgovorima s pojedinim bliskim ljudima, stoga se osjećam jako uzbuđeno kad pričam o ovome. Vjernik sam i pripadnik Katoličke crkve, redovito čitam Sveto pismo i proučavam za sebe. Čitajući sam došao do zaključka da je Isus liberal. U mome životu je to dosta bitna spoznaja te moram priznati da sam zbog toga i odlučio prihvatiti liberalnu ideju kao takvu. Dotad sam kao većina pripadnika KC u Hrvatskoj bio zadojen nacionalizmom i našizmom, što je potpuno pogrešno ako ste katolik ili kršćanin općenito. O pogrešnosti nacionalizma u Crkvi je govorio i bl. Ivan Merz:

"Religija je postala sredstvo nacionalizma. Mi nećemo i ne smijemo biti nikada katolici zato da pomognemo narodu, već ćemo zato pomoći narodu jer smo katolici. Katolicizam je naš cilj, a ne sredstvo."

Pazite, Isus je započeo poslanje kao konzervativac i možda je u početku htio strogo ekskluzivan pokret. To možemo vidjeti iz Matejevog evandjelja gdje Isus u početku ne želi slušati Kanaanku (Kanaanci su se u to vrijeme miješali s poganima te su bili odbačeni od Židova), koja je vikala za njim.

I gle: žena neka, Kanaanka iz onih krajeva, iziđe vičući: "Smiluj mi se, Gospodine, Sine Davidov! Kći mi je teško opsjednuta!" Ali on joj ne uzvrati ni riječi. Pristupe mu na to učenici te ga moljahu: "Udovolji joj jer viče za nama." On odgovori: "Poslan sam samo k izgubljenim ovcama doma Izraelova." Ali ona priđe, pokloni mu se ničice i kaže: "Gospodine, pomozi mi!" On odgovori: "Ne priliči uzeti kruh djeci i baciti ga psićima." A ona će: "Da, Gospodine! Ali psići jedu od mrvica što padaju sa stola njihovih gospodara!" Tada joj Isus reče: "O ženo! Velika je vjera tvoja! Neka ti bude kako želiš." I ozdravi joj kći toga časa. (Mt 15, 22-28)

No, kako je za Isusom išlo sve više ljudi, to je i njega mijenjalo te je postajao liberalniji. Npr. liječi slugu rimskog satnika.

Kad uđe u Kafarnaum, pristupi mu satnik pa ga zamoli: »Gospodine, sluga mi leži kod kuće uzet, u strašnim mukama.« Kaže mu: »Ja ću doći izliječiti ga.« Odgovori satnik: »Gospodine, nisam dostojan da uđeš pod krov moj, nego samo reci riječ i izliječen će biti sluga moj. Ta i ja, premda sam čovjek pod vlašću, imam pod sobom vojnike pa reknem jednomu: ‘Idi!’ – i ode, drugomu: ‘Dođi!’ – i dođe, a sluzi svomu: ‘Učini to’ – i učini.« (Mt 8,5-9)

Isus je i kroz prispodobe pokazao svoju liberalnu crtu i poštovanje prema slobodi pojedinca. Pročitajte ovu prispodobu o radnicima posljednjeg sata.

»Kraljevstvo je nebesko kao kad domaćin rano ujutro izađe najmiti radnike u svoj vinograd. Pogodi se s radnicima po denar na dan i pošalje ih u svoj vinograd. Izađe i o trećoj uri i vidje druge gdje stoje na trgu besposleni pa i njima reče: ‘Idite i vi u moj vinograd pa što bude pravo, dat ću vam.’ I oni odoše. Izađe opet o šestoj i devetoj uri te učini isto tako. A kad izađe o jedanaestoj uri, nađe druge gdje stoje i reče im: ‘Zašto ovdje stojite vazdan besposleni?’ Kažu mu: ‘Jer nas nitko ne najmi.’ Reče im: ‘Idite i vi u vinograd.’«
»Uvečer kaže gospodar vinograda svojemu upravitelju: ‘Pozovi radnike i podaj im plaću počevši od posljednjih pa sve do prvih.’ Dođu tako oni od jedanaeste ure i prime po denar. Pa kada dođu oni prvi, pomisle da će primiti više, ali i oni prime po denar. A kad primiše, počeše mrmljati protiv domaćina: ‘Ovi posljednji jednu su uru radili i izjednačio si ih s nama, koji smo podnosili svu tegobu dana i žegu.’«
»Na to on odgovori jednomu od njih: ‘Prijatelju, ne činim ti krivo. Nisi li se pogodio sa mnom po denar? Uzmi svoje pa idi. A ja hoću i ovomu posljednjemu dati kao i tebi. Nije li mi slobodno činiti sa svojim što hoću? Ili zar je oko tvoje zlo što sam ja dobar?’«
»Tako će posljednji biti prvi, a prvi posljednji.« (Mt 20, 1-17)


Može li liberalnije od ovoga? Gospodar vinograda koristi svoje novce kako on želi, bez da mu itko nameće što mora ili ne mora. Nema regulacija, burze, ministra rada itd.

Neki će reći da je Isus konzervativan i da zahtijeva da mu se pokoravaju ili da ga se bespogovorno slijedi. To možda je točno, ali Isus kao pravi liberal to nikome ne nameće, već je to slobodna volja pojedinaca da ga slijede:

“Što želiš?” upita ju Isus. Ona reče: “Zapovjedi da moji sinovi u tvojemu kraljevstvu sjednu pokraj tebe, jedan zdesna, a drugi slijeva.” Isus odgovori: “Ne znate što tražite. Možete li vi ispiti gorku čašu iz koje ću ja piti?” “Možemo!” odgovore oni. A on reče: “Zaista ćete piti iz moje čaše, ali nije na meni da odredim tko će sjediti meni slijeva ili zdesna. Ta su mjesta za one kojima ih je pripravio moj Otac.” (Mt 20,21-23)

Pazite, Isus nikoga ne osuđuje niti zahtijeva da se nekoga zatvori, ubije ili da mu se ukine sloboda govora ili bilo kakva druga sloboda. Čak brani grešnike, jede i druži se sa njima ("Tko je bez grijeha neka prvi baci kamen"). Družio se i s farizejima iako je bio njihov protivnik. Nije zagovarao da se ubijaju farizeji ili da ih se tamniči. A oni su ga na kraju osudili i dali ubiti.

Njegova borba je bila potpuno liberalna: riječima i isključivo vlastitim djelima. Nije tražio od države da mu daje poticaje, nije se skrivao iza institucija. Nije koristio represiju niti bilo kakvu drugu silu.

Također, Isus nije bio pobornik nacionalizma, što nažalost ne možemo reći za našu Crkvu.

Netko mu je rekao: “Evo, tu su ti majka i braća. Žele s tobom razgovarati.” On odgovori: “Tko mi je majka? Tko su mi braća?” Pokaže zatim prema svojim učenicima. “Evo,” reče, “to su mi majka i braća! Zaista, tko god čini volju mojega nebeskog oca, taj mi je i brat, i sestra, i majka!” (Mt 12,47-50)

Pazite, nikoga ne osuđujem niti želim pametovati. Svrha ovoga teksta je ukazati na neke temeljne nedosljednosti u odnosu Crkva-vjernik. Zbog čega katolik u Hrvatskoj mora biti povezan uz ideju nacionalizma, kad je to skroz u suprotnosti sa Isusovim naukom? Zbog čega Crkva želi nametati svoje ideje državnom aparatu? Isus to nije nikad tražio niti su Petar i Pavao kad su osnivali prvu Crkvu. To je bio isključivo dobrovoljni pokret, koji je financiran isključivo pomoću dobrovoljnih donacija članova zajednice. I to je ta Isusova liberalna crta koja se prenijela i na rano kršćanstvo.

Isus želi da ga ljudi prate i unutar svoje zajednice je, istina, konzervativan. Ali tu konzervativnost mi sami biramo, Isus nas ne želi natjerati na to. Želi da sami to prihvatimo te da ga slijedimo. Razmislite, može li biti liberalnije?




Novo na Liberalu
VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: