Showbiz poduzetništvo na društvenim mrežama - kako do uspjeha i bogatstva?

11.3.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
4
Više od istog autora
Sjeverna Koreja NIJE komunistička država!
Antipatično vs. humanitarno: Dva lica kapitalizma u raljama TV šunda
Kurt Russell i Goldie Hawn - par koji simbolizira slobodu i ljubav bez prstena
Revolucija u filmskoj industriji - rezultat entuzijazma i privatnog kapitala
Preporučeno za vas
Neka Linić uloži svoju imovinu u Uljanik!
Huić o ideji da država uloži još 10 mlrd. kn u Uljanik: ʼTo bi sj*balo javne financijeʼ
Ovo nije humano: Beljak htio ispasti faca, Plenkovićev ministar ga uništio...
OPG-ima državna agencija ne priznaje ponudu iz SAD-a jer nema pečata i PDV-a
Miletić vrijeđa našu inteligenciju ako ozbiljno misli da ćemo povjerovati u nevinost IDS-a
Ako Vlada pomogne Uljaniku, morat će i svima ostalima
Na današnji dan Vlado Gotovac održao je najbolji politički govor u modernoj hrvatskoj povijesti
Tko je Hayek?
Porezna uprava smislila nove načine da privatnicima zagorča život. Ako je ovo ʼrasterećenjeʼ...
Obersnel ljut što više ne može reketariti taksiste
Porezni obveznici traže od države da transparentno objavi sva jamstva kojima su političari zadužili građane
Digitalni porez nema veze s pravdom i neće pogoditi velike korporacije nego male biznise i startupe
Plenković se kiti tuđim perjem i busa u prsa dok Hrvatska zaostaje
Sveta Nedelja ukida naknadu za taksiste i smanjuje paušal u turizmu na zakonski minimum
Grad Dubrovnik se baca u nekretninski biznis i ugostiteljstvo, a gradonačelnik privatnicima prijeti zabranom
Europska liberalna grupacija promijenila svoje ime; evo zašto...

Showbiz poduzetništvo na društvenim mrežama - kako do uspjeha i bogatstva?

Američki izumitelj i psiholog William Moulton Marston razvio je prvi prototip detektora laži, pisao literaturu za samopomoć i scenarije za stripove; bio je kreator superheroine Wonder Woman i prva ikona tzv. “muškog feminizma”. Kao znanstvenik, godine 1928. postavio je teoriju DISC, definirajući ljudski karakter duž dvije osi i četiri uzorka ponašanja koji proizlaze iz pasivnog ili aktivnog odnošenja pojedinca prema svijetu.

Kako Internetu nema kraja, tako nema kraja ni psihološkim testovima na koje ćete naići surfajući, ali prije nego se okušate testirajući osobine koje možda i prepoznajete u sebi, ali ih ozbiljno ne percipirate dok se ne kvantificiraju na touchscreenu, DISC će vam reći koji je put vaše osobnosti: koliko ste dominantni ili submisivni, koliko volite slušati ili zapovijedati, kreirati ili stagnirati.

Oni koji me najbolje poznaju kažu da je DISC jedan od rijetkih testova koji je pogodio u slovo i broj: ja sam 55 posto D(ominance), 33 posto I(nfluence), 6 posto S(teadiness) i 6 posto C(omplience), što u prijevodu znači da je najviše bodova dobio opis: “uživa natjecanje i izazove, usmjeren na ostvarivanje ciljeva, autoritaran, ne zadovoljava se manjim, individualist, nestrpljiv, projekti mu dosade onda kada nestane izazova”; na drugom mjestu je “brz u stvaranju novih poznanstava i prijateljstava, otvoren i spretan u društvenim odnosima”, a zadnja dva s najmanjom, istom brojkom zauzimaju “strpljivost, smirenost, kontrola emocija i pomaganje drugima” te “miroljubivost, prilagodljivost, neagresivnost, oprez, diplomatska taktičnost i stabilnost.”

Svaki poduzetnik koji je u poslu zato jer nema drugog izbora, a ne zato što je to “fora” - kažu - nalazi se debelo u DI spektru, tj. riječ je o ljudima koji su jednostavno… takvi. Testova je sve više i više (možda najpopularniji u poduzetništvu ostaje jungovski Myers-Briggs Type Indicator), a neki čak tvrde da će analizom vašeg rukopisa moći predvidjeti koliko ste zreli za jurišanje ka ostvarenju svojih ciljeva. Ako im platite, naravno.

U zadnje vrijeme, doduše, sve je više onih koji će vam pokušati prodati priču da svi mogu biti “takvi” - da su osobine koje vas tjeraju na “život bez šefa”, podalje lagodnog uhljebizma, jednostavno naučene, tj. ostvarive kroz formulu, ako već ne i kroz gene.

Što je ujedno i razlog zašto sam privatizirao i personalizirao cijeli ovaj komad teksta, izbjegavajući sterilnost novinarskog pisanja u trećem licu. Sve gore napisano moglo bi biti i naplaćeno kao savjetovanje, jer često priča tako i započinje. A završava kao radionica. Webinar. Sama činjenica što napisane rečenice nisu sačuvane za izravnu financijsku transakciju s klijentom ne znači nužno propuštenu poduzetničku priliku, samo svjesno smanjenu potrebu za prodajom muda pod bubrege.

Roba je vruća i tržište je procvalo: s jedne strane, samozvani 20-something marketinški stručnjaci koji nude brza rješenja za bogaćenje, a fotografiraju se u iznajmljenim Ferrarijima nakon što su izgmizali iz maminog podruma; trgovci kriptovalutama koji poziraju u tuđim privatnim zrakoplovima, kako bi vas preko IG storyja uvjerili da i vi možete letjeti kao kralj, samo da dobijete krila ispijajući čarobni napitak njihovog seminara.

S druge strane ponosno stoje: istinski uspješni ljudi, koji dobar dio rasta svog uspjeha duguju i otkrivanju komadića njegove staze, sada na poziciji da uistinu mogu i “smiju” dijeliti savjete. Internet im je stvorio publiku, pretvorio je u dodatnog konzumenta jedne nove usluge i dao joj identitet plemena, u nekim slučajevima gotovo kulta, koji ponekad leži na nerealnim očekivanjima: svi bi htjeli komadić tog uspjeha, ali mnogi shvate da su proveli godinu skrolajući po feedu svojih idola, umjesto da su vrijeme potrošili pokušavajući terenski testirati barem neke od serviranih savjeta.

Kako je poduzetništvo postalo šubiznis zanimljiva je, esencijalno američka, ali zapravo “internetska” pojava, u kojoj jednako participiraju svi od SAD-a preko Europe do Azije. Zanimljiv je to fenomen nastao na temeljima svega što smo proživjeli u posljednjih četvrt stoljeća - decentralizacije i digitalizacije kapitala, robe i usluga; celebrity kulture, života na društvenim mrežama i istinske prilike za pojedinca naoružanog pametnim telefonom, sposobnim i voljnim maksimalno iskoristi činjenicu da nosi izravan pristup svjetskom tržištu u svom džepu. “Solopreneur” je možda pomalo kretenski pojam, ali ima smisla.

Popularnost heštega “poduzetnik” nužno je morala izroditi armije fejkera, prevaranata koji koriste Web za razmetanje tuđim bogatstvom, kao i samoprozvane gurue koji će vam prodati sve od e-knjige do flaširanog zraka, ali ne i korisne savjete kojima biste se obogatili preko noći, kao da su osobno posadili drveće na čijim granama rastu novčanice. Nećemo ih ovdje reklamirati, oglašavanje na Facebooku im je dovoljno.

U sličnu kategoriju slobodno strpajmo i raznoraznu Bogatu djeca Instagrama, kojima je Versace uglavnom kićenje uspjesima svojih roditelja, a ne njih samih, kao i mnoge pogubljene startup klince, koji su se, unatoč matematičkoj genijalnosti, pogubili u količini nula na svom računu.

Poznata je priča o Lucasu Duplanu, momku sa Stanforda koji je postao medijskom zvijezdom skupivši 30 milijuna dolara za aplikaciju koja nikada nije napravljena, a dok mu se firma raspadala i gorila u plamenu kaosa, on se po društvenim mrežama kreveljio zatrpan svežnjevima novčanica, uživajući u komforu penthausa od 12 milijuna dolara, sa sluškinjama i najskupljim namještajem i tehnologijom - sve dok se i taj novac nije istopio kao led u šalici čaja.



Drugu kategoriju, onu istinski uspješnih, čine zabavljači i mentori.

Prvi su oni koji imaju bogatstvo s kojim se mogu razmetati pa to ponosno i čine, bez potrebe da usput kažu ili pokažu išta pretjerano pametno i korisno. Dan Bilzerian je samo jedan poznatiji primjer, tzv. Kralj Instagrama, milijunaš koji je bogatstvo zgrnuo pokerom, a potom ga stabilizirao ulaganjem u niz biznisa (uključujući i novo tržište kanabisa), a sada se natječe sam sa sobom u gomilanju različitih oblika silikona na svojem imanju. Bilzerian vam ne želi prodati recept za postati Bilzerian - samo vam želi pokazati kako baca manekenke s krova u bazen svoje viletine i kako se starletama tresu poprsja dok ispaljuju rafale po pustinji.

Gianluca Vacchi vam želi pokazati kako pleše. Između ostalog. Jedan od zabavnijih “Kraljeva Instagrama” jest ovaj 50-godišnji tetovirani talijanski milijunaš koji se obogatio na burzi, ne bi li u Business Insideru završio, ne zbog korporacija koje posjeduje, već zbog svog IG profila, na kojem se razmeće bogatstvom na neobjašnjivo simpatičan način, servirajući red skupih brendova i lijepih žena, onako kako samo talijanski camp to umije i zna.

Uz zabavljače, u industriji “poduzetničkog šoubiznisa” sudjeluju i mentori, zapravo edukatori. Oni koji imaju bogatstvo, ali im nije prioritet pokazati ga. Oni nude ohrabrenje, savjete za promjenu i rekalibraciju stavova i strahova, kao i niz praktičnih uputa za optimiziranje poslovnog i privatnog života. Gary Vee i Tim Ferris dijele dobar dio publike, iako su u osnovi dosta različitih misija i biznisa; obojica koriste izravnu komunikaciju s fanovima za pojačanje vlastitog poslovanja otkrivajući tajne njegovih mehanizama, pozicionirajući se kao motivatori i instruktori u isto vrijeme.

Gary Vaynerchuk puno psuje, jezgrovito demontira bulšit, bogatstvo investira u nove poslove, noseći jeans i majice, a dok drugi snimaju jahte i tulume, on kamere stavlja na sastanke i brainstorminge, koristeći #enterpreneur kako bi pokazao što taj pojam zapravo znači: iscrpljujuća putovanja, nespavanje i višesatna telefoniranja, a tek onda hedonizam koji kupuje prethodni trud. Garyjeva filozofija je “voljeti igru”, a ne ishod. Bogatstvo je zgrnuo obiteljskim biznisom s vinima, a proslavio se marketingom društvenih mreža.

Tim Ferriss čovjek je s daleko više lica, poduzetnik, pisac, autor hit podcasta i “life hacker”, jedan od predvodnika “solopreneur” trenda nakon objave knjige “Četverosatni radni tjedan” 2007. godine, a koja je donijela prvi funkcionalan model potpunog uništenja koncepta uredske šljake od “devet do pet”. Koristeći svoje tijelo i život kao predložak za lifestyle eksperimente, pišući knjige o kuhanju i tjelovježbi, Ferris je stigao snimiti televizijski show, stvoriti vlastiti model brzog učenja stranih jezika i usput investirati u Facebook, Twitter i Uber.

Za sebe, Ferris ne kaže da je “renesansni čovjek”, nego da je jednostavno osobnost Tipa A - nije po DISC-u, ni po Myers-Briggsu, već po teoriji američkih kardiologa pedesetih, koji su svrstali ljude u dvije generalne skupine: s jedne strane kompetitivni, agresivni ambiciozni, nestrplji i proaktivni tipovi A koji su skloniji srčanim udarima, zbog osobnosti sklone dinamici, stresu, organizaciji i menadžmentu vremena; s druge opušteni, neambiciozni, laid back tipovi B.

Iako je linija razgraničenja mutnija nego što izgleda, a crossoveri više pravilo nego izuzetak, činjenica jest da su neki ljudi jednostavno rođeni i kaljeni za neke stvari, a drugi nisu. Upravo zbog toga, jedni su show, a drugi publika; milijuni followera na Instagramu postaju vrijedan “influenserski” kapital, a oni koji su ih zgrnuli prave globalne zvijezde, šoumeni kulture u kojoj biznismen nije sterilni radoholičar u odijelu, nego pažnje gladan zabavljač koji dok mi lajkamo - #gvlifestyle - otpleše ravno do banke.



VIŠE IZ RUBRIKE:
ZANIMLJIVOSTI
SVIJET
O autoru
Velimir Grgić je magistrirao novinarstvo. Pisac, novinar, poduzetnik, scenarist i producent. Piše za razne domaće i strane časopise i portale. Kao scenarist radi na filmovima i TV emisijama, a dosad je objavio i 13 knjiga. >>VIŠE
Vezano
Konzervativni youtuber, koji optužuje Google za cenzuru, manje je ʼcenzuriranʼ od ljevičara
Youtube započeo borbu protiv nacizma pa uklonio i antinacistički edukativni sadržaj
Regulacija pornografije na internetu može imati brojne neželjene posljedice
Što je 'neutralnost interneta': 3 ključna problema
Čari socijalizma: Kubanci do kraja godine dobivaju kućni internet
Nova direktiva EU neće pomoći autorima i glazbenicima, evo zašto...
Europski parlament odbio direktivu za cenzuru na internetu
Ovi hrvatski zastupnici u EU parlamentu su glasali za ograničavanje sloboda na internetu
Neutralnost interneta ukinuta, nitko nije primijetio razliku. Osim što Amerikanci surfaju 30% brže...
Europski parlament opet će glasati o prijedlogu cenzuriranja interneta. Evo što trebate znati...
Za uvođenje cenzure na internet zahvalite HDZ-u i SDP-u
Sada je i službeno: Hrvatska dobiva internet policiju za suzbijanje nepodobnih komentara
Dragi ljevičari, i vi biste se trebali jako zabrinuti zbog novog zakona o govoru na internetu!
Vlada RH je najčešći izvor lažnih vijesti u Hrvatskoj. I sad ona kreće u borbu protiv lažnih vijesti...
Peticija za spas interneta: Poručite našim europarlamentarcima da nam se prestanu igrati sa slobodom govora!
Jakovčić je prije bio protiv gušenja slobode na internetu, ali danas se predomislio. I nije jedini...
Mark Zuckerberg traži od države da regulira politički govor na internetu. Što to u praksi znači za nas?
Kako su konzervativci postali zagovornici političke korektnosti
Političari bi oporezivali zabavu: 'Na tim partyjima se okreće lova, a mi im ništa ne možemo'
[VIDEO] NBA legenda ulaže svoje bogatstvo u STEM edukaciju školske djece
Novo na Liberalu

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Naslov koji polazi od pretpostavke da osoba ne može biti sekularist i vjernik u isto vrijeme, krajnje je pogrešan i manipulativan.

N1 televizija obmanjuje javnost: Sekularizam i ateizam nisu jedno te isto

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Analiza intervjua s kandidatom HSLS-a za predsjednika RH. Moram priznati da me u mnogim stvarima razočarao...

Kovač je po pitanju osobnih sloboda kao Dalija Orešković. Srećom, u ekonomiji je puno bolji

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Međunarodne korporacije imaju zaštitu LGBT prava u svome kodeksu, što je s tržišne strane posve razumljivo. To je razveselilo lijeve udruge koje posve nesvjesno slave kapitalizam.

Privatna korporacija kao posljednja linija obrane LGBT prava u Mađarskoj

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Hrvatska ima najviši PDV na putnički prijevoz među zemljama članicama EU, a možda i u cijelom svijetu.

Većina zemalja EU ukinula PDV na putnički željeznički prijevoz, Hrvatska nije među njima

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Porezna uprava je u 'ofenzivi' na ugostiteljske objekte na moru kaznila skoro dvije trećine ugostiteljskih objekata u koje je ušla. Što nam to govori o zakonima i porezima?

Jesu li lopovi ugostitelji ili je lopovska država?

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Pročitajte što će prvo napraviti ako osvoji vlast, što misli o sadašnjoj Vladi, hoće li pomilovati osuđenike koji trunu u zatvoru zbog marihuane...

Intervju s Dejanom Kovačem, kandidatom koji će predstavljati liberalnu Hrvatsku na ovim izborima

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Otkud tolika strastvena želja za porezima koji će 'opaliti po džepu' druge ljude, one s kojima ne dijelimo neku karakteristiku?

Neka susjedu crknu dvije!

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Prošlo je 5 godina kako je pokrenuo filantropsku inicijativu za poboljšanje uvjeta i bolju informatičku naobrazbu u hrvatskim školama...

Bakić obilježava 5. godišnjicu IRIM-a: ʼEdukacija je najveći izjednačavač prilikaʼ

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ovo je jedan od najočitijih primjera uredničke manipulacije kako se neki hrvatski mediji trude ulizati vladajućima.

Manipulacija: U naslovu kažu da građani podržavaju Kujundžićeve poreze, a pitali su samo troje ljudi

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

A samo je rekao da su za cijenu Thompsonovog koncerta tri grada mogla postati transparentna.

Kovač prima prijeteće i uvredljive poruke od Thompsonovih fanova: ʼTi si četnik i jugokomunist!ʼ

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Nakon napada novinara Fox Newsa i predsjednika Trumpa, Universal je otkazao izlazak filma The Hunt.

Američki konzervativci dokazali da su pahuljice: Zbog njihovih osjećaja otkazan film

Društvo

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Ministri Marić i Kujundžić opravdavaju povećanje trošarina na alkohol i cigarete ulaganjem u zdravstvo. Koliko je to utemeljeno?

Pušači već uplaćuju u proračun trostruko više od troškova njihovog liječenja, ali novac ne završi u zdravstvu

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: