Keep calm. Autoškole će pojeftiniti, evo zašto...

6.1.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
4


PIŠE: MARIO NAKIĆ

Više od istog autora
Musk objasnio zašto se neće cijepiti protiv Covida, lockdown nazvao pogreškom, a Gatesa papkom
SDP-ov prijedlog za rast plaća - čisti populizam
Zašto je u Hrvatskoj premalo žena poduzetnica i kako to promijeniti?
Na ljevici se vodi građanski rat za ženski WC: Feministice protiv trans aktivista, padaju uvrede, prijeti se gulazima
Izaberite Liberala godine!
Hrvatska će se prije ili kasnije morati suočiti sa zahtjevima za odcjepljenjem Istre
Kovač prima prijeteće i uvredljive poruke od Thompsonovih fanova: ʼTi si četnik i jugokomunist!ʼ
Uz dužno poštovanje, gospodine Rudan, ovaj put niste u pravu.
Amerika više neće biti svjetski policajac. Zašto ta vijest nije skoro nikoga oduševila?
Slučaj Assange podijelio javnost: Obje strane imaju loše i pogrešne argumente
Štagljar optužuje Slovence da se ne pridržavaju mjera, laže o Kanadi i Njemačkoj
Koronavirus, lockdown i klasični liberalizam
[VIDEO] Bernie Sanders 1987: 'Besplatno zdravstvo bi odvelo naciju u bankrot'
ʼNeka se ministar proba samozaposliti na tržištu i prvi mjesec zaraditi 11.000 kuna!ʼ
Nađi o Tomaševiću: ʼTakvo financijsko upravljanje pretvorilo bi Zagreb u Venezueluʼ
Kad biznismen dođe na vrh, postaje neprijatelj slobodnog poduzetništva
Učimo kolege iz mass medija: Što su te 'famozne' ekonomske slobode i zašto su bitne?
Zašto gay parovi trebaju dobiti mogućnost posvajanja djece
Kako možemo pomoći Fižuliću?
Učinite ovo za našu djecu: 5 razloga zašto treba prodati i HEP i Inu

Keep calm. Autoškole će pojeftiniti, evo zašto...


PIŠE Mario Nakić

Ovih dana inbox nam je pun pitanja - kako komentirate rast cijene u autoškolama? Mi smo najavili da će deregulacija i liberalizacija tržišta autoškola omogućiti tržišno reguliranje cijena, a ne nužno da će autoškole pojeftiniti. Međutim, mogu reći sa sigurnošću: cijene mnogih autoškola (velike većine) će u konačnici pojeftiniti.

Ukidanjem minimalne cijene, koju je postavila država (zapravo, nakon dogovora s udruženjem autoškola), mnogi su se poveselili da će cijene odmah pasti. Kad je novi zakon stupio na snagu, neke su cijene skočile (u Splitu), a u nekim gradovima autoškole najavljuju poskupljenja. Što se zapravo dogodilo?

Tržište reagira na ovu promjenu na sasvim prirodan način. Budući da je puštena barijera, cijena će se kreirati po pravilima tržišta. Ponuđači usluga prvo će pokušati postaviti cijenu što je više moguće i najavljivanjem daljnjeg poskupljenja žele privući što više naivnih korisnika koji će u strahu upisati školu što prije. Međutim, s vremenom će se dogoditi neminovne dvije stvari:

1) Autoškole koje ne spuste cijenu suočit će se s padom korisnika i
2) osnivat će se nove autoškole.

Trenutno imamo situaciju da su se u pojedinim gradovima vlasnici dogovorili o poskupljenju. Takav dogovor između konkurenata je protivan zakonu i tržišnom natjecanju, ali iz izjave koju je Jutarnjem listu dao predsjednik Udruženja autoškola, izgleda da su se baš dogovorili:

"Cijene nismo mijenjali od 2008., a sve je poskupjelo. Gorivo je gotovo dvostruko skuplje, auti na kojima poučavamo su puno vredniji nego prije devet godina, a naši instruktori imaju plaće puno niže od hrvatskog prosjeka. Zato smo se odlučili na nepopularno dizanje cijena u splitskim auto-školama."

Čak i ako se u nekim mjestima sve autoškole dogovore oko više cijene, to više nije zatvoreni klub kao donedavno. Svatko sada može ući u njega, nema više kvota na broj autoškola u županiji, tako da će u takvim gradovima prije ili kasnije niknuti neka autoškola koja će uvidjeti da ima prostora za rad s nižom cijenom.

Mnogi vlasnici autoškola su se lani jako bunili protiv deregulacije njihovog tržišta. To je sasvim razumljivo, ukida im se posebni status i protekcionizam. Imali su cijenu rada koju su oni praktički dogovorili s državom, bio je ograničen broj autoškola tako da se nisu morali niti na koji način brinuti za konkurenciju. Bunili su se protiv ukidanja kvota i minimalne cijene iz istog razloga iz kojeg se taksisti danas bore protiv liberalizacije njihovog tržišta. Svatko voli slobodno tržište kad se radi o drugima, ali želi protekcije i zaštitu države kad je riječ o njegovom biznisu - objasnio je Milton Friedman.

Vlasnici autoškola, pomalo ljuti što su ostali bez posebne državne zaštite, u prvi mah nam žele dokazati kako je deregulacija bila loša ideja. Dakako, oni mogu podići cijene koliko hoće i postići taj prvi efekt koji sad vidimo u novinama. Ali mi znamo i oni znaju da te cijene neće moći dugo održati.

Znamo kako tržište funkcionira. Onaj tko prvi spusti cijenu ili prvi otvori novu autoškolu s nižom cijenom od ostalih u gradu, taj će privući sve nove korisnike. Onda će i drugi morati spustiti cijene. To što se vlasnici autoškola sad žale na visoke troškove je standardno jaukanje bilo kojeg vlasnika biznisa kad ostane na slobodnom tržištu, bez državnog protekcionizma. Realno, nikoga nije briga za njihove troškove niti bi ikoga trebalo biti briga. Na kraju će kupci određivati tko će od njih zaraditi, a tko propasti.

Naravno, bit će i onih koji će uspjeti zadržati cijenu veću od konkurencije, ali to su autoškole koje privlače svoje korisnike dugogodišnjim brandom, rezultatima, kvalitetom automobila ili nekom sličnom karakteristikom koja ih izdvaja od konkurencije. Ipak, oni kojima nije bitno ništa osim cijene sigurno će doći na svoje. Kako znam? Tako tržište funkcionira, to su učinci svake deregulacije.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!
Liberal nije komercijalni portal, ne financira se korporativnim oglašavanjem niti iz državnog proračuna. Jedini način da ostanemo politički i ekonomski neovisni je uz tvoju pomoć. Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.
VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
HRVATSKA
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Vezano
Dokad će cijene rasti?
Ustavni sud u Njemačkoj proglasio berlinsku ʼmaksimalnu cijenu najmaʼ neustavnom
Zašto bi vlada, pogotovo u krizi, trebala pustiti cijene da rastu
Vlada oslobodila nameta i deregulirala 20-ak profesija; turistički vodiči se pobunili
Institucije i cehovska udruženja u službi siledžija i njihovih kartela
Hoće li ugostitelji sada spustiti cijene ili će razliku od PDV-a uzeti sebi?
Ekonomija za neznalice (2): Što se događa kada država kontrolira cijene?
Načelniku Murtera se ne sviđa zakon ponude i potražnje, poziva državu da uradi nešto
Objašnjeno: Zašto su neki hrvatski proizvodi jeftiniji u inozemstvu nego u Hrvatskoj?
Liberalizacija taxi usluge u Pulu dovela veću konkurenciju i snizila cijene. Taksisti kukaju, korisnici zadovoljni
Je li Holy upravo pozvala na privatizaciju HŽ-a?
Provedena deregulacija autoškola: Ukinute kvote i omogućeno tržišno natjecanje
Abeceda ekonomije: Regulacija, deregulacija, liberalizacija i monopol
Regulacija vs. deregulacija - usporedba Teksasa i San Francisca
Slobodno tržište i deregulacija spašavaju ljudske živote
Ekonomija klimatskih promjena: protržišnim reformama protiv posljedica globalnog zagrijavanja
Kineski investitori traže od Vlade Srbije: Liberalizirajte Zakon o radu!
Hrvatske željeznice - najbolji pokazatelj kakve rezultate daje liberalizacija, a kakve monopol
Njegove reforme su prepolovile siromaštvo i stvorile najbrži gospodarski rast u svijetu
Liberalizacija taksi usluga - najbolja odluka Vlade ove godine
Novo na Liberalu
VIŠE TEKSTOVA
Web shop
PRIKAŽI VIŠE
Pretraži Liberal
Unesite pojam koji želite pretražiti
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Udruga "Liberal.hr"
O UDRUZI | UČLANI SE | DONIRAJ

PODRŽITE LIBERAL.HR:

IBAN za donacije: HR5923900011101229527
Model plaćanja: 00, poziv na br. primatelja: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT: HPBZHR2X)
IMPRESSUM | OGLAŠAVANJE | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: