Vezani članci:
Regulacija pornografije na internetu može imati brojne neželjene posljedice
Mark Zuckerberg traži od države da regulira politički govor na internetu. Što to u praksi znači za nas?
Jakovčić je prije bio protiv gušenja slobode na internetu, ali danas se predomislio. I nije jedini...
Peticija za spas interneta: Poručite našim europarlamentarcima da nam se prestanu igrati sa slobodom govora!
Vlada RH je najčešći izvor lažnih vijesti u Hrvatskoj. I sad ona kreće u borbu protiv lažnih vijesti...
Dragi ljevičari, i vi biste se trebali jako zabrinuti zbog novog zakona o govoru na internetu!
Sada je i službeno: Hrvatska dobiva internet policiju za suzbijanje nepodobnih komentara
Za uvođenje cenzure na internet zahvalite HDZ-u i SDP-u
Europski parlament opet će glasati o prijedlogu cenzuriranja interneta. Evo što trebate znati...
Neutralnost interneta ukinuta, nitko nije primijetio razliku. Osim što Amerikanci surfaju 30% brže...
Ovi hrvatski zastupnici u EU parlamentu su glasali za ograničavanje sloboda na internetu
Europski parlament odbio direktivu za cenzuru na internetu
Nova direktiva EU neće pomoći autorima i glazbenicima, evo zašto...
Čari socijalizma: Kubanci do kraja godine dobivaju kućni internet
Što je 'neutralnost interneta': 3 ključna problema
Konzervativni youtuber, koji optužuje Google za cenzuru, manje je ʼcenzuriranʼ od ljevičara
Youtube započeo borbu protiv nacizma pa uklonio i antinacistički edukativni sadržaj
Kako su konzervativci postali zagovornici političke korektnosti
Političari bi oporezivali zabavu: 'Na tim partyjima se okreće lova, a mi im ništa ne možemo'
Bakić obilježava 5. godišnjicu IRIM-a: ʼEdukacija je najveći izjednačavač prilikaʼ
Bakićeve udruge pobijedile na natječaju - profesionalni NGO-ovci na aparatima
Otkrijte 21 'sitnicu' koju svaki poduzetnik mora znati!
21 sitnica koju bih volio da mi je netko rekao kada sam krenuo u biznis
[VIDEO] NBA legenda ulaže svoje bogatstvo u STEM edukaciju školske djece
Novo na Liberalu:
Zurovec: Prvo smanjiti državnu potrošnju, a onda osloboditi građane nameta
100 dana Mileijeve vlade: Što je dosad učinio?
Subvencioniranje najma je suluda mjera koja će pomoći samo najmodavcima
Milanović manipulira statistikom o mirovinama i obmanjuje javnost
Plenkovićeva vlada ulupala 199.000 vaših eura u portal koji nikoga ne zanima
Ovaj francuski vizionar iz 19. stoljeća sanjao je današnju Europsku uniju
Rezultati Februarske revolucije: profitirali SDP, Možemo i HDZ, gubitnici Centar i Fokus
Otkud sad oni? Članak Sanje Modrić masovno lajkaju Turci
Zašto Milanović napada ustavne suce koje je sam predložio? Želi ih zastrašiti
Marijana Puljak za saborskom govornicom izvrijeđala hrvatske radnike
Milei ukinuo državnu novinsku agenciju zbog 'širenja propagande'
Odlična vijest: Hrvatska ima uvjerljivo najveći godišnji rast BDP-a u EU
Reklama koja prikazuje obiteljsko nasilje na šaljiv način je neprimjerena - kaže pravobraniteljica Ljubičić
Najveća kupovina glasova u povijesti RH
Ima li smisla da država sufinancira bogataše pri kupovini luksuznih automobila?
Regulacije nisu suprotnost slobodnom tržištu nego njegov sastavni dio
Član predsjedništva Fokusa uhljebio u državnu agenciju 10 stranačkih kolega u 4 mjeseca
Odjeci Februarske revolucije: Lijeva oporba treba zajednički izaći na izbore
Možemo nije suprotnost HDZ-u nego konkurencija
Potpuni debakl medija i crvene revolucije: Sad se vidi koliki im je doseg
Huškanje na imigrante kao politička strategija za prikupljanje glasova
Einstein o slobodi govora, birokraciji i individualizmu
Centar: Vlada od Vujnovca stvara prvog hrvatskog oligarha
Rezultati izbora u Nizozemskoj trebali bi u Europi biti shvaćeni kao grubo buđenje
Novi predsjednik Argentine obećao rezanje potrošnje, ukidanje ministarstva obrazovanja i državne banke
Iranofilija u BiH sve izraženija, mediji se to više i ne trude prikriti
Mediji su iz političkih razloga pokušali zataškati motiv masovnog ubojstva u školi u Nashvilleu
Što kažu obični Palestinci iz Gaze: 'Hamas je kriv za ratove, a mi plaćamo cijenu'
Medijske manipulacije o rezoluciji UN-a i glasanju Hrvatske 'protiv primirja u Gazi'
Tko su zapadni palestinofili? Možemo ih svrstati u tri skupine, ovo su njihove karakteristike

Showbiz poduzetništvo na društvenim mrežama - kako do uspjeha i bogatstva?


Piše: Velimir Grgić
11.3.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 4

Showbiz poduzetništvo na društvenim mrežama - kako do uspjeha i bogatstva?

Showbiz poduzetništvo na društvenim mrežama - kako do uspjeha i bogatstva?


Piše: Velimir Grgić
11.3.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 4

Američki izumitelj i psiholog William Moulton Marston razvio je prvi prototip detektora laži, pisao literaturu za samopomoć i scenarije za stripove; bio je kreator superheroine Wonder Woman i prva ikona tzv. “muškog feminizma”. Kao znanstvenik, godine 1928. postavio je teoriju DISC, definirajući ljudski karakter duž dvije osi i četiri uzorka ponašanja koji proizlaze iz pasivnog ili aktivnog odnošenja pojedinca prema svijetu.

Kako Internetu nema kraja, tako nema kraja ni psihološkim testovima na koje ćete naići surfajući, ali prije nego se okušate testirajući osobine koje možda i prepoznajete u sebi, ali ih ozbiljno ne percipirate dok se ne kvantificiraju na touchscreenu, DISC će vam reći koji je put vaše osobnosti: koliko ste dominantni ili submisivni, koliko volite slušati ili zapovijedati, kreirati ili stagnirati.

Oni koji me najbolje poznaju kažu da je DISC jedan od rijetkih testova koji je pogodio u slovo i broj: ja sam 55 posto D(ominance), 33 posto I(nfluence), 6 posto S(teadiness) i 6 posto C(omplience), što u prijevodu znači da je najviše bodova dobio opis: “uživa natjecanje i izazove, usmjeren na ostvarivanje ciljeva, autoritaran, ne zadovoljava se manjim, individualist, nestrpljiv, projekti mu dosade onda kada nestane izazova”; na drugom mjestu je “brz u stvaranju novih poznanstava i prijateljstava, otvoren i spretan u društvenim odnosima”, a zadnja dva s najmanjom, istom brojkom zauzimaju “strpljivost, smirenost, kontrola emocija i pomaganje drugima” te “miroljubivost, prilagodljivost, neagresivnost, oprez, diplomatska taktičnost i stabilnost.”

Svaki poduzetnik koji je u poslu zato jer nema drugog izbora, a ne zato što je to “fora” - kažu - nalazi se debelo u DI spektru, tj. riječ je o ljudima koji su jednostavno… takvi. Testova je sve više i više (možda najpopularniji u poduzetništvu ostaje jungovski Myers-Briggs Type Indicator), a neki čak tvrde da će analizom vašeg rukopisa moći predvidjeti koliko ste zreli za jurišanje ka ostvarenju svojih ciljeva. Ako im platite, naravno.

U zadnje vrijeme, doduše, sve je više onih koji će vam pokušati prodati priču da svi mogu biti “takvi” - da su osobine koje vas tjeraju na “život bez šefa”, podalje lagodnog uhljebizma, jednostavno naučene, tj. ostvarive kroz formulu, ako već ne i kroz gene.

Što je ujedno i razlog zašto sam privatizirao i personalizirao cijeli ovaj komad teksta, izbjegavajući sterilnost novinarskog pisanja u trećem licu. Sve gore napisano moglo bi biti i naplaćeno kao savjetovanje, jer često priča tako i započinje. A završava kao radionica. Webinar. Sama činjenica što napisane rečenice nisu sačuvane za izravnu financijsku transakciju s klijentom ne znači nužno propuštenu poduzetničku priliku, samo svjesno smanjenu potrebu za prodajom muda pod bubrege.

Roba je vruća i tržište je procvalo: s jedne strane, samozvani 20-something marketinški stručnjaci koji nude brza rješenja za bogaćenje, a fotografiraju se u iznajmljenim Ferrarijima nakon što su izgmizali iz maminog podruma; trgovci kriptovalutama koji poziraju u tuđim privatnim zrakoplovima, kako bi vas preko IG storyja uvjerili da i vi možete letjeti kao kralj, samo da dobijete krila ispijajući čarobni napitak njihovog seminara.

S druge strane ponosno stoje: istinski uspješni ljudi, koji dobar dio rasta svog uspjeha duguju i otkrivanju komadića njegove staze, sada na poziciji da uistinu mogu i “smiju” dijeliti savjete. Internet im je stvorio publiku, pretvorio je u dodatnog konzumenta jedne nove usluge i dao joj identitet plemena, u nekim slučajevima gotovo kulta, koji ponekad leži na nerealnim očekivanjima: svi bi htjeli komadić tog uspjeha, ali mnogi shvate da su proveli godinu skrolajući po feedu svojih idola, umjesto da su vrijeme potrošili pokušavajući terenski testirati barem neke od serviranih savjeta.

Kako je poduzetništvo postalo šubiznis zanimljiva je, esencijalno američka, ali zapravo “internetska” pojava, u kojoj jednako participiraju svi od SAD-a preko Europe do Azije. Zanimljiv je to fenomen nastao na temeljima svega što smo proživjeli u posljednjih četvrt stoljeća - decentralizacije i digitalizacije kapitala, robe i usluga; celebrity kulture, života na društvenim mrežama i istinske prilike za pojedinca naoružanog pametnim telefonom, sposobnim i voljnim maksimalno iskoristi činjenicu da nosi izravan pristup svjetskom tržištu u svom džepu. “Solopreneur” je možda pomalo kretenski pojam, ali ima smisla.

Popularnost heštega “poduzetnik” nužno je morala izroditi armije fejkera, prevaranata koji koriste Web za razmetanje tuđim bogatstvom, kao i samoprozvane gurue koji će vam prodati sve od e-knjige do flaširanog zraka, ali ne i korisne savjete kojima biste se obogatili preko noći, kao da su osobno posadili drveće na čijim granama rastu novčanice. Nećemo ih ovdje reklamirati, oglašavanje na Facebooku im je dovoljno.

U sličnu kategoriju slobodno strpajmo i raznoraznu Bogatu djeca Instagrama, kojima je Versace uglavnom kićenje uspjesima svojih roditelja, a ne njih samih, kao i mnoge pogubljene startup klince, koji su se, unatoč matematičkoj genijalnosti, pogubili u količini nula na svom računu.

Poznata je priča o Lucasu Duplanu, momku sa Stanforda koji je postao medijskom zvijezdom skupivši 30 milijuna dolara za aplikaciju koja nikada nije napravljena, a dok mu se firma raspadala i gorila u plamenu kaosa, on se po društvenim mrežama kreveljio zatrpan svežnjevima novčanica, uživajući u komforu penthausa od 12 milijuna dolara, sa sluškinjama i najskupljim namještajem i tehnologijom - sve dok se i taj novac nije istopio kao led u šalici čaja.



Drugu kategoriju, onu istinski uspješnih, čine zabavljači i mentori.

Prvi su oni koji imaju bogatstvo s kojim se mogu razmetati pa to ponosno i čine, bez potrebe da usput kažu ili pokažu išta pretjerano pametno i korisno. Dan Bilzerian je samo jedan poznatiji primjer, tzv. Kralj Instagrama, milijunaš koji je bogatstvo zgrnuo pokerom, a potom ga stabilizirao ulaganjem u niz biznisa (uključujući i novo tržište kanabisa), a sada se natječe sam sa sobom u gomilanju različitih oblika silikona na svojem imanju. Bilzerian vam ne želi prodati recept za postati Bilzerian - samo vam želi pokazati kako baca manekenke s krova u bazen svoje viletine i kako se starletama tresu poprsja dok ispaljuju rafale po pustinji.

Gianluca Vacchi vam želi pokazati kako pleše. Između ostalog. Jedan od zabavnijih “Kraljeva Instagrama” jest ovaj 50-godišnji tetovirani talijanski milijunaš koji se obogatio na burzi, ne bi li u Business Insideru završio, ne zbog korporacija koje posjeduje, već zbog svog IG profila, na kojem se razmeće bogatstvom na neobjašnjivo simpatičan način, servirajući red skupih brendova i lijepih žena, onako kako samo talijanski camp to umije i zna.

Uz zabavljače, u industriji “poduzetničkog šoubiznisa” sudjeluju i mentori, zapravo edukatori. Oni koji imaju bogatstvo, ali im nije prioritet pokazati ga. Oni nude ohrabrenje, savjete za promjenu i rekalibraciju stavova i strahova, kao i niz praktičnih uputa za optimiziranje poslovnog i privatnog života. Gary Vee i Tim Ferris dijele dobar dio publike, iako su u osnovi dosta različitih misija i biznisa; obojica koriste izravnu komunikaciju s fanovima za pojačanje vlastitog poslovanja otkrivajući tajne njegovih mehanizama, pozicionirajući se kao motivatori i instruktori u isto vrijeme.

Gary Vaynerchuk puno psuje, jezgrovito demontira bulšit, bogatstvo investira u nove poslove, noseći jeans i majice, a dok drugi snimaju jahte i tulume, on kamere stavlja na sastanke i brainstorminge, koristeći #enterpreneur kako bi pokazao što taj pojam zapravo znači: iscrpljujuća putovanja, nespavanje i višesatna telefoniranja, a tek onda hedonizam koji kupuje prethodni trud. Garyjeva filozofija je “voljeti igru”, a ne ishod. Bogatstvo je zgrnuo obiteljskim biznisom s vinima, a proslavio se marketingom društvenih mreža.

Tim Ferriss čovjek je s daleko više lica, poduzetnik, pisac, autor hit podcasta i “life hacker”, jedan od predvodnika “solopreneur” trenda nakon objave knjige “Četverosatni radni tjedan” 2007. godine, a koja je donijela prvi funkcionalan model potpunog uništenja koncepta uredske šljake od “devet do pet”. Koristeći svoje tijelo i život kao predložak za lifestyle eksperimente, pišući knjige o kuhanju i tjelovježbi, Ferris je stigao snimiti televizijski show, stvoriti vlastiti model brzog učenja stranih jezika i usput investirati u Facebook, Twitter i Uber.

Za sebe, Ferris ne kaže da je “renesansni čovjek”, nego da je jednostavno osobnost Tipa A - nije po DISC-u, ni po Myers-Briggsu, već po teoriji američkih kardiologa pedesetih, koji su svrstali ljude u dvije generalne skupine: s jedne strane kompetitivni, agresivni ambiciozni, nestrplji i proaktivni tipovi A koji su skloniji srčanim udarima, zbog osobnosti sklone dinamici, stresu, organizaciji i menadžmentu vremena; s druge opušteni, neambiciozni, laid back tipovi B.

Iako je linija razgraničenja mutnija nego što izgleda, a crossoveri više pravilo nego izuzetak, činjenica jest da su neki ljudi jednostavno rođeni i kaljeni za neke stvari, a drugi nisu. Upravo zbog toga, jedni su show, a drugi publika; milijuni followera na Instagramu postaju vrijedan “influenserski” kapital, a oni koji su ih zgrnuli prave globalne zvijezde, šoumeni kulture u kojoj biznismen nije sterilni radoholičar u odijelu, nego pažnje gladan zabavljač koji dok mi lajkamo - #gvlifestyle - otpleše ravno do banke.

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

VELIMIR GRGIĆ
Velimir Grgić je magistrirao novinarstvo. Pisac, novinar, poduzetnik, scenarist i producent. Piše za razne domaće i strane časopise i portale. Kao scenarist radi na filmovima i TV emisijama, a dosad je objavio i 13 knjiga.
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.