Našizam - uzrok, nastanak, razvoj i posljedice

FOTO: HRT
1.7.2017.
ČITATELJI OCIJENILI
4

Našizam - uzrok, nastanak, razvoj i posljedice

Kako se u Hrvatskoj može opravdavati svaka odluka, ma koliko štetna, glupa ili s alternativnim motivima kao što su nepotizam i pljačka? Vrlo lako, samo je treba zaogrnuti u plašt posebne domaće ideologije, ideologije našizma.

Što je našizam?

Našizam je autohtona hrvatska ideologija, plod domaće pameti. Temeljna premisa ideologije našizma je jednostavna: ako je nešto „naše“, onda je dopušteno, dapače poželjno o tome donositi besmislene, pokvarene, skupe i destruktivne odluke te je svatko tko propitkuje te odluke neprijatelj naroda, kolektivnog dobra, države i blagostanja. Političari koriste ideologiju našizma da zavaraju ljude, da se održe na moći, da potčine stanovništvo i da ga pljačkaju. Dobar dio stanovništva je toga i svjestan, ali čari našizma, baš kao i njegova destruktivnost, se mogu usporediti s najotrovnijim i najprivlačnijim ideologijama 20. stoljeća.

Ako mislite da je našizam nešto čudno te da su Hrvati očigledno jako glup narod jer im se jedna takva ideologija može prodati, grdno se varate. Mnoge destruktivne ideologije, očigledno loše za sve osim elita, su se ljudima nudile i nude se diljem svijeta, a ljudi ih prihvaćaju. Našizam u tom kontekstu nije poseban niti su Hrvati u tome drugačiji od ostalih naroda.

Baš kao i ostale destruktivne ideologije, elite uvjeravaju narod u našizam i narod ga objeručke prihvaća, iako je krajnji rezultat jako loš za sve osim elita. Našizam se prodaje kako su se prodavale druge destruktivne ideologije 20. stoljeća, a to je igranjem na kolektivizam, na ugroženost kolektivnog interesa, kolektivnih težnji i kolektivnog blagostanja. Kao i druge kolektivističke ideologije, potrebni su mu neprijatelji koje može optužiti za ugrozu opstojnosti kolektiva kojima može manipulirati stanovništvom i svoje propuste svaljivati na njih. Našizam je te neprijatelje pronašao u tri segmenta - privatnom sektoru i ekonomskom liberalizmu, a uz to je standardno nadodao i vanjskog neprijatelja, tj. „strance“, što je uobičajena praksa za svaku kolektivističku ideologiju. Ukratko, da više ne okolišam, našizam je ideologija srodna ostalim ideologija socijalističkog tipa, počevši od nacionalsocijalizma pa nadalje.

Primjeri kako političke elite koriste našizam da manipuliraju i pljačkaju stanovništvo su brojni, a baš kao i sve kolektivističke ideologije, stanovništvo kada jednom bude dovoljno izmanipulirano samo brani uspostavljeni poredak, a time i vladajuće elite.

To se dogodilo npr. kod pitanja autocesta. U redu, autoceste su izgrađene na standardni način, uz puno nepotizma, korupcije, pljačke i neefikasnosti. To je jasno svima, ne vjerujem da postoji ijedna osoba u Hrvatskoj koja iskreno smatra da su autoceste izgrađene na efikasan, transparentan i pošten način. Tu se ne može više ništa učiniti, osim sudski procesuirati one koji su sudjelovali u toj pljački, no kako je sudstvo isto toliko neefikasno i korumpirano, teško da će se to dogoditi. Zbog načina na koji su ceste građene, danas plaćamo veliku cijenu. Cijena cestarine je ustvari samo mali dio onoga što plaćamo za autocestu jer iz cijene svake litre goriva koja se proda u RH, dio se direktno transferira autocestama. Ali to nije sve, i poslije toga su državne kompanije koje održavaju autoceste prezadužene pa država mora financirati i iz općeg proračuna.

Građani RH plaćaju autoceste koristili ih ili ne. Svaka osoba koja vozi neko prijevozno sredstvo svaki put kada plaća gorivo, plaća i autoceste, što u principu znači da netko tko u životu ne napravi ni metar po autocestama mora plaćati za njihovo korištenje. Čak i netko tko ne koristi ni autoceste niti vozi neko prijevozno sredstvo, opet plaća autoceste kroz opći proračun države jer država stalno pokriva dugove kompanija koje održavaju autoceste.

Sigurno nitko racionalan nikada ne bi pristao na takve uvjete, da plaća nešto što ne koristi, a kada i koristi, opet plaća dodatno za korištenje. To je sasvim suludo. Ali, tu upada ideologija našizma da ljude izmanipulira i uvjeri da prihvate takve iracionalne uvjete. I kao uvijek, kolektivistička ideologija je odigrala jako dobru ulogu u pacifikaciji masa i uvjeravanju da prihvate stvari koje im nisu u interesu.

Tako smo svjedoci da kada je zaključeno da su autoceste prezadužene, preskupe i prekorumpirane, pokrenuta je cijela inicijativa za obranu „našeg“, savršen primjer našizma slogana „Ne dajmo NAŠE autoceste!“. A iza cijele akcije su logično stajali oni koji su imali najviše koristi od lopovluka i nepotizma oko Hrvatskh autocesta, a to su sindikati radnika. Hrvatski sindikati su samo jedna od interesnih grupacija koja ima koristi od održavanja statusa quo u Hrvatskoj, i nipošto samo korisni idioti. Ne, sindikati savršeno dobro znaju da su oni dio struktura, tj. bar sindikalno vodstvo, a članovi sindikata su samo svojevrsni „psi sistema“ koji su za sitne privilegije i mogućnost sitne krađe spremni braniti elite koje kontroliraju sistem. To što time uništavaju budućnost vlastite djece je njima nebitno, jer su sposobni razmišljati samo kratkoročno.

Glavni argument ljudi koji su se protivili monetizaciji autocesta je bio da bi to poskupilo cestarine i oko toga su stvarali standardni folklor s plašenjem vanjskim neprijateljem (strancima), zlim kapitalistima (privatnici) i neoliberalizmom koji ima za cilj uništiti poštenog hrvatskog uhljeba, a to je nedopustivo. Istina je da bi i skuplje cestarine ustvari značile nižu cijenu koju bismo plaćali za autoceste jer ih više ne bismo plaćali kroz cijenu goriva i državni proračun. A najbitnije od svega, plaćali bismo ih samo kada bismo ih koristili i samo oni koji bi ih koristili, a ne svi bez obzira koristili ih ili ne.

Ali apologeti našizma su napravili svoje i izmanipulirali ljude da zatraže obustavu svih planova za monetizaciju, iako bi takvo što bilo na korist njima samima. Ali, kolektivističke ideologije su moćno oružje koje je relativno lako upotrijebiti za manipulaciju nekritičnim masama.

Ipak je objavljeno da će se cestarine povisiti, iako se ništa nije promijenilo od vremena kada su našisti pod sloganom „Ne damo NAŠE autoceste!“ zahtijevali prekidanje svih planova o monetizaciji upravo primarno s argumentom da će strani zli neoliberalni privatnici povisiti cestarine. Cestarine su povišene, a ostale su i trošarine za autoceste i državno saniranje dugova iz proračuna. Dolaskom privatnika, cestarine bi se možda povisile, ali bar bismo plaćali jeftinije gorivo jer je otprilike 10-ak posto cijene odlazi direktno za autoceste.

Oni koji su potpisivali peticiju „Ne damo NAŠE autoceste!“ se sigurno osjećaju glupo i prevareno, ali to ne mijenja ništa, kod sljedeće slične situacije će napraviti istu stvar. Konačni rezultat je taj da nitko nije imao koristi od akcije osim interesnih skupina koje su je organizirale i podržavale, a to su sindikati i određene političke strukture.

Ali nema veze, glavno da su NAŠE!

Sviđa ti se članak? Podrži rad kolumnista Liberala!
VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
HRVATSKA
O autoru
Branimir Perković je diplomirao ekonomsku politiku i financijska tržišta na Sveučilištu u Splitu. Komentator i analitičar na projektu Liberal.hr >>VIŠE
Novo na Liberalu

Ekonomija

PIŠE: HRVOJE MARKOVIĆ

Često čujemo zahtjeve za nacionalizaciju bankarskog sektora zato što strani vlasnici banaka iznose dobit iz Hrvatske. Kako bi bilo da su te banke u državnom vlasništvu?

Kako bi bilo da su banke u Hrvatskoj državne?

Ljudska prava

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Problem sa zaštićenim najmoprimcima u Hrvatskoj puno je širi. Država je zakazala u zaštiti privatnog vlasništva.

Tko je kriv što ljudi ne mogu koristiti vlastite nekretnine?

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Stjepan Radić se okreće u grobu, ali on više ionako nije ikona za vodstvo HSS-a. Njihove su ikone sada oni koji su protjerivali i zatvarali HSS-ovce.

Beljak se slaže s HDZ-om: Hrvatsku je uništio neoliberalizam!

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Francuska svejedno uvodi porez za najveće tehnološke gigante na svojoj nacionalnoj razini, a isto će učiniti i Španjolska. Koliko je to dobra ideja?

Irska i skandinavske zemlje nisu dozvolile uvođenje novog poreza na razini EU. Evo zašto je to važno...

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Frankovićeva izjava da će zabraniti prodaju na gradskoj površini ako netko ponudi više od Grada vrlo je jasna poruka privatnom sektoru koji Grad Dubrovnik vidi kao svoju konkurenciju.

Grad Dubrovnik se baca u nekretninski biznis i ugostiteljstvo, a gradonačelnik privatnicima prijeti zabranom

Zanimljivosti

PIŠE: LIBERAL.HR

Povod je bio Trumpov tvit, a Greenpeace sada tvrdi da Patrick Moore nije bio njihov osnivač iako su još donedavno imali njegovo ime na popisu osnivača.

Greenpeace optužio jednoga od svojih osnivača da je ʼkupljenʼ jer je kritizirao Green New Deal

Politika

PIŠE: JERKO MARKOVINA

Ministrica koja godinama postavlja suluda pravila zbog kojih mnogi poduzetnici nisu mogli povući novac iz EU fondova, sada ne prolazi državna pravila. Fali joj jedan papir.

Ministricu stigla njena karma. Trebamo li stvarno imati razumijevanja za tu isteklu vozačku?

Politika

PIŠE: DAVOR NAĐI

Ministar rada i mirovinskog sustava je dao dvije prilično nesuvisle izjave u kojima pobija sam sebe.

Pavić: Vlada ne može dekretom odrediti plaću od 7.500 kn, ali može od 3.000 kn

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

U županiji s tolikom koncentracijom uhljeba, održavanje demokratskih izbora nema smisla.

U Ličko-senjskoj županiji dvije trećine zaposlenih je uhljebljeno u javnom sektoru. Izbori su besmisleni.

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Usprkos optužbama nekih bivših zaposlenica kako tvrtka diskriminira žene, istraživanje je pokazalo da su muškarci bili godinama slabije plaćeni od ljepšeg spola.

Seksizam u Googleu: Istražili optužbe da plaćaju žene slabije pa došli do iznenađujućeg zaključka

Ekonomija

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Hrvatska dobrim dijelom živi od turizma, ali u medijima se svake godine ponavljaju isti mitovi o štetnosti koje turizam sa sobom nosi.

Razbijanje standardnih hrvatskih mitova o turizmu

Politika

PIŠE: JERKO MARKOVINA

Koliko smo već puta samo čuli priču o tolerantnim, mladim, slobodnomislećim ljudima željnim promjena? I kako je to završilo?

Novi hrvatski Mesija s hrpom starih, izlizanih frazetina i nula sadržaja

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: