Vezani članci:
Provedena deregulacija autoškola: Ukinute kvote i omogućeno tržišno natjecanje
Fukuyama objavio pismo Musku, izazvao zanimljivu raspravu o učinkovitosti vlade
Vlada oslobodila nameta i deregulirala 20-ak profesija; turistički vodiči se pobunili
Ekonomija klimatskih promjena: protržišnim reformama protiv posljedica globalnog zagrijavanja
Slobodno tržište i deregulacija spašavaju ljudske živote
Regulacija vs. deregulacija - usporedba Teksasa i San Francisca
Abeceda ekonomije: Regulacija, deregulacija, liberalizacija i monopol
Institucije i cehovska udruženja u službi siledžija i njihovih kartela
Liberalizacija taxi usluge u Pulu dovela veću konkurenciju i snizila cijene. Taksisti kukaju, korisnici zadovoljni
Je li Holy upravo pozvala na privatizaciju HŽ-a?
Sveta Nedelja ukida naknadu za taksiste i smanjuje paušal u turizmu na zakonski minimum
Ova vlada nema političke volje za reforme. Svaku promjenu uvjetovala je EU
Radi se na liberalizaciji tržišta: 120 mjera je provedeno ili su u fazi provedbe
Liberalizacija taksi usluga - najbolja odluka Vlade ove godine
Njegove reforme su prepolovile siromaštvo i stvorile najbrži gospodarski rast u svijetu
Hrvatske željeznice - najbolji pokazatelj kakve rezultate daje liberalizacija, a kakve monopol
Kineski investitori traže od Vlade Srbije: Liberalizirajte Zakon o radu!
Plenković nema interesa zaustaviti rast cijena. Novi val inflacije možda je već krenuo
Cijene na zagrebačkom adventu nisu previsoke, evo zašto
Pearl Jam i svrha cijene u tržišnoj ekonomiji
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće
F. A. Hayek: Upotreba znanja u društvu
Zašto su neke cijene u trgovini u Hrvatskoj veće nego u zapadnim zemljama EU-a?
Jutarnji se čudi astronomskim cijenama subvencioniranih radova
Inflaciju kreira Vlada jer glasači tako žele
Zašto su cijene na Jadranu 'paprene' i koliko su za to krivi 'pohlepni iznajmljivači'?
Glavni urednik Glasa Istre se okomio na čistačice i frizerke. Razlog je urnebesan
Zašto cijene rastu: O populizmu, politici i pohlepi
Postoji nešto puno gore od inflacije. To je nestašica
Sandra Benčić kopira ekonomsku politiku Viktora Orbana
Novo na Liberalu:
Prvi učinci vladinog povećanja minimalca: 260 radnica u Osijeku ostalo bez posla
Uvođenje eura nije imalo značajni utjecaj na rast cijena u RH
Dalija Orešković i 'urbana građanska provenijencija'
Bidenova ostavština: 'On to nije izgradio'
Google brutalno odgovorio EU-u: Nećemo uvoditi fact checkere na tražilicu ni Youtube
Guverner HNB-a kaže da nema pojma zašto cijene opet rastu. Pomozimo mu da sazna
Kontrola cijena ne smanjuje inflaciju, već ju pogoršava
Zuckerberg objasnio kako ga je Bidenova administracija pritiskala i tjerala na cenzuru
Za HDZ bi sada bilo najbolje da Plenković podnese ostavku
Ksenofobija i rasizam kao signaliziranje vrlina
Njemačka je pred važnim izborima nakon kojih postoje samo dvije opcije
Feministice slave nadmoćnu pobjedu hrvatskog Trumpa
Komunistička partija Vijetnama planira sasjeći državnu administraciju po uzoru na Mileija
Režim u Nikaragvi nastavlja brutalni progon katoličke crkve i drugih vjerskih zajednica
HDZ-ovo ministarstvo se obrušilo na Zuckerberga zbog ukidanja političkih cenzora na Facebooku
Čelnica venezuelanske oporbe nakon puštanja na slobodu: 'Mi se ne bojimo. Režim se boji'
Europska unija je na pola puta da postane novi SSSR
Čelnica liberalne oporbe u Venezueli 'nasilno privedena' s prosvjeda
Na novinarskoj društvenoj mreži nema fact checkera
Ljevica je poražena u kulturološkom ratu iako je dugo imala sve u šaci. Zašto?
Direktorica Faktografa nada se da će EU birokrati prisiliti Zuckerberga da ih zadrži
Facebook se rješava fact-checkera: 'Previše su politički pristrani'
Dan kada su hrvatski nacionalisti otkrili Karla Marxa
Liberali srušili nade o širokoj austrijskoj koaliciji: Evo što su tražili od partnera
Primorac je trebao odmah nakon prvog kruga odustati od predsjedničke utrke
Je li feminizam u Hrvatskoj sada dotakao novo dno?
Kandidatkinja Možemo i Gonga poražena u dvoboju koji je sama tražila
Koja je tajna Zorana Milanovića?
Čelnik njemačkih liberala: 'Crno-žuta koalicija bi sada bila najbolja za oporavak zemlje'
Urednica Faktografa ne zna razliku između činjenične tvrdnje i vrijednosnog suda

Keep calm. Autoškole će pojeftiniti, evo zašto...


Piše: Mario Nakić
6.1.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 4

Keep calm. Autoškole će pojeftiniti, evo zašto...


Piše: Mario Nakić
6.1.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 4

Ovih dana inbox nam je pun pitanja - kako komentirate rast cijene u autoškolama? Mi smo najavili da će deregulacija i liberalizacija tržišta autoškola omogućiti tržišno reguliranje cijena, a ne nužno da će autoškole pojeftiniti. Međutim, mogu reći sa sigurnošću: cijene mnogih autoškola (velike većine) će u konačnici pojeftiniti.

Ukidanjem minimalne cijene, koju je postavila država (zapravo, nakon dogovora s udruženjem autoškola), mnogi su se poveselili da će cijene odmah pasti. Kad je novi zakon stupio na snagu, neke su cijene skočile (u Splitu), a u nekim gradovima autoškole najavljuju poskupljenja. Što se zapravo dogodilo?

Tržište reagira na ovu promjenu na sasvim prirodan način. Budući da je puštena barijera, cijena će se kreirati po pravilima tržišta. Ponuđači usluga prvo će pokušati postaviti cijenu što je više moguće i najavljivanjem daljnjeg poskupljenja žele privući što više naivnih korisnika koji će u strahu upisati školu što prije. Međutim, s vremenom će se dogoditi neminovne dvije stvari:

1) Autoškole koje ne spuste cijenu suočit će se s padom korisnika i
2) osnivat će se nove autoškole.

Trenutno imamo situaciju da su se u pojedinim gradovima vlasnici dogovorili o poskupljenju. Takav dogovor između konkurenata je protivan zakonu i tržišnom natjecanju, ali iz izjave koju je Jutarnjem listu dao predsjednik Udruženja autoškola, izgleda da su se baš dogovorili:

"Cijene nismo mijenjali od 2008., a sve je poskupjelo. Gorivo je gotovo dvostruko skuplje, auti na kojima poučavamo su puno vredniji nego prije devet godina, a naši instruktori imaju plaće puno niže od hrvatskog prosjeka. Zato smo se odlučili na nepopularno dizanje cijena u splitskim auto-školama."

Čak i ako se u nekim mjestima sve autoškole dogovore oko više cijene, to više nije zatvoreni klub kao donedavno. Svatko sada može ući u njega, nema više kvota na broj autoškola u županiji, tako da će u takvim gradovima prije ili kasnije niknuti neka autoškola koja će uvidjeti da ima prostora za rad s nižom cijenom.

Mnogi vlasnici autoškola su se lani jako bunili protiv deregulacije njihovog tržišta. To je sasvim razumljivo, ukida im se posebni status i protekcionizam. Imali su cijenu rada koju su oni praktički dogovorili s državom, bio je ograničen broj autoškola tako da se nisu morali niti na koji način brinuti za konkurenciju. Bunili su se protiv ukidanja kvota i minimalne cijene iz istog razloga iz kojeg se taksisti danas bore protiv liberalizacije njihovog tržišta. Svatko voli slobodno tržište kad se radi o drugima, ali želi protekcije i zaštitu države kad je riječ o njegovom biznisu - objasnio je Milton Friedman.

Vlasnici autoškola, pomalo ljuti što su ostali bez posebne državne zaštite, u prvi mah nam žele dokazati kako je deregulacija bila loša ideja. Dakako, oni mogu podići cijene koliko hoće i postići taj prvi efekt koji sad vidimo u novinama. Ali mi znamo i oni znaju da te cijene neće moći dugo održati.

Znamo kako tržište funkcionira. Onaj tko prvi spusti cijenu ili prvi otvori novu autoškolu s nižom cijenom od ostalih u gradu, taj će privući sve nove korisnike. Onda će i drugi morati spustiti cijene. To što se vlasnici autoškola sad žale na visoke troškove je standardno jaukanje bilo kojeg vlasnika biznisa kad ostane na slobodnom tržištu, bez državnog protekcionizma. Realno, nikoga nije briga za njihove troškove niti bi ikoga trebalo biti briga. Na kraju će kupci određivati tko će od njih zaraditi, a tko propasti.

Naravno, bit će i onih koji će uspjeti zadržati cijenu veću od konkurencije, ali to su autoškole koje privlače svoje korisnike dugogodišnjim brandom, rezultatima, kvalitetom automobila ili nekom sličnom karakteristikom koja ih izdvaja od konkurencije. Ipak, oni kojima nije bitno ništa osim cijene sigurno će doći na svoje. Kako znam? Tako tržište funkcionira, to su učinci svake deregulacije.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

MARIO NAKIĆ
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.