Keep calm. Autoškole će pojeftiniti, evo zašto...

6.1.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
4


PIŠE: MARIO NAKIĆ

Više od istog autora
Seattle povisio minimalac i uveo novi porez; Amazon prijeti odlaskom iz grada
Tko je bio John McCain? Američki ratni heroj i konzervativac kojeg Trump nije mogao smisliti
Kad biznismen dođe na vrh, postaje neprijatelj slobodnog poduzetništva
'Za siguran dom': Dežulović vidi ustaše i na humanitarnom koncertu
LGBT portal, koji je slavio kazneni progon homofoba iz Zadra, sada cvili zbog represivnog državnog aparata
Da nam je sad netko poput Tita, Beljak bi robijao u zatvoru
Ovako je pisao Mises o prohibiciji alkohola i droga 1927.
Trump zadao prvi udarac režimu u Pjongjangu: Kina uvodi sankcije Sj. Koreji
Porod je jeftiniji u privatnoj nego u državnoj bolnici
Holy za loše stanje medijskih sloboda okrivila novinare i profit, a D. Orešković želi više javnog novca za ʼneprofitneʼ medije
Ministre Medved, to nisu 'braniteljska prava' nego povlastice!
Ovo je jedino rješenje demografskog problema (i neće se svima svidjeti)
Bojkotirate Nike zbog Trumpa? Evo još nekih kompanija koje biste trebali bojkotirati
Ako Kajtazi stvarno želi dobro Romima, pozdravit će uvođenje socijalne pomoći u vaučerima
Državni plaćenici žele rat protiv Liberala, ali nemaju streljiva
Hrebak pruža ruku Pametnom: ʼTreba nam jedna snažna liberalna opcijaʼ
Beljak se slaže s HDZ-om: Hrvatsku je uništio neoliberalizam!
Čemu tolika ksenofobija?
Europska unija nas štiti od puno većeg zla - naše vlade
Amerikanci ne mogu imenovati nijedan objektivni medij kojem vjeruju

Keep calm. Autoškole će pojeftiniti, evo zašto...


PIŠE Mario Nakić

Ovih dana inbox nam je pun pitanja - kako komentirate rast cijene u autoškolama? Mi smo najavili da će deregulacija i liberalizacija tržišta autoškola omogućiti tržišno reguliranje cijena, a ne nužno da će autoškole pojeftiniti. Međutim, mogu reći sa sigurnošću: cijene mnogih autoškola (velike većine) će u konačnici pojeftiniti.

Ukidanjem minimalne cijene, koju je postavila država (zapravo, nakon dogovora s udruženjem autoškola), mnogi su se poveselili da će cijene odmah pasti. Kad je novi zakon stupio na snagu, neke su cijene skočile (u Splitu), a u nekim gradovima autoškole najavljuju poskupljenja. Što se zapravo dogodilo?

Tržište reagira na ovu promjenu na sasvim prirodan način. Budući da je puštena barijera, cijena će se kreirati po pravilima tržišta. Ponuđači usluga prvo će pokušati postaviti cijenu što je više moguće i najavljivanjem daljnjeg poskupljenja žele privući što više naivnih korisnika koji će u strahu upisati školu što prije. Međutim, s vremenom će se dogoditi neminovne dvije stvari:

1) Autoškole koje ne spuste cijenu suočit će se s padom korisnika i
2) osnivat će se nove autoškole.

Trenutno imamo situaciju da su se u pojedinim gradovima vlasnici dogovorili o poskupljenju. Takav dogovor između konkurenata je protivan zakonu i tržišnom natjecanju, ali iz izjave koju je Jutarnjem listu dao predsjednik Udruženja autoškola, izgleda da su se baš dogovorili:

"Cijene nismo mijenjali od 2008., a sve je poskupjelo. Gorivo je gotovo dvostruko skuplje, auti na kojima poučavamo su puno vredniji nego prije devet godina, a naši instruktori imaju plaće puno niže od hrvatskog prosjeka. Zato smo se odlučili na nepopularno dizanje cijena u splitskim auto-školama."

Čak i ako se u nekim mjestima sve autoškole dogovore oko više cijene, to više nije zatvoreni klub kao donedavno. Svatko sada može ući u njega, nema više kvota na broj autoškola u županiji, tako da će u takvim gradovima prije ili kasnije niknuti neka autoškola koja će uvidjeti da ima prostora za rad s nižom cijenom.

Mnogi vlasnici autoškola su se lani jako bunili protiv deregulacije njihovog tržišta. To je sasvim razumljivo, ukida im se posebni status i protekcionizam. Imali su cijenu rada koju su oni praktički dogovorili s državom, bio je ograničen broj autoškola tako da se nisu morali niti na koji način brinuti za konkurenciju. Bunili su se protiv ukidanja kvota i minimalne cijene iz istog razloga iz kojeg se taksisti danas bore protiv liberalizacije njihovog tržišta. Svatko voli slobodno tržište kad se radi o drugima, ali želi protekcije i zaštitu države kad je riječ o njegovom biznisu - objasnio je Milton Friedman.

Vlasnici autoškola, pomalo ljuti što su ostali bez posebne državne zaštite, u prvi mah nam žele dokazati kako je deregulacija bila loša ideja. Dakako, oni mogu podići cijene koliko hoće i postići taj prvi efekt koji sad vidimo u novinama. Ali mi znamo i oni znaju da te cijene neće moći dugo održati.

Znamo kako tržište funkcionira. Onaj tko prvi spusti cijenu ili prvi otvori novu autoškolu s nižom cijenom od ostalih u gradu, taj će privući sve nove korisnike. Onda će i drugi morati spustiti cijene. To što se vlasnici autoškola sad žale na visoke troškove je standardno jaukanje bilo kojeg vlasnika biznisa kad ostane na slobodnom tržištu, bez državnog protekcionizma. Realno, nikoga nije briga za njihove troškove niti bi ikoga trebalo biti briga. Na kraju će kupci određivati tko će od njih zaraditi, a tko propasti.

Naravno, bit će i onih koji će uspjeti zadržati cijenu veću od konkurencije, ali to su autoškole koje privlače svoje korisnike dugogodišnjim brandom, rezultatima, kvalitetom automobila ili nekom sličnom karakteristikom koja ih izdvaja od konkurencije. Ipak, oni kojima nije bitno ništa osim cijene sigurno će doći na svoje. Kako znam? Tako tržište funkcionira, to su učinci svake deregulacije.




VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
HRVATSKA
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i osnivač Liberala. Voli pisanje, logiku, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Vezano
Institucije i cehovska udruženja u službi siledžija i njihovih kartela
Hoće li ugostitelji sada spustiti cijene ili će razliku od PDV-a uzeti sebi?
Ekonomija za neznalice (2): Što se događa kada država kontrolira cijene?
Načelniku Murtera se ne sviđa zakon ponude i potražnje, poziva državu da uradi nešto
Objašnjeno: Zašto su neki hrvatski proizvodi jeftiniji u inozemstvu nego u Hrvatskoj?
Liberalizacija taxi usluge u Pulu dovela veću konkurenciju i snizila cijene. Taksisti kukaju, korisnici zadovoljni
Je li Holy upravo pozvala na privatizaciju HŽ-a?
Provedena deregulacija autoškola: Ukinute kvote i omogućeno tržišno natjecanje
Abeceda ekonomije: Regulacija, deregulacija, liberalizacija i monopol
Regulacija vs. deregulacija - usporedba Teksasa i San Francisca
Slobodno tržište i deregulacija spašavaju ljudske živote
Ekonomija klimatskih promjena: protržišnim reformama protiv posljedica globalnog zagrijavanja
Kineski investitori traže od Vlade Srbije: Liberalizirajte Zakon o radu!
Hrvatske željeznice - najbolji pokazatelj kakve rezultate daje liberalizacija, a kakve monopol
Njegove reforme su prepolovile siromaštvo i stvorile najbrži gospodarski rast u svijetu
Liberalizacija taksi usluga - najbolja odluka Vlade ove godine
Radi se na liberalizaciji tržišta: 120 mjera je provedeno ili su u fazi provedbe
Ova vlada nema političke volje za reforme. Svaku promjenu uvjetovala je EU
Sveta Nedelja ukida naknadu za taksiste i smanjuje paušal u turizmu na zakonski minimum
Zašto kava na Stradunu NIJE preskupa (i zašto se trebamo prestati zgražati)
Novo na Liberalu
VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: