Rat protiv Ubera je rat protiv samozapošljavanja i radnih mjesta

27.5.2017.
ČITATELJI OCIJENILI
3


PIŠE: MARIO NAKIĆ

Rat protiv Ubera je rat protiv samozapošljavanja i radnih mjesta


PIŠE Mario Nakić

Hrvatska je čudna stvar. Tu možeš biti najbolji učenik u školi i osvojiti nagrade rektora kao istaknuti student na fakultetu, ali kada završiš to silno obrazovanje, nađeš se pred ponorom. Kao da su te skoro 20 godina učili voziti kajak na simulatoru u bazenu površine 20 metara četvornih, a onda te stave pred slapove Krke, daju ti kajak i kažu: "Piči!".

Ljudi se, normalno, ne snalaze. Vjerovao si da samo trebaš biti marljiv i da će se trud isplatiti. Ali neće! Tražit ćeš posao od vrata do vrata, pisat ćeš zamolbe, jedva da će ti netko odgovoriti. Roditelji će ti tražiti vezu, kumiti i moliti općinskog načelnika ili gradonačelnika - džabe kad on već ima nekoga koga mu je preporučio predsjednik županijske organizacije njegove partije. Nula bodova, opet ništa.

Rekao bih svakome - odjebite traženje posla i pokrenite nešto svoje, ali neću jer nisam toliko zao. Znam dobro što znači pokretanje posla i samostalan rad, uz normalan rizik tržišta (koji ovdje nije normalan jer tržišta gotovo da nema, sve je javna stvar i politika!) tu je i previše zakonskih caka, ograničenja i kontrola, tako da se mali privatni posao vrlo lako može pretvoriti u najgoru noćnu moru. Ne bih to poželio ni najgorem neprijatelju. Osim toga, nismo svi rođeni s darom za poduzetništvo, ulaganja i riskiranje.

Kako riješiti tu frustrirajuću situaciju? Mnogi su shvatili da je svijet puno širi od njihovog mjesta i države, da ima i normalnih zajednica pa su spakirali stvari i uputili se van. I to može biti rješenje, slažem se, ali najbolje bi ipak bilo ostati i naći način da se pobijedi ovakva nepravda. Treba se boriti, a nekad je borba toliko nepravedna da ne možeš ništa bez pomoći izvana. Ta pomoć stigla je snagom slobodnog tržišta, zove se Uber.

Uber je aplikacija koja omogućuje svakome tko posjeduje vlastiti automobil i vozačku dozvolu, da se zaposli! Da zaradi kruh za sebe i svoju obitelj. Vozači Ubera nisu njegovi radnici nego poslovni partneri, oni su sami svoji šefovi jer svojevoljno odlučuju kad, gdje i koliko će raditi. Nije li to super? A ne treba im nikakav početni kapital osim već spomenutog automobila koji ipak dobar dio građana već ima. Uber je došao kao spas mnogima, upravo onima bez političkog zaleđa, veza ili posebnog dara za poduzetništvo. Uber ne pita čiji si sin, u kojoj si stranci i koliko imaš novca da ga potplatiš. Uber samo želi da što bolje radiš, što više voziš i što više da zaradiš.

Zvuči predobro da bi se dopustilo, zar ne? I tu ulijeće država koja kaže: "A, ne! Vi mislite samo tako raditi i zarađivati? A gdje su vam posebne licence za žnj tečajeve, gdje vam je potvrda da ste prošli žnj pregled? Jeste li platili državi sve potrebne licence?..."

Nije samo naša država koja to radi, budimo iskreni, to se događa diljem svijeta zbog taxi lobija koji su jaki, moćni i upleteni s visokom politikom pa guraju zakone koji bi što više zakomplicirali prijevoz građana. Zamislite, običan put da te netko preveze s točke A do točke B, države su u dogovoru s taksistima od toga napravile cijelu znanost. A sve samo da se zadrže visoke cijene prijevoza, nedokučive za dobar dio građana.

Jer to Uber postiže, spušta cijenu prijevoza, a to ide najviše na ruku krajnjim korisnicima. Koliko je nas bilo prije u situaciji da često koristi taxi usluge? Vjerujem ne puno i ne često, budući da su cijene još donedavno bile uglavnom visoke. Koliko su bile nerealne vidimo otkako je stigao Uber. Taksisti bi se trebali, umjesto lobiranja za strože propise, boriti da se postojeći zakoni olabave i liberaliziraju, tako da i njima bude jeftinije i lakše konkurirati.

Ministarstvo prometa je prvo prijavilo Uber DORH-u, a sad presreću njegove vozače i konfisciraju im vozila. Pričamo o oduzimanju građanskih prava ljudima koji ništa loše nisu napravili osim što žele pošteno zaraditi svoju plaću, ne ovisiti ni o kome. To je, izgleda, u ovoj zemlji ilegalno.

Uber je revolucija, početak trenda dijeljene ekonomije koja će u budućnosti, siguran sam, biti glavna snaga i pokretač prosperiteta. Dijeljena ekonomija omogućava svakom radniku da bude svoj šef, da si sam organizira posao i donosi odluke, a uz daleko manji poslovni rizik nego da je od početka pokretao novi posao na tržištu. Dijeljena ekonomija treba biti strateški bitna za ovu zemlju, budući da i ona uplaćuje poreze u državnu blagajnu, a opet omogućuje samozapošljavanje. Zapamtite ovo kad vam sljedeći put političari budu obećavali radna mjesta. Oni ih ne stvaraju, oni ih uništavaju.



Sviđa ti se članak? Podrži rad kolumnista Liberala!
TEME:
uber
VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
HRVATSKA
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i osnivač Liberala. Voli pisanje, logiku, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Novo na Liberalu

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Nevjerojatno, ali kampanju koja je rezultirala antisemitizmom i homofobijom inicirala su dva Židova, od kojih je jedan homoseksualac.

Tko su arhitekti kampanje protiv Sorosa u Mađarskoj i ostatku istočne Europe?

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Potpredsjednik HSLS-a na N1 televiziji govorio je o Ini, Rafineriji Sisak i o novom projektu Grada Bjelovara.

Hrebak: Hvala Bogu da država nije otkupila Inu!

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Visina poreza nije ključno pitanje. Puno je važnije kako se taj novac troši i što od njega dobivamo.

Kada su porezi opravdani i koliko trebaju iznositi?

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ovo bi moglo iznenaditi mnoge, ali relevantni govornici i filozofi s ljevice i desnice zapravo se slažu više nego što bi to i sami htjeli.

Stvari u kojima se Jordan Peterson, Slavoj Žižek i Noam Chomsky potpuno slažu

Ekonomija

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Samo je Kina uspjela ostvariti ono što se očekivalo od svih članica ovog prilično heterogenog saveza koji danas više nema budućnost.

Što je s državama BRICS-a? Prije 18 godina predviđali su im globalnu prevlast i konkurenciju NATO savezu...

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ministar Štromar nije znao reći koliko će dana sada trajati ishodovanje građevinske dozvole, ali obećava da će biti kraće i jeftinije nego prije.

Brže i jeftinije do građevinske dozvole: Broj procesa će smanjiti s 22 na 12

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Kamala Harris, dugogodišnja državna odvjetnica poznata po progonima prijestupnika s marihuanom, sada se hvali da je u mladosti pušila marihuanu. Nije dobro prošlo...

Otac demokratske kandidatkinje za predsjednicu SAD-a odriče se svoje kćeri zbog izjave o marihuani

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

U hrvatskoj javnosti proširen je mit o tome kako je uvoz štetan za hrvatsko gospodarstvo i tržište. To ne može biti dalje od istine.

5 razloga zašto nam treba uvoz

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Za Svjetski dan socijalne pravde RTL je objavio članak prepun manipulacija i urnebesno loših prijedloga.

Pučka pravobraniteljica okrivljuje poslodavce i privatni sektor za sve što je napravila država

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Socijaldemokrati i zeleni pristali su da neće mijenjati Zakon o radu i na još neke ustupke u regulaciji stanogradnje i porezne politike.

Dvije liberalne stranke u Švedskoj ipak će podržati socijaldemokratsku vladu, ali pod određenim uvjetima

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ako otvorite usta i nešto kažete, gotovo je nemoguće da ih nećete uvrijediti. Treba nam posebni zakon za zaštitu Hrvata katolika u Hrvatskoj.

Hrvati katolici - najosjetljivija manjina u Hrvatskoj

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ako želite bolji svijet, prestanite ulagati sve svoje nade i strahove u jednu određenu osobu. Uzdajte se u sebe i izgradite ga sami.

Ovaj Snowdenov komentar iz 2016. o Obami i Trumpu je toliko dobar, trebao bi ući u udžbenike

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: