ČITATELJI OCIJENILI
4

Moguća je bračna ravnopravnost koja bi zadovoljila obje strane

PIŠE Mario Nakić
13.12.2016.

Moguća je bračna ravnopravnost koja bi zadovoljila obje strane


PIŠE Mario Nakić

Jedno od glavnih kulturno-političkih pitanja u svijetu već godinama je ravnopravnost braka. Jedno od onih pitanja na kojima se lome koplja u parlamentima, na uličnim prosvjedima, referendumima diljem zemaljske kugle. Koliko god se nekima pitanje ravnopravnosti braka činilo jednostavno (kao što je meni bilo dok nisam malo bliže upoznao konzervativne argumente), ono je daleko od jednostavnog.

A bilo bi jednostavno da ga nismo zakomplicirali uvođenjem države i zakona koji reguliraju odnos među ljudima.

Što je brak?

Brak nema isto značenje svakoj osobi. Onima konzervativnog svjetonazora brak može biti samo zajednica između muškarca i žene, on je osnova obitelji, a obitelj je osnova društva, sveti gral koji definira naš način života i u koji se ne smije dirati. Dakle, otpor legalizaciji gay braka nije toliko motiviran mržnjom prema LGBT osobama (većina protivnika bračne ravnopravnosti nema ništa protiv gayeva, to je sigurno), već tom željom da se sačuva ono tradicionalno značenje braka i obitelji.

Za one liberalnijeg svjetonazora, poput mene, brak može biti bilo kakva zajednica odraslih osoba koje se odluče na partnerski (zajednički) život. Što se mene tiče, brak bi trebao moći sklopiti bilo tko bilo s kim, može čak i više od dvije osobe, svejedno, dok god su sve osobe u tom braku odrasle i dok nijedna nije prisiljena u njemu biti.

Gdje je nastao problem?

Onog trenutka kad smo odlučili zakonom regulirati bračnu zajednicu, morali smo je pravno definirati. I tu je taj glavni problem. Ako je definiramo prema volji konzervativaca, onda nema bračne ravnopravnosti jer istospolni parovi nemaju jednaka zakonska prava poput heteroseksualnih parova. Dakle, imamo situaciju (kao sada u Hrvatskoj) da je određena skupina de facto diskriminirana zakonski. To nije dobro ni za koga jer sumnjam da itko od nas želi živjeti u zemlji u kojoj ne vrijedi vladavina prava - zakoni jednaki za sve.

Međutim, kad bismo legalizirali gay brak, odnosno promijenili njegovu zakonsku definiciju, to bi značilo mijenjanje izvornog značenja nečega što je za većinu stup društva naše civilizacije. Nikada nije dobro donositi zakone koji nisu u skladu s moralom većine u pojedinom društvu. To je odlika tirana.

Koje bi onda rješenje zadovoljilo svakoga?

Jednostavno, vratiti brak građanima. Brak je privatna stvar svakog pojedinca, država ne bi trebala imati ništa s njim. Dakle, ja bih ukinuo Obiteljski zakon. Neka se svatko vjenča za koga želi i kako želi.

Tako bi se postigla ravnopravnost pred zakonom, a nikome se ne bi nametala državna definicija braka. Ljudi bi i dalje imali svatove, bračne ceremonije, u crkvi ili negdje drugdje, samo bez državnog matičara. Oni koji žele osigurati prava i obaveze potpisali bi bračni ugovor baš poput bilo kojeg drugog ugovora koji dvije privatne strane potpisuju kad dogovaraju neki poslovni ili drugi odnos. U taj ugovor bi supružnici unijeli međusobna prava i obaveze te kome će što pripasti ukoliko jedna strana odluči raskinuti ugovor. I onda, u slučaju raskida ugovora (braka), nadležan je Zakon o obveznim odnosima.

Naravno, što će staviti u taj bračni ugovor potpuna je slobodna volja supružnika. Ako ne žele, ne moraju ga ni potpisati, ali u tom slučaju ne mogu ništa ni očekivati po njegovom raskidu.

Neki bi svejedno htjeli imati taj svečani trenutak kod matičara, zato bi se moglo potpisivanje ugovora, za one koji žele, organizirati kod privatnih matičara. Dakle, otvorili bi se novi biznisi, što je opet dobro.

Pitat ćete se, a što onda s poreznim olakšicama (zbog kojih se neki čak i vjenčaju)...Pa ništa, porezne olakšice bismo trebali imati svi.

Izbacivanje države iz braka donijelo bi mir među ljudima, ali postoje neke stvari, kompromisi koje bi obje strane trebale prihvatiti.

Što konzervativci moraju prihvatiti?

Izvor konzervatizma je u "maloj" državi, dakle u državi koja pušta ljude da žive svoj život. Zato bi ideja izbacivanja države iz braka i vraćanja braka narodu trebala biti dobro prihvaćena kod pravih konzervativaca.

Homoseksualci postoje i ne možete ih "istrijebiti" niti izliječiti (ovo sad pišem onim okorijelim desničarima koji nikako da shvate). Nitko ne može birati prema kome će gajiti osjećaje. Vi ih ne morate voljeti, možete ih mrziti (sve je OK dok nema nasilja), ne morate se s njima družiti, ali oni su tu - među nama!

Bit će i homoseksualnih brakova, a možda se dogodi i brak više od dvije osobe. To nećete moći zabraniti, ali pozitivno je da ih vi nećete morati priznavati. Zakon vas neće prisiljavati da to nazivate brakom pa ćete i dalje imati svoj, pravi brak, a njihovu zajednicu ćete nazivati nekako drukčije - kako god poželite!

Što ljevičari moraju prihvatiti?

Država nije rješenje svakog problema. Čak dapače, država je većinom izvor problema. Ljevičari se trebaju riješiti kompleksa države dadilje koja se brine za građane. Bez države brak je još bolji.

Ljevičari se trebaju riješiti kompleksa da se groze privatizacije. Privatizacija braka znači brak njegovim akterima, supružnicima, a ne državi.

Brak je nekoć bio privatna stvar

Ovo je rješenje zapravo prirodno, iskonski ljudsko. Prije državnih regulacija ljudi su svejedno živjeli u braku i imali obitelji. Treba li nam stvarno papir i državna dozvola za naše privatne odnose? Možda sam ja lud, ali stvarno ne mogu naći nijedan razuman razlog zašto imamo zakon koji regulira brak. Ako ga vi znate, slobodno upišite u komentar...


Novo na Liberalu

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Plakat sa slikom jabuke koju nagrižu crvi podsjetio je mnoge na nacističku propagandu protiv Židova.

Izbori u Švicarskoj: Konzervativci optuženi za kopiranje nacističke propagande, zelene stranke u porastu

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Čehoslovački vođa Dubček pokušao je reformirati socijalizam. To se Sovjetima nije svidjelo pa su im poslali 2.000 tenkova...

Na današnji dan: Sovjeti ugušili Praško proljeće u krvi - okupacija Čehoslovačke

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mogla je odbiti rad u veleposlanstvu, zaposliti se u privatnom sektoru i pisati na Facebooku što želi.

Ne, suspenzija rasističke diplomatkinje nema nikakve veze sa slobodom govora

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Seksualna orijentacija nije uvjetovana svjetonazorom niti je svjetonazor uvjetovan seksualnom orijentacijom. Zašto onda LGBT udruge promiču jednu ekstremističku ideologiju?

Zašto CroL-u smeta slobodno tržište?

Škola

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ova dva pitanja su ključna u otkrivanju liberala od ostalih. Gotovo nepogrešivo...

Tko je liberal, a tko nije? Postoji jedan vrlo jednostavan i brz način da to otkrijete...

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Donedavno se o tome govorilo isključivo u libertarijanskim krugovima, a sada su tu ideju počeli širiti i političari s puno širim spektrom birača.

Bruto plaća na ruke - ideja koja nailazi na plodno tlo među hrvatskim političarima. Što vi mislite?

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Dvije trećine HDZ-ovaca se slaže s izjavom da su imigranti najveća prijetnja europskoj kulturi...

Diplomatske nevolje: Kolinda i Plenković će teško naći u HDZ-u kadrove koji nisu ksenofobni

Društvo

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Most je pokrenuo inicijativu koju su već ranije pokretale i druge političke stranke. Njena jedina svrha je ubiranje jeftinih poena na dezinformiranju građana.

Voda, vodoopskrba i prava - umjesto rasprave o pravom problemu, širi se strah od privatnika

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Kako Trumpove carine utječu na poduzetnike najbolje pokazuje podatak da je mišljenje voditelja trgovine u SAD-u trenutno najpesimističnije u zadnjih 25 godina.

Amerikanci su svjesni da gube u trgovinskom ratu. Samo Trump još nije...

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Naslov koji polazi od pretpostavke da osoba ne može biti sekularist i vjernik u isto vrijeme, krajnje je pogrešan i manipulativan.

N1 televizija obmanjuje javnost: Sekularizam i ateizam nisu jedno te isto

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Analiza intervjua s kandidatom HSLS-a za predsjednika RH. Moram priznati da me u mnogim stvarima razočarao...

Kovač je po pitanju osobnih sloboda kao Dalija Orešković. Srećom, u ekonomiji je puno bolji

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Međunarodne korporacije imaju zaštitu LGBT prava u svome kodeksu, što je s tržišne strane posve razumljivo. To je razveselilo lijeve udruge koje posve nesvjesno slave kapitalizam.

Privatna korporacija kao posljednja linija obrane LGBT prava u Mađarskoj

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: