Kako smanjiti broj teških prometnih nesreća? Jednostavno, povećanjem troškova za neodgovorne vozače

FOTO: Glas Istre
18.8.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
5

Kako smanjiti broj teških prometnih nesreća? Jednostavno, povećanjem troškova za neodgovorne vozače

Čitajući o tragediji koju je uzrokovala žena u Istri pijanom vožnjom u zabranjenom smjeru moramo biti svjesni da koliko god suzili ljudsku slobodu, zakoni i sudovi nikada neće moći spriječiti svaki zločin. Smrtnost na cestama je drastično pala u proteklih 13 godina; kako u Hrvatskoj, tako i u Europskoj uniji. Ipak, prema podacima Europske komisije, Hrvatska je na trećem mjestu u Europskoj uniji prema broju poginulih na cestama na milijun stanovnika i to bitno iznad prosjeka, tako da možemo zaključiti da su hrvatske ceste relativno opasne te bi trebalo potražiti put za napredak.





Daleko najčešći uzrok prometnih nesreća je ljudsko ponašanje, tako da primarno treba gledati kulturu vožnje. Prethodni video sastavljen je od snimaka napravljenih tijekom svega par sati kroz nekoliko dana tijekom kojih je zabilježeno 40-ak prolazaka kroz crveno, dok su za video izdvojeni oni najstrahovitiji. Međutim, kao i za mnoge stvari u Hrvatskoj, u prometu postoji nedostatak odgovornosti koja bi poticala promjenu ljudskog ponašanja.

Prometni stručnjaci tvrde da se ni policiju ne može amnestirati odgovornosti za tragediju u Istri. Prema podacima Ureda za drogu i kriminal Ujedinjenih naroda, Hrvatska je na trećem mjestu u Europskoj uniji po još jednom pokazatelju, broju policijskih službenika po stanovniku, također bitno iznad prosjeka. Određeni načelnici policijskih uprava tvrde da im nedostaje policajaca, pa je moguće da su neefikasno raspoređeni - bilo geografski ili po dužnostima.

Što se pravnih sankcija tiče, prometni stručnjak Željko Marušić predlaže uvođenja suodgovornosti ugostitelja "po američkom receptu" ukoliko utvrdi da se alkoholizirani počinitelj nesreće alkoholizirao u određenom ugostiteljskom lokalu na način da se kazni vlasnika objekta. Umjesto daljnjeg uskraćivanja odgovornosti počinitelju, prije bi "po američkom receptu" trebalo uvesti stvarnu odgovornost opasnim vozačima. Zašto ne postoji obvezna zatvorska kazna ili prijava za obijesnu vožnju (iz kaznenog zakona) za ponavljanje prekršaja poput pijane vožnje, vožnje s preko 1,5 promila alkohola u krvi ili vožnje više od 120 km/h iznad propisanog ograničenja?

Osiguravajuća društva također bi trebala sudjelovati u podjeli odgovornosti opasnim vozačima. Rizično ponašanje vozača jedan je od najboljih načina predviđanja rizika od sudjelovanja u prometnoj nesreći, a kazne za određene prekršaje svakako signaliziraju takvo ponašanje, međutim još uvijek niti jedno osiguravajuće društvo ne određuje visinu premije vozačima s obzirom na njihovu povijest počinjenih prekršaja. Ako vas je policija kaznila jer ste pijani prošli kroz crveno vozeći se u zabranjeni smjer preko ograničenja brzina, i dalje plaćate jednaku premiju kao i netko iste dobi tko je registrirao isti automobil u istom gradu s istim bonusom/malusom.

Da “po američkom receptu" osiguravajuća društva počinju naplaćivati dvostruko veću premiju ukoliko ste kažnjeni za pijanu vožnju ili prolazak kroz crveno, vozači bi bili dodatno demotivirani od rizičnog ponašanja. Međutim, da bi ovakav sustav bio efikasan, važno je da postoji dovoljan rizik od dobivanja kazne za prekršaj kada se prekršaj čini, a ne da od preko stotinu prolazaka kroz crveno dnevno na jednom križanju nitko ne bude kažnjen.

Bolja prometna signalizacija, manje trošarine na automobile s boljom sigurnosnom opremom i slično svakako pridonose povećanju sigurnosti na cestama, ali da bi manje ljudi stradalo na prometnicama potrebno je prvenstveno promijeniti navike vozača koji se rizično ponašaju, a promjenu ponašanja je teško postići bez adekvatnog sustava odgovornosti.

 

VIŠE IZ RUBRIKE:
DRUŠTVO
HRVATSKA
O autoru
Hrvoje Marković se bavi glazbom, financijama, web razvojem i padobranstvom. >>VIŠE
Vezano
Smrtnost na cesti u Hrvatskoj od 1990. prepolovljena, ali još uvijek među većima u Europi
Prometne gužve polako, ali sigurno ubijaju prosječne zagrebačke vozače
Helikopterom upali ženi (81) na posjed da bi zaplijenili stabljiku marihuane
Bande zavladale Brazilom, narod nemoćan: 'To se dogodi kad je nacija goloruka'
Policajci na Aljasci traže pravo da 'isprobaju' prostitutke pod istragom
Policija će uskoro imati uređaje za otkrivanje marihuane u dahu vozača
Dok su maltretirali navijače, aplaudirali ste. Sad su došli i po vas
Hrvatska na javni red i sigurnost troši veći udio BDP-a od većine EU zemalja
Naša država tretira navijače gore nego silovatelje i pedofile
Kad policajci čine najteža kaznena djela, imamo ozbiljan problem s državnom službom
Amaterizam naše policije vidljiv je čim je usporedite s policijama uređenih država
[VIDEO] 7 bizarnih razloga zbog kojih rasisti zovu policiju u SAD-u
Nitko ne smije razdvajati roditelje od djece i uništavati tuđu imovinu, pa ni policija
Jesam li pogriješio?
Provjera istinitosti: ʼHrvatska nema dovoljno policajaca, oni su potplaćeni i sve ih je manjeʼ
Zašto Guardian nije izvor kojem treba bezuvjetno vjerovati
Sloboda bećarcu, smrt policijskoj državi!
Čolaković kažnjen zbog vrijeđanja državnih organa SR Hrvatske
SAD: Tajno snimanje državnih službenika je građansko pravo, presudila federalna sutkinja
Jadranka Kosor osudila ponašanje Dodikove policije. A kakva je bila njena vlada prema prosvjednicima? (video)
Novo na Liberalu

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Dok druge stranke pričaju o liberalizmu i kako bi on trebao funkcionirati, HSLS će u Bjelovaru pokazati kako liberalizam funkcionira.

Hrebak: ʼKad mi netko kaže da je lijevo-liberalan, meni se kosa diže na glaviʼ

Politika

PIŠE: JERKO MARKOVINA

Prve impresije na predstavljanje predsjedničkog kandidata, poznatog pjevača Miroslava Škore.

Škoro nije totalna katastrofa, ali nije ni netko tko će donijeti ozbiljan pomak

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Biljana Borzan je cijelu svoju predizbornu kampanju izgradila na borbi za jednaku Nutellu. Pokazalo se da nije bila baš iskrena...

Istraživanje EK: Nema dokaza o različitom sastavu Nutelle u Njemačkoj i Hrvatskoj

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Građanska stranka je omogućila desnu vlast u Madridu gdje je u koaliciji s konzervativcima i desnim ekstremistima. To se mnogima nije svidjelo.

Španjolski liberali u koaliciji s krajnjom desnicom; ekonomski savjetnik napušta stranku, nižu se kritike...

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Navodni satiričar s News Bara dobio je potrebu da nas izvrijeđa jer mu se nije svidio moj članak o antifašizmu. Pa da pojasnim neke stvari...

Kome i zašto smeta Liberal?

Ekonomija

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Hrvatska se tijekom proteklih 10 godina ukupno nije pomakla nimalo ekonomski naprijed. Tko nam je za to kriv?

Izgubljeno desetljeće

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Je li došlo vrijeme da konačno raskrstimo s tekovinama socijalističke revolucije i obilježavanjem datuma bitnih za stvaranje bivše, propale države?

Čiji praznik Hrvatska danas obilježava?

Društvo

PIŠE: JERKO MARKOVINA

Splitski gradonačelnik objavio je smiješni vodič za turiste u kojem ih upozorava da poštuju lijenost i nerad kao splitski tradicionalni identitet, a sada će Gradsko vijeće ograničiti rad kafićima do ponoći.

Splitska vlast objavljuje rat turizmu

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Pokušao je kritizirati najavljeno rasterećenje rada, a zapravo je dao najbolje argumente za potpuno ukidanje poreza na dohodak.

Kad bi građani primali veću neto plaću, postali bi apatični - tvrdi ovaj kolumnist Večernjeg lista

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Pročitajte svjedočenja dvaju crnih autora koji su na suprotstavljenim stranama po pitanju reparacija.

Dvije strane: Treba li Amerika isplatiti odštetu crnim Amerikancima zbog ropstva i segregacije?

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ljevičarski youtuber Kyle Kulinski objašnjava zašto je potez Youtubea loš i zašto ga ni ljevičari ne bi trebali slaviti.

Youtube započeo borbu protiv nacizma pa uklonio i antinacistički edukativni sadržaj

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Dugogodišnji američki senator je s preko 75 godina postao milijunaš, ali tek nakon što je napisao bestseller. Hrvatski ministri ne moraju napisati bestseller da bi postali milijunaši.

Dva političara i multimilijunaša. Pronađi razliku!

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA | OGLAŠAVANJE

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: