Obersnel ljut što više ne može reketariti taksiste

FOTO: Twitter
13.6.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
5


PIŠE: MARIO NAKIĆ

Obersnel ljut što više ne može reketariti taksiste


PIŠE Mario Nakić

Nakon što je država donekle liberalizirala usluge taxi prijevoza nije trebalo proći dugo da se počnu javljati nezadovoljni lokalni šerifi. Naime, po novom zakonu jedinice lokalne samouprave više ne mogu ograničiti broj taksista u svome gradu niti imaju slobodu odlučivanja tko smije, a tko ne smije raditi.

Dosad je praksa bila takva da su se lokalni moćnici vrlo lako mogli dogovoriti s cehom taksista o ograničenom broju kako bi onemogućili dolazak nove konkurencije i općenito kompetitivnost među ponuđačima usluga. Zbog toga su još donedavno (točnije, do dolaska Ubera) cijene taksija diljem Hrvatske bile često nepristupačne prosječnom građaninu. U zamjenu za zaštitu, "zaštićeni" taksisti plaćali su reket lokalnim moćnicima u vidu troškova izdavanja dozvole čiju cijenu su lokalni moćnici određivali proizvoljno.

Toga više nema.

Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel se putem Novog lista, glasila koje već duže vrijeme služi kao njegov PR, požalio na ove promjene svalivši sve na Ministarstvo prometa iako je i njegov SDP u Saboru glasao za ovaj zakon.

"Novi zakon omogućuje da svatko radi što god hoće, može naplaćivati koliko god hoće i može voziti u čemu god hoće. Molim građane da ubuduće ne šalju nama prigovore u vezi s autotaksi službom, već ih upućujem da negodovanje preusmjere u Ministarstvo prometa. Grad Rijeka s autotaksijem više nema ništa."

Pozvao se na neke europske metropole koje još uvijek reguliraju taksi tržište i požalio da Hrvati po pitanju slobodnog tržišta "žele biti veći katolici od pape". Njegova pročelnica se požalila da grad Rijeka ne može više određivati cijene autotaksi usluga "što je dosad radila u interesu svojih građana", kao ni boju vozila. Požalila se što grad više ne može odrediti ništa osim izdati dozvolu i za to naplatiti "samo 500 kuna po osobi, a ne vozilu". U Novom listu iz ovoga su zaključili da će taksi sada biti skuplji (?!).

"Stari zakon omogućavao je jedinicama lokalne samouprave donošenje odluka kojima se regulira autotaksi prijevoz na način da se obavlja na temelju dozvole koju izdaje nadležno tijelo jedinice lokalne samouprave pravnoj ili fizičkoj osobi koja ima važeću licenciju i zaposlenog vozača s položenim ispitom o poznavanju osnovnih podataka o kulturnim, gospodarskim, turističkim, prometnim i drugim značajnim objektima i znamenitostima na području na kojem obavlja prijevoz. Gradskom odlukom utvrđivala se cijena prijevoza, organizacija obavljanja autotaksi prijevoza, autotaksi stajališta i način njihova korištenja, broj sjedala u vozilu kojim se obavlja autotaksi prijevoz, drugi uvjeti koji se odnose na izgled i opremu vozila te mjerila na temelju kojih će odrediti broj autotaksi prijevoznika i vozila kojima se obavlja autotaksi prijevoz. Kada je riječ o formiranju cijene, ona se sada može potpuno slobodno utvrditi i mijenjati kada god se netko sjeti."

Ono što lokalni moćnici i njihovi uhljebi ne razumiju, jer nikada nisu bili ni radili na tržištu, to je da se cijene na tržištu ne formiraju "kako se netko sjeti". One su uvjetovane ponudom i potražnjom, kao i kvaliteta usluge. U ekonomskoj teoriji i u praksi bezbroj puta je dokazano da nema tog političara koji može odrediti pravednije cijene neke usluge od samog tržišta. Tvrdnja da će doći do poskupljenja nekih usluga nakon što političari više ne mogu ograničavati i zabranjivati ulazak konkurencije i određivati cijenu nema veze sa zdravim razumom. Konkurencija je jaka, a bila bi još jača da je ministarstvo STVARNO liberaliziralo tržište.

Nažalost, ministarstvo je to učinilo samo djelomično jer je i Uberu i taksiju zabranjeno koristiti vozila starija od 7 godina zbog čega usluga neće nikada moći biti onoliko jeftina koliko bi bila da je tržište zaista slobodno. Ali svejedno, i novi je zakon u svakom slučaju pravedniji i bolji od dosadašnjeg koji je davao lokalnim šerifima apsolutnu moć zbog čega su najviše patili potencijalni korisnici usluge jer si je nisu mogli priuštiti.

 

Sviđa ti se članak? Podrži rad kolumnista Liberala!
VIŠE IZ RUBRIKE:
POLITIKA
EKONOMIJA
HRVATSKA
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i osnivač Liberala. Voli pisanje, logiku, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Novo na Liberalu

Ekonomija

PIŠE: BORNA BJEDOV

Kako u isto vrijeme pomoći ljudima kada financijski posrnu da ne padnu na dno i motivirati ih da ne ostanu doživotno ovisni o državnoj pomoći?

Negativni porez na dohodak - staro rješenje za vječni problem

Ekonomija

PIŠE: HRVOJE MARKOVIĆ

Često čujemo zahtjeve za nacionalizaciju bankarskog sektora zato što strani vlasnici banaka iznose dobit iz Hrvatske. Kako bi bilo da su te banke u državnom vlasništvu?

Kako bi bilo da su banke u Hrvatskoj državne?

Ljudska prava

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Problem sa zaštićenim najmoprimcima u Hrvatskoj puno je širi. Država je zakazala u zaštiti privatnog vlasništva.

Tko je kriv što ljudi ne mogu koristiti vlastite nekretnine?

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Stjepan Radić se okreće u grobu, ali on više ionako nije ikona za vodstvo HSS-a. Njihove su ikone sada oni koji su protjerivali i zatvarali HSS-ovce.

Beljak se slaže s HDZ-om: Hrvatsku je uništio neoliberalizam!

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Francuska svejedno uvodi porez za najveće tehnološke gigante na svojoj nacionalnoj razini, a isto će učiniti i Španjolska. Koliko je to dobra ideja?

Irska i skandinavske zemlje nisu dozvolile uvođenje novog poreza na razini EU. Evo zašto je to važno...

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Frankovićeva izjava da će zabraniti prodaju na gradskoj površini ako netko ponudi više od Grada vrlo je jasna poruka privatnom sektoru koji Grad Dubrovnik vidi kao svoju konkurenciju.

Grad Dubrovnik se baca u nekretninski biznis i ugostiteljstvo, a gradonačelnik privatnicima prijeti zabranom

Zanimljivosti

PIŠE: LIBERAL.HR

Povod je bio Trumpov tvit, a Greenpeace sada tvrdi da Patrick Moore nije bio njihov osnivač iako su još donedavno imali njegovo ime na popisu osnivača.

Greenpeace optužio jednoga od svojih osnivača da je ʼkupljenʼ jer je kritizirao Green New Deal

Politika

PIŠE: JERKO MARKOVINA

Ministrica koja godinama postavlja suluda pravila zbog kojih mnogi poduzetnici nisu mogli povući novac iz EU fondova, sada ne prolazi državna pravila. Fali joj jedan papir.

Ministricu stigla njena karma. Trebamo li stvarno imati razumijevanja za tu isteklu vozačku?

Politika

PIŠE: DAVOR NAĐI

Ministar rada i mirovinskog sustava je dao dvije prilično nesuvisle izjave u kojima pobija sam sebe.

Pavić: Vlada ne može dekretom odrediti plaću od 7.500 kn, ali može od 3.000 kn

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

U županiji s tolikom koncentracijom uhljeba, održavanje demokratskih izbora nema smisla.

U Ličko-senjskoj županiji dvije trećine zaposlenih je uhljebljeno u javnom sektoru. Izbori su besmisleni.

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Usprkos optužbama nekih bivših zaposlenica kako tvrtka diskriminira žene, istraživanje je pokazalo da su muškarci bili godinama slabije plaćeni od ljepšeg spola.

Seksizam u Googleu: Istražili optužbe da plaćaju žene slabije pa došli do iznenađujućeg zaključka

Ekonomija

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Hrvatska dobrim dijelom živi od turizma, ali u medijima se svake godine ponavljaju isti mitovi o štetnosti koje turizam sa sobom nosi.

Razbijanje standardnih hrvatskih mitova o turizmu

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: