Keep calm. Autoškole će pojeftiniti, evo zašto...

6.1.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
4


PIŠE: MARIO NAKIĆ

Keep calm. Autoškole će pojeftiniti, evo zašto...


PIŠE Mario Nakić

Ovih dana inbox nam je pun pitanja - kako komentirate rast cijene u autoškolama? Mi smo najavili da će deregulacija i liberalizacija tržišta autoškola omogućiti tržišno reguliranje cijena, a ne nužno da će autoškole pojeftiniti. Međutim, mogu reći sa sigurnošću: cijene mnogih autoškola (velike većine) će u konačnici pojeftiniti.

Ukidanjem minimalne cijene, koju je postavila država (zapravo, nakon dogovora s udruženjem autoškola), mnogi su se poveselili da će cijene odmah pasti. Kad je novi zakon stupio na snagu, neke su cijene skočile (u Splitu), a u nekim gradovima autoškole najavljuju poskupljenja. Što se zapravo dogodilo?

Tržište reagira na ovu promjenu na sasvim prirodan način. Budući da je puštena barijera, cijena će se kreirati po pravilima tržišta. Ponuđači usluga prvo će pokušati postaviti cijenu što je više moguće i najavljivanjem daljnjeg poskupljenja žele privući što više naivnih korisnika koji će u strahu upisati školu što prije. Međutim, s vremenom će se dogoditi neminovne dvije stvari:

1) Autoškole koje ne spuste cijenu suočit će se s padom korisnika i
2) osnivat će se nove autoškole.

Trenutno imamo situaciju da su se u pojedinim gradovima vlasnici dogovorili o poskupljenju. Takav dogovor između konkurenata je protivan zakonu i tržišnom natjecanju, ali iz izjave koju je Jutarnjem listu dao predsjednik Udruženja autoškola, izgleda da su se baš dogovorili:

"Cijene nismo mijenjali od 2008., a sve je poskupjelo. Gorivo je gotovo dvostruko skuplje, auti na kojima poučavamo su puno vredniji nego prije devet godina, a naši instruktori imaju plaće puno niže od hrvatskog prosjeka. Zato smo se odlučili na nepopularno dizanje cijena u splitskim auto-školama."

Čak i ako se u nekim mjestima sve autoškole dogovore oko više cijene, to više nije zatvoreni klub kao donedavno. Svatko sada može ući u njega, nema više kvota na broj autoškola u županiji, tako da će u takvim gradovima prije ili kasnije niknuti neka autoškola koja će uvidjeti da ima prostora za rad s nižom cijenom.

Mnogi vlasnici autoškola su se lani jako bunili protiv deregulacije njihovog tržišta. To je sasvim razumljivo, ukida im se posebni status i protekcionizam. Imali su cijenu rada koju su oni praktički dogovorili s državom, bio je ograničen broj autoškola tako da se nisu morali niti na koji način brinuti za konkurenciju. Bunili su se protiv ukidanja kvota i minimalne cijene iz istog razloga iz kojeg se taksisti danas bore protiv liberalizacije njihovog tržišta. Svatko voli slobodno tržište kad se radi o drugima, ali želi protekcije i zaštitu države kad je riječ o njegovom biznisu - objasnio je Milton Friedman.

Vlasnici autoškola, pomalo ljuti što su ostali bez posebne državne zaštite, u prvi mah nam žele dokazati kako je deregulacija bila loša ideja. Dakako, oni mogu podići cijene koliko hoće i postići taj prvi efekt koji sad vidimo u novinama. Ali mi znamo i oni znaju da te cijene neće moći dugo održati.

Znamo kako tržište funkcionira. Onaj tko prvi spusti cijenu ili prvi otvori novu autoškolu s nižom cijenom od ostalih u gradu, taj će privući sve nove korisnike. Onda će i drugi morati spustiti cijene. To što se vlasnici autoškola sad žale na visoke troškove je standardno jaukanje bilo kojeg vlasnika biznisa kad ostane na slobodnom tržištu, bez državnog protekcionizma. Realno, nikoga nije briga za njihove troškove niti bi ikoga trebalo biti briga. Na kraju će kupci određivati tko će od njih zaraditi, a tko propasti.

Naravno, bit će i onih koji će uspjeti zadržati cijenu veću od konkurencije, ali to su autoškole koje privlače svoje korisnike dugogodišnjim brandom, rezultatima, kvalitetom automobila ili nekom sličnom karakteristikom koja ih izdvaja od konkurencije. Ipak, oni kojima nije bitno ništa osim cijene sigurno će doći na svoje. Kako znam? Tako tržište funkcionira, to su učinci svake deregulacije.

VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
HRVATSKA
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i osnivač Liberala. Voli pisanje, logiku, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Novo na Liberalu

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ljevičarski youtuber Kyle Kulinski objašnjava zašto je potez Youtubea loš i zašto ga ni ljevičari ne bi trebali slaviti.

Youtube započeo borbu protiv nacizma pa uklonio i antinacistički edukativni sadržaj

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Dugogodišnji američki senator je s preko 75 godina postao milijunaš, ali tek nakon što je napisao bestseller. Hrvatski ministri ne moraju napisati bestseller da bi postali milijunaši.

Dva političara i multimilijunaša. Pronađi razliku!

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Hrvatska i Slovenija su svoj dug otplatile, ali Srbiji je preostalo za otplatiti još 1,7 mlrd. eura.

Srbija još uvijek plaća Titove dugove i otplaćivat će ih sljedeće 22 godine

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mislav Kolakušić ima najrealnije šanse pobijediti na predsjedničkim izborima. Ovo nije podrška već upozorenje.

Svi pričaju o Kolindi i Milanoviću, ali Kolakušić bi mogao iznenaditi. Pripremite se za budućeg predsjednika!

Škola

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Otvorene granice su istinski liberalni koncept koji su u prošlom stoljeću najviše promicali neki konzervativni političari.

Otvorene i zatvorene granice

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Most i HSLS su se zakačili oko toga tko se prvi sjetio pokrenuti inicijativu za ustavnu zaštitu vode koja je ustavom već zaštićena.

Tko je gluplji - Most ili HSLS?

Ekonomija

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Iako postoji mnogo argumenata i razloga za optimizam, trebamo inzistirati na reformama bez kojih nema značajnijeg rasta.

Hrvatskoj treba brži i zdraviji rast, a bez strukturnih reformi on nije moguć

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Toliki izljevi mržnje prema poslodavcima - onim ljudima koji stvaraju novu vrijednost - i strah od stranih radnika svojstveni su naciji koja ne želi napredak.

Hrvati će jednom morati prihvatiti da su radne migracije - u oba smjera - sasvim normalna pojava

Politika

PIŠE: EDUARD PETRANOVIĆ

Zoran Milanović može ugroziti šanse HDZ-ovoj Kolindi Grabar-Kitarović, a to znači da ne postoji jamstvo HDZ-ove premoći.

Zašto bi kandidatura vođe najgore hrvatske vlade bila dobra za Hrvatsku

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Samo nekoliko sati nakon što je Reuters objavio da su bogataši počeli povlačiti svoje bogatstvo na bankovne račune u Singapuru, izvršna direktorica Hong Konga je proglasila da povlači kontroverzni zakon.

Kako je kapital (zasad) sačuvao autonomiju Hong Konga

Škola

PIŠE: MARIO NAKIĆ

U nekim ekstremno lijevim krugovima ponavlja se citat iz Misesove knjige po kojemu ispada da je Mises hvalio i slavio fašizam. Je li to točno?

Ovako je Mises pisao o fašizmu 1927.

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Milorad Pupovac ponekad zna ovako izaći iz skrovišta ugroženog manjinca i pokazati svoje pravo bahato lice.

Pupovac odbrusio novinaru na pitanje zašto štiti Plenkovića: ʼNije vaš posao da ispravljate meneʼ

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA | OGLAŠAVANJE

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: