Ludwig von Mises: Korijeni socijalnog liberalizma

26.8.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
5

Preporučeno za vas
Neka Linić uloži svoju imovinu u Uljanik!
Huić o ideji da država uloži još 10 mlrd. kn u Uljanik: ʼTo bi sj*balo javne financijeʼ
Ovo nije humano: Beljak htio ispasti faca, Plenkovićev ministar ga uništio...
OPG-ima državna agencija ne priznaje ponudu iz SAD-a jer nema pečata i PDV-a
Miletić vrijeđa našu inteligenciju ako ozbiljno misli da ćemo povjerovati u nevinost IDS-a
Ako Vlada pomogne Uljaniku, morat će i svima ostalima
Na današnji dan Vlado Gotovac održao je najbolji politički govor u modernoj hrvatskoj povijesti
Obersnel ljut što više ne može reketariti taksiste
Porezna uprava smislila nove načine da privatnicima zagorča život. Ako je ovo ʼrasterećenjeʼ...
Porezni obveznici traže od države da transparentno objavi sva jamstva kojima su političari zadužili građane
Digitalni porez nema veze s pravdom i neće pogoditi velike korporacije nego male biznise i startupe
Plenković se kiti tuđim perjem i busa u prsa dok Hrvatska zaostaje
Sveta Nedelja ukida naknadu za taksiste i smanjuje paušal u turizmu na zakonski minimum
Grad Dubrovnik se baca u nekretninski biznis i ugostiteljstvo, a gradonačelnik privatnicima prijeti zabranom
Europska liberalna grupacija promijenila svoje ime; evo zašto...
Vaclav Klaus: Kako smo reformirali češko gospodarstvo
Europska unija - gospodarski div između SAD-a i Kine
Venezuela će nacionalizirati tvornicu žitarica koja želi prekinuti proizvodnju
Efekt leptira ili što ima ekonomija zajedničko s klimatologijom
Bjelovar i Sveta Nedelja nastavljaju protržišne mjere. Neka se drugi gradovi ugledaju!

Ludwig von Mises: Korijeni socijalnog liberalizma

Odlomak iz knjige "Kritika intervencionizma" (1929)

Nazivi su nebitni; ono što je bitno je sadržaj. Pojam "socijalni" ili "društveni liberalizam" zvuči čudno budući da se socijalizam i liberalizam međusobno isključuju. Ali navikli smo na takvu terminologiju. Na primjer, socijalizam i demokracija nepomirljivi su u konačnoj analizi, no ipak postoji u teoriji stari koncept "socijalističke demokracije", koji je contradictio in adjecto.

Ako danas škola Brentano, koja je usvojila sindikalizam, i neki "umjereni" etatisti označavaju svoj pokret kao "socijalni liberalizam", ne treba podići terminološki prigovor. Ali moramo se usprotiviti - ne iz političkih razloga, već u interesu znanstvenih i logičkih misli - što ovaj pojam pokušava povezati liberalizam i socijalizam. To dopušta nazivanje "liberalnim" onoga što je suprotno svemu što povijest i društvena znanost definiraju kao liberalno.

Činjenica da i u Velikoj Britaniji, kolijevci liberalizma, ova semantička zbunjenost također postoji ne može nam biti izgovor da se pridružimo praksi. Njemački ekonomist Heinrich Herkner ("Sozialpolitischer Liberalismus", 1925) je u pravu primijetivši da svetost privatnog vlasništva nije dogmatski usidreni cilj liberalizma, nego sredstvo za postizanje krajnjih ciljeva. On griješi, međutim, kada kaže da je to "samo privremeno".

Na kraju krajeva, krajnji ciljevi liberalizma i socijalizma su u suglasju. Ideologije se razlikuju upravo u tome što liberalizam gleda na privatno vlasništvo u sredstvima proizvodnje kao najprikladnije sredstvo za postizanje cilja dok socijalizam gleda na javnu imovinu kao najprikladnije sredstvo.

Ova razlika u dvama programima, i to samo ona, odgovara povijesti misli tijekom 19. stoljeća. Njihovi drugačiji stavovi o problemu imovine u proizvodnji razdvajaju liberalizam od socijalizma. Zbunjujuće je to predstavljati na bilo koji drugi način.

Socijalizam je, prema Herkneru, "ekonomski sustav u kojem društvo organizirano u državi izravno preuzima odgovornost za postojanje svih svojih članova. Kao ekonomski sustav zasnovan na zadovoljavanju nacionalne potrebe, a ne stvaranju profita, cijelu proizvodnju i distribucijski proces predaje u ruke javne vlasti, zamijenivši privatnu imovinu u proizvodnim sredstvima".

Njegova definicija nije precizna, ali je jasna. Herkner tada nastavlja: "Ako se taj sustav može ostvariti liberalnim sredstvima, bez sile i kršenja zakona, i ako to ne bi moglo samo poboljšati materijalne uvjete ljudi, nego i osigurati veću mjeru individualnih sloboda, onda se protiv njega ne bi mogao podnijeti prigovor s liberalnog gledišta."

Dakle, kada parlament raspravlja pitanje nacionalizacije, liberali, prema Herkneru, mogli bi glasovati za takvu odluku ako se ona provede "bez prisile i kršenja zakona" i ako ona po njihovom mišljenju može donijeti materijalnu dobit društvu.

Čini se da Herkner vjeruje da je stariji liberalizam zagovarao privatno vlasništvo samo zbog sebe, a ne zbog društvenih posljedica. Kao Wiese i Zwiedineck, on pogrešno interpretira i stariji i moderni liberalizam. Prema Herkneru, "Dok je stariji liberalizam smatrao privatno vlasništvo kao prirodnu zakonsku instituciju čija je zaštita osim one individualne slobode bila prva dužnost države, suvremeni liberalizam naglašava sve više snažno društveni faktor u imovini...Privatno vlasništvo se više ne brani individualističkim razlozima, nego razmatranjima društvene i ekonomske podobnosti." Suvremeni liberalizam, također, zagovara privatnu imovinu na temelju "društvene prikladnosti".

Ne možemo si ovdje uzeti zadatak ispitati kako su neliberalne teorije branile prirodni zakon koji je trebao obraniti privatnu imovinu kao prirodni fenomen. Ali, trebalo bi biti poznato da su stariji liberali utilitaristi (često ih zbog toga kritiziraju) i da je po njima bilo samo po sebi razumljivo da ne može nijedna društvena institucija i nijedna etička vlada zagovarati ništa sama za sebe ili iz razloga od posebnog interesa, već se može braniti samo na temelju društvene prikladnosti. To ne znači da se liberalizam kreće prema socijalizmu ako moderni liberalizam zahtijeva privatno vlasništvo u proizvodnim sredstvima zbog svoje društvene korisnosti, i to ne radi sebe niti zbog interesa vlasnika.

"Privatna imovina i baština", nastavlja Herkner, "dovodi do povećanja neiskorištenog dohotka. Liberalizam suosjeća s naporima socijalista da se suprotstave tom neutemeljenom dohotku u interesu pravde i ravnopravnosti prilika za sve članove društva."

Činjenica da "neutemeljeni" dohodak potječe iz privatne imovine je očita kao što siromaštvo (poverty) dolazi od riječi pauvreté. Zapravo, "neutemeljeni" dohodak dolazi od kontrole nad sredstvima proizvodnje. Tko se suprotstavlja "neutemeljenim" prihodima, mora se suprotstaviti privatnoj imovini u sredstvima za proizvodnju. Prema tome, liberalizam ne smije ići u takve pothvate. Ako ipak to učini, više nije liberalizam.

Što je, prema Herknerovom mišljenju, liberalizam? Njegov odgovor je ovo:

"Liberalizam je svjetonazor, vrsta religije, vjere. To je vjera u prirodno dostojanstvo i dobrotu čovjeka, u njegovu sudbinu, u njegove sposobnosti da raste kroz svoje moći iz prirodnog razloga i slobode, pobjede pravde i istine. Bez slobode nema istine. Bez istine ne može biti trijumfa pravde, napretka, a napredak znači da su kasnije faze uvijek poželjnije od prethodnih faza. Kao što sunčevo svjetlo i kisik znače organski život, razum i sloboda znače intelektualni razvoj. Niti pojedinci, klase, narodi, niti rase ne smiju biti smatrani pukim sredstvima za svrhe drugih pojedinaca, klase, nacije ili rase."

To je sve vrlo lijepo i plemenito, ali nažalost toliko općenito i nejasno da se može odnositi još i na socijalizam, sindikalizam i anarhizam. Njegova definicija liberalizma nema presudni sastojak, naime, a to je društveni poredak koji je izgrađen na privatnoj imovini u sredstvima proizvodnje.

Ne može nas iznenaditi što se s takvim neznanjem o liberalizmu Herkner također uspio pretplatiti na gotovo sve zablude koje dolaze u modu. Među ostalima: "Za razliku od starijeg liberalizma koji je usmjeren uglavnom na uklanjanje ograničenja i ometanja, moderni liberalizam [odnosno socijalni liberalizam] ima pozitivan, konstruktivan program."

Da je Herkner otkrio privatnu imovinu u sredstvima proizvodnje kao temeljni sastojak liberalizma, bilo bi mu poznato da liberalni program nije ništa manje pozitivan i konstruktivan nego bilo koji drugi. To je mentalitet službene dužnosti - koji je, prema školi Brentano, bio "najzvučnija ideja Organizacije za društvena pitanja" - i koji smatra konstruktivnom i pozitivnom samo onu ideologiju koja zahtijeva veći broj političkih ureda, dužnosnika, birokrata...A onaj tko nastoji smanjiti broj državnih posrednika automatski se etiketira kao "negativni mislilac" ili "neprijatelj države".

I Herkner i Wiese izričito naglašavaju da liberalizam nema veze s kapitalizmom. Passow je pokušao pokazati da su "kapitalizam", "kapitalistički ekonomski poredak" i slično "dvosmisleni pojmovi", politički slogani koji se, uz samo nekoliko izuzetaka, objektivno ne mogu klasificirati i razumjeti kao činjenice ekonomskog života. Umjesto toga, oni ih jesu koristili kad bi kritizirali, optuživali ​​i osuđivali pojave koje su više ili manje pogrešne.

Ako se zauzme takva pozicija, jasno je da onaj tko cijeni liberalizam, bez obzira na to kako ga definira, traži da se zaštiti od etiketa koje se smatraju pogrdnim, klevetničkim i uvredljivim (npr. kapitalist). Međutim, ako se slažemo s Passowovim promatranjem većine autora koji su izrazu "kapitalizam" dali određeno značenje, njegovu ulogu u razvoju i širenju većih poduzeća, onda moramo priznati da su liberalizam i kapitalizam usko povezani. Jer realno, liberalizam je taj koji je stvorio ideološke uvjete koji su izazvali modernu veliku industrijsku proizvodnju. Ako bismo trebali upotrijebiti pojam kapitalizam kako bismo utvrdili ekonomsku metodu koja organizira gospodarsku aktivnost prema izračunu kapitala, opet ćemo doći do istog zaključka.

Ali bez obzira kako definirali kapitalizam, razvoj kapitalističkih metoda proizvodnje bio je moguć samo unutar okvira društvenog poretka izgrađenog na privatnoj imovini u sredstvima proizvodnje. Stoga se ne možemo složiti s Wieseovom tvrdnjom da je bit liberalizma bio zasjenjen "njegovom povijesnom slučajnošću da se preklapa s kapitalizmom."

Ono što čini da kapitalizam izgleda "neprirodno", prema Wieseu, jest "njegova neosjetljivost prema patnji, brutalna borba za porobljavanjem ljudi."

Ti izrazi dolaze iz starog registra socijalističkih pritužbi na zla kapitalizma. Oni otkrivaju pogrešno tumačenje prirode i supstance društvenog poretka koji se temelji na privatnom vlasništvu. Ako, u kapitalističkom društvu, kupac nastoji kupiti neko gospodarsko dobro gdje god je to najmanje skupo, bez obzira na druga razmatranja, on ne djeluje kao netko "neosjetljiv prema patnji". Ako se određeno poduzeće uspješno natječe s poduzećem koje radi manje ekonomski uspješno, to nije "brutalna borba za porobljavanje ljudi". Postupak u ovome slučaju nije nepoželjan ili "rast" kapitalizma, i neželjenog liberalizma. Baš naprotiv! Što je kompeticija jača, to bolje služi svojoj društvenoj funkciji za poboljšanje gospodarstva i dobrobiti građana.

Da je vozač zaprežnog vozila zamijenjen željeznicom, tkalac mehaničkim strojem, obučar tvornicom cipela, dogodilo se zahvaljujući liberalizmu. I kada su male brodovlasnike s plovilima zamijenjenili veliki brodovi, kada je nekoliko desetaka mesara zamijenjeno klaonicom, nekoliko stotina trgovaca robnom kućom, to nije "porobljavanje bližnjih".

Dakle, slika onoga što žele stvoriti uopće nije potpuna, čak i ako gledamo isključivo na britansko društvo u zenitu kapitalizma dok je liberalizam bio vodeći put. Danas je popularno kriviti kapitalizam za sve što se nekome ne sviđa. Doista, tko je još uvijek svjestan onoga što bi izgubio da nema "kapitalizma"? Kada veliki snovi ne uspiju, kapitalizam se odmah tereti. To može biti pametna ideja za stranačku politiku, ali u znanstvenoj raspravi se treba izbjegavati.

 


Novo na Liberalu

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Kako Trumpove carine utječu na poduzetnike najbolje pokazuje podatak da je mišljenje voditelja trgovine u SAD-u trenutno najpesimističnije u zadnjih 25 godina.

Amerikanci su svjesni da gube u trgovinskom ratu. Samo Trump još nije...

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Naslov koji polazi od pretpostavke da osoba ne može biti sekularist i vjernik u isto vrijeme, krajnje je pogrešan i manipulativan.

N1 televizija obmanjuje javnost: Sekularizam i ateizam nisu jedno te isto

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Analiza intervjua s kandidatom HSLS-a za predsjednika RH. Moram priznati da me u mnogim stvarima razočarao...

Kovač je po pitanju osobnih sloboda kao Dalija Orešković. Srećom, u ekonomiji je puno bolji

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Međunarodne korporacije imaju zaštitu LGBT prava u svome kodeksu, što je s tržišne strane posve razumljivo. To je razveselilo lijeve udruge koje posve nesvjesno slave kapitalizam.

Privatna korporacija kao posljednja linija obrane LGBT prava u Mađarskoj

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Hrvatska ima najviši PDV na putnički prijevoz među zemljama članicama EU, a možda i u cijelom svijetu.

Većina zemalja EU ukinula PDV na putnički željeznički prijevoz, Hrvatska nije među njima

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Porezna uprava je u 'ofenzivi' na ugostiteljske objekte na moru kaznila skoro dvije trećine ugostiteljskih objekata u koje je ušla. Što nam to govori o zakonima i porezima?

Jesu li lopovi ugostitelji ili je lopovska država?

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Pročitajte što će prvo napraviti ako osvoji vlast, što misli o sadašnjoj Vladi, hoće li pomilovati osuđenike koji trunu u zatvoru zbog marihuane...

Intervju s Dejanom Kovačem, kandidatom koji će predstavljati liberalnu Hrvatsku na ovim izborima

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Otkud tolika strastvena želja za porezima koji će 'opaliti po džepu' druge ljude, one s kojima ne dijelimo neku karakteristiku?

Neka susjedu crknu dvije!

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Prošlo je 5 godina kako je pokrenuo filantropsku inicijativu za poboljšanje uvjeta i bolju informatičku naobrazbu u hrvatskim školama...

Bakić obilježava 5. godišnjicu IRIM-a: ʼEdukacija je najveći izjednačavač prilikaʼ

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ovo je jedan od najočitijih primjera uredničke manipulacije kako se neki hrvatski mediji trude ulizati vladajućima.

Manipulacija: U naslovu kažu da građani podržavaju Kujundžićeve poreze, a pitali su samo troje ljudi

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

A samo je rekao da su za cijenu Thompsonovog koncerta tri grada mogla postati transparentna.

Kovač prima prijeteće i uvredljive poruke od Thompsonovih fanova: ʼTi si četnik i jugokomunist!ʼ

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Nakon napada novinara Fox Newsa i predsjednika Trumpa, Universal je otkazao izlazak filma The Hunt.

Američki konzervativci dokazali da su pahuljice: Zbog njihovih osjećaja otkazan film

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: