Nezadovoljstvo profesora je dokaz da socijalizam ne funkcionira

21.11.2019.
ČITATELJI OCIJENILI
5


PIŠE: MARIO NAKIĆ

Više od istog autora
BiH: Poskupljenjem goriva i cestarine planiraju povećati broj djece
Ništa od kolapsa turizma, drugovi: ʼSrpanjska rupaʼ je medijska izmišljotina
Hrebak nije u pravu: Liberali ne bi trebali pozivati na kažnjavanje povika ZDS, evo zašto...
Gospodine generale, hoćete li Vi biti taj koji će prvi zapucati na nenaoružane ljude na granici?
Odgovor Markovini i ostalima koji traže zabranu priziva savjesti
Venezuela ne može tiskati nove putovnice zbog nestašice papira i tinte
Milanović je o ratu u Afganistanu rekao ono što Amerikanci govore već godinama. Zašto je onda to toliki problem?
Kina smanjuje uvozne carine za skoro 30 posto
Fašizmom protiv fašizma: IDS, HNS i GLAS dokazali da nemaju veze s liberalizmom
Top 5 zajedničkih politika Živog zida i HDZ-a
Zašto će rezanjem poreza plaće rasti političarima, a ne radnicima na minimalcu?
Kovačić nam je dao sjajan razlog za privatizaciju HRT-a
Thomas Sowell: Užasna rasistička povijest minimalca u Americi
Zlatno doba Nizozemske Republike: Kako je nastao srednji sloj u Europi
Ugostiteljski ceh bi uskoro mogao tražiti i zabranu ispijanja pića u vašem domu
Novosti opet 'u ništa': Evo što im je odgovorio direktor Zaklade Micro:bit
Amsterdamska koalicija je prijevara birača
Wannabe tirani ignoriraju postojanje dobre volje i zato će uvijek biti poraženi
Lažne vijesti: Jutarnji nas je osiromašio za bar 70 posto
Kako je neoliberalizam uništio svijet (dokazi, a ne prazne priče)

Nezadovoljstvo profesora je dokaz da socijalizam ne funkcionira


PIŠE Mario Nakić

Štrajk prosvjetnih radnika je fenomen zanimljiv na mnogo razina. Ali jedan od zanimljivijih segmenata je argumentacija kojom se služe sindikati, većina nastavnika i drugi pobornici njihovog štrajka. Ako pažljivo proučite njihove poruke, naići ćete na niz kontradiktornosti i apsurda.

S jedne strane, oni iskazuju veliko nezadovoljstvo. Ljuti su na premijera Andreja Plenkovića, njegovu vladu, ali i prethodne vlade. Sasvim razumljivo, taj sentiment dijelim s njima. Oni su, međutim, ljuti na vladu što ih je prevarila jer po nekim koeficijentima smatraju da trebaju dobiti više i to vrijeđa njihovo dostojanstvo.

OK, a što ako nije problem samo u jednom koeficijentu? Što ako je sustav kriv? Postoji mnogo različitih načina da se uredi školstvo, ali za bilo koji drugi način osim postojećeg štrajkaši i njihovi pobornici ne žele ni čuti.

Naš školski sistem je postrojen striktno od vrha prema dnu. Centralizirana moć je u Vladi, odnosno u resornom ministarstvu koje donosi odluke praktički o svemu - od kurikuluma, preko predmeta, sadržaja nastave, popisa lektire do visine plaće. Škole i sami nastavnici ne uživaju praktički nikakvu autonomiju. Nastavnici su pretvoreni u strojeve koji bi trebali prenositi ono što aktualni ministar ili ministrica od njih očekuje.

U takvom sustavu ne možete očekivati ni neko posebno poštovanje za struku jer svi - i učenici, i roditelji i ostatak javnosti - shvaćaju da učitelj nema slobodu predavati kako on misli da je potrebno i prilagođavati se potrebama svoje sredine i razreda. Onda je normalno da će profesori i učitelji biti predmet raznih optužbi roditelja koji smatraju da baš njihovo dijete treba imati bolji tretman ili da mu nije pravedno dao ocjenu itd. Znaju da on nije samostalan i da će vrlo lako odgovarati ako se potuže na bilo što. Nemaju ni oni izbora, ali nema ni učitelj.

Takav centralizirani pristup od vrha prema dnu, uz praktički nikakav način vrednovanja učiteljskog rada, proizveo je sustav koji najviše cijeni prosjek. Zašto mladima s ambicijama nije zanimljivo upisati pedagogiju? Zašto se upisuju isključivo oni koji teže prosjeku? Jednostavno, zato što znaju da u tom zanimanju njihova izvrsnost neće nikoga zanimati. Takav sustav rezultirao je, sasvim očekivano, lošim rezultatima i padom kvalitete obrazovanja. To se možda najviše vidi po PISA testovima gdje je Hrvatska u 9 godina (od 2006. do 2015.) pala za 11 mjesta.

Naše školstvo je tipični primjer socijalističkog sustava, može se lako usporediti s ekonomijom bilo koje socijalističke države iz prošlog stoljeća. Bivša država je u industriji zapošljavala hrpu ljudi ne zbog tržišne potražnje, već na osnovu potrebe tržišta rada. U onom gradu ima previše nezaposlenih? Otvorit ćemo tvornicu, recimo, čarapa, i u njoj zaposliti 5.000 ljudi od kojih će pola biti u birokraciji. Danas u školstvu - što je učenika manje, zapošljava se više profesora. Kako su plaćeni? Prema koeficijentu kompleksnosti posla i godinama staža. To je socijalizam 101. I većina ljudi u tom sustavu, to ćete primijetiti ako malo pratite njihove komentare po raznim portalima i u njihovim grupama, voli takav sustav jer ideološki naginje socijalizmu. Sasvim logično, već pri odabiru struke onaj tko zazire od tržišta tražit će zanimanje koje ima najmanje veze s tržištem.

Ali onda se dogodi da imamo najveći štrajk radnika ne u onom mrskom, "robovlasničkom" (taj izraz vole pobornici ovog štrajka) privatnom sektoru, nego baš u socijalizmu, baš u školstvu! Kako to, kako to?

To znači da socijalizam ipak ne funkcionira. Čak i kada usporedno s njim imate tržišnu ekonomiju koja ga financira i servisira, čak i kad im plaća redovito ide, opet nešto ne funkcionira u tom socijalizmu. Jer da funkcionira, sad bi škole radile i prosvjetni radnici bi nasmijano obavljali svoj posao.

Žalosno je samo to što oni to neće priznati, ali dok god se ovakav socijalistički sustav ne promijeni i dok se ne uvede neki način konkurentnosti i tržišta u njega, nitko neće biti zadovoljan, pa ni učitelji koji ga toliko brane.

Druga stvar, primijetio sam da neke komunističke stranice na Facebooku, koje podržavaju štrajk prosvjetara, pokušavaju dokazati kako nije privatni sektor taj koji puni državni proračun nego - država. Pa ističu da je među firmama koje su ostvarile najveću dobit u prošloj godini većina državnih poduzeća, a da mikro i mali poduzetnici sudjeluju u punjenju proračuna u jako malom udjelu.

To je zapravo točno jer ova država ima najviše državnih poduzeća u EU, a većina tih poduzeća su monopolisti na tržištu. Zašto HEP ostvaruje dobit u milijardama kuna dok istovremeno naplaćuje struju kao zlato, zašto komunalna poduzeća ostvaruju dobit i u isto vrijeme povećavaju cijene plina, odvoza smeća i drugih usluga? To je zanimljivo pitanje, ova država profitira previsokim nametima i računima nad vlastitim građanima.

Ali opet, u takvoj državi gdje je najveći profiter sama država jer se malo poduzetništvo guši u startu, u takvoj kriptosocijalističkoj zemlji opet očito vlada nepravda. Kako to znam? Pa škole ne rade, učitelji se bune. Socijalizam ne funkcionira, drugovi. Samo još to trebate priznati pa da konačno reformiramo sustav.


Vezano
PISA i Nova Europa: 7 grafova koji nam pokazuju koliko su učitelji cijenjeni u Hrvatskoj
S obzirom na visinu plaće u prosvjeti Hrvatska ima najgori PISA rezultat u Novoj Europi
Novi PISA rezultati: Hrvatska i dalje ispodprosječna, napredak ostvaruje samo u čitanju
Plenković i sindikat pali na testu socijalne pravednosti
Veza između Orwella i Hayeka
ʼDemokratski socijalizam 21. stoljećaʼ je propao još prije osnivanja Radničke fronte
Koji je problem s koeficijentima?
Podržite Katarinu potpisom i možda će vas poštedjeti kad dođe na vlast
Nadajmo se da gospođa s ovim transparentom ne predaje povijest
ʼUčitelji pripremaju djecu za svijet koji ne postoji. Zamislite da štrajkaju, recimo, ljudi koji proizvode konjska sedlaʼ
Kako su DM i Lidl ukrali profesorima dostojanstvo
Protivnici liberalizma koriste stare i isprobane metode: Tko zapravo prezire ʼobičnog čovjekaʼ?
Sindikat iskorištava djecu za svoje prljave ciljeve
Pismo profesorice koja nije imala političke veze: ʼPoštovani kolege, pitate li se kako je nama?ʼ
Superhik revolucija
Štrajk prosvjetara je protuustavan. Pravo na štrajk nije iznad prava djece na obrazovanje
Profesor koji napušta sindikat: ʼUmjesto da traže meritokraciju i pravdu, oni štrajkaju za sitne materijalne intereseʼ
Tko zastupa interese 1,1 mil. radnika koji stvaraju svu vrijednost u ovoj zemlji?
Štrajk prosvjetara: Top 5 laži i manipulacija koje su nam sindikati i mediji proširili
Učenici od ponedjeljka kreću u štrajk, pročitajte njihove zahtjeve!
Novo na Liberalu

Ljudska prava

PIŠE: LIZ WOLFE

Stanovnici Hong Konga žele sačuvati ono što imaju: bogatu metropolu koja njeguje zapadne vrijednosti

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Još malo o turističkoj sezoni: Kako stojimo u usporedbi s drugim zemljama?

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Medijska hajka bila je posve neopravdana: Iza nas je još jedna rekordna turistička sezona

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Dvije američke općine više ne postoje: Stanovništvo nije htjelo plaćati lokalne namete pa su se samoukinuli

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Novo istraživanje: Uzroci rasta ekonomske nejednakosti u SAD-u i Rusiji

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Raspudić kao gubitnik koji traži opravdanje za poraz u suđenju i organizatoru

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

HSLS-ov doprinos kampanji ʼDa se bolje razumijemoʼ: Hrebak majstorski spustio Pupovcu i Škori

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ribićeva rulja se okrenula protiv njega: Tko je to mogao predvidjeti?

Ekonomija

PIŠE: HENRY HAZLITT

Henry Hazlitt (1894-1993) bio je novinar i kolumnist koji je pisao o ekonomiji za New York Times, Wall Street Journal, Newsweek i druge poznate novine i časopise. Autor je knjige 'Economics In One Lesson' (1946).

Henry Hazlitt: Abeceda tržišne ekonomije

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Rezultat Švedske na PISA testu ruši rasističke mitove i argumente protiv vaučerizacije u isto vrijeme

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Indeks fleksibilnosti zapošljavanja: Danska bolja od SAD-a, Hrvatska pri samom dnu

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Dobra vijest: Hrvati su među najboljim govornicima stranog engleskog jezika u svijetu

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: