Steve Jobs 1995: Zašto je obrazovni sustav loš i kako ga popraviti

12.12.2017.
ČITATELJI OCIJENILI
4

Preporučeno za vas
Huić: Sindikati koriste potplaćene medicinske sestre za povećanje plaće uhljebima koji samo rade štetu
Neka Linić uloži svoju imovinu u Uljanik!
Zadrani će neuspješni koncert Rite Ore platiti većom cijenom vode
Huić o ideji da država uloži još 10 mlrd. kn u Uljanik: ʼTo bi sj*balo javne financijeʼ
Ovo nije humano: Beljak htio ispasti faca, Plenkovićev ministar ga uništio...
OPG-ima državna agencija ne priznaje ponudu iz SAD-a jer nema pečata i PDV-a
Miletić vrijeđa našu inteligenciju ako ozbiljno misli da ćemo povjerovati u nevinost IDS-a
Ako Vlada pomogne Uljaniku, morat će i svima ostalima
HDZ je prije 5 godina najavio digitalizaciju javne uprave, ali Hrebak ju je proveo - u Bjelovaru
Autori South Parka maestralno se ʼzahvaliliʼ kineskim cenzorima zbog zabrane njihove serije
Na današnji dan Vlado Gotovac održao je najbolji politički govor u modernoj hrvatskoj povijesti
Tko je Hayek?
Obersnel ljut što više ne može reketariti taksiste
Porezna uprava smislila nove načine da privatnicima zagorča život. Ako je ovo ʼrasterećenjeʼ...
Mit o izumiranju socijalne države, 2. dio: Razvijene države povećavaju poreznu presiju
Porezni obveznici traže od države da transparentno objavi sva jamstva kojima su političari zadužili građane
Digitalni porez nema veze s pravdom i neće pogoditi velike korporacije nego male biznise i startupe
Plenković se kiti tuđim perjem i busa u prsa dok Hrvatska zaostaje
Sveta Nedelja ukida naknadu za taksiste i smanjuje paušal u turizmu na zakonski minimum
Europska liberalna grupacija promijenila svoje ime; evo zašto...

Steve Jobs 1995: Zašto je obrazovni sustav loš i kako ga popraviti

"Sindikati su najgora stvar koja se ikada dogodila obrazovanju", rekao je Steve Jobs, osnivač Applea i jedan od najvećih inovatora i poduzetnika s prelaska iz 20. u 21. stoljeće, u intervjuu 1995. godine.

Jobsu je tema obrazovanja bila jako važna, a nedostatke obrazovnog sustava u SAD-u krivio je za spori napredak tehnologije. Tvrdio je da su sindikati učitelja glavni otpornici nužnim promjenama koje bi poboljšale kvalitetu edukacije.

"Želim da ljudi koji podučavaju moju djecu budu toliko dobri da mogu raditi u kompaniji koja ih plaća 100.000 dolara godišnje. Ali zašto bi onda radili u školi koja im isplaćuje 30 do 40 tisuća dolara? Mislim da bismo ih trebali zapošljavati i plaćati 100.000 dolara, ali problem je u sindikatima. Sindikati su najgora stvar koja se ikada dogodila obrazovnom sustavu jer to nije meritokracija, pretvara se u novu birokraciju.

Ako učitelji ne mogu podučavati, administratori upravljaju sustavom i nitko ne može dobiti otkaz, onda postaje užasno. Vrlo snažno vjerujem da ono što trebamo napraviti u obrazovanju jest krenuti s potpunim vaučerskim sustavom. Ovo mi je stvarno bitno.

Što se dogodi kad monopol preuzme kontrolu? Razina usluge skoro uvijek drastično opadne. Sjećam se one naljepnice za automobil iz vremena kad je telekomunikacijske usluge prodavala samo jedna tvrtka, na naljepnici je bio njihov logo i natpis: 'Nije nas briga'. To je monopol. To je bio IBM nekoć i to je zapravo sustav javnog obrazovanja danas.

Najskuplja stvar koju većina ljudi kupi u svome životu je kuća ili stan. Druga najskuplja stvar koju ljudi kupuju je automobil. Prosječni automobil trenutačno košta oko 16 do 20 tisuća dolara i traje otprilike 8 godina, što znači da nas košta oko 2.000 dolara godišnje. Vaše dijete ide u osnovnu školu obično 8 godina. Koliko Kalifornija potroši godišnje po učeniku u državnoj školi? Oko 4.400 dolara. Kad kupujete automobil, imate na raspolaganju jako puno informacija o različitim modelima koji se nude na tržištu i imate jako puno izbora. General Motors, Ford, Toyota, Chrysler, Nissan...Svi se oni oglašavaju. Ne prođe dan da ne vidim bar 5 reklama za automobil. I čini se da proizvode te automobile dovoljno ekonomski efikasno da mogu uzeti dio novca od prodaje jednog automobila i uložiti ga u oglašavanje prema drugim potencijalnim kupcima. Tako da svatko zna sve o tim automobilima, a oni postaju sve bolji jer je jaka konkurencija.

Ali u školi, budući da ljudi ne osjećaju kao da troše svoj novac, misle da je "besplatno", nitko ne radi usporedbe prilikom "kupovine". Ako želite svoje dijete upisati u privatnu školu, ne možete dobiti nazad svojih 4.400 dolara da ih potrošite u privatnoj školi, nego morate još zaraditi dodatan novac za upis.

Vjerujem, kad bi država dala roditelju svakog učenika vaučer ili ček u vrijednosti 4.400 dolara koji mogu potrošiti u bilo kojoj školi, nekoliko stvari bi se dogodilo. Prvo, škole bi se počele oglašavati kao lude. Drugo, pojavile bi se nove škole. Imali biste ljude koji po završetku fakulteta, umjesto osnivanja tvrtke, osnivaju škole. I vjerujem da bi te škole bile puno bolje od mnogih državnih škola. Također, kvaliteta obrazovanja bi počela rasti kao i na bilo kojem drugom tržištu s bogatom konkurencijom. Neke bi škole sigurno bankrotirale, mnoge državne škole zasigurno. Bilo bi vrlo bolno prvih nekoliko godina za mnoge, ali bi opet bilo manje bolno od onoga što klinci prolaze u našem obrazovnom sustavu sada.

Protivnici vaučerizacije tvrde da bi najbolje škole pokupile samo dobre učenike, a slabiji učenici bi bili ostavljeni. Meni to zvuči kao da netko kaže da će svi proizvođači automobila raditi samo najskuplje modele, a nitko neće napraviti jeftini model. A trenutno na tržištu mislim da je najtraženiji i najprodavaniji automobil za 10.000 dolara. Model tržišne konkurencije pokazuje da tamo gdje ima potražnje, postoji i vrlo dobra ponuda", rekao je Jobs.






Novo na Liberalu
VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: