Institucije i cehovska udruženja u službi siledžija i njihovih kartela

3.8.2019.
ČITATELJI OCIJENILI
5

Gradonačelnik i lokalno udruženje taksista žele da ponovno preuzmu kontrolu nad brojem taksija i cijenama.
PIŠE: MARIO NAKIĆ

Više od istog autora
LGBT portal za diskriminaciju u Zadru okrivio neoliberalni kapitalizam
Pogledajte komentare: Večernjak se obrušio na mlade, čitatelji ga pokopali
Verhofstadt spustio euroskepticima: ʼAko želite uspoređivati nešto sa Sovjetskim Savezom, pokažite prstom u Westminsterʼ
Konzervativci trolaju, a feminizam je postao šovinizam
SAD: Studentski list novinarskog fakulteta se ispričava studentima što je izvještavao sa studentskog događaja
Europska unija nas štiti od puno većeg zla - naše vlade
Lockdown u PGŽ - politički predizborni trik preko leđa malih poduzetnika, radnika i djece
Ne bojim se šačice neonacista, više me plaši lijevi ekstremizam
Kad će se Hrvati riješiti mitomanije o svetosti Domovinskog rata?
Birokracija u sportu: Višestruku rekorderku nisu zvali na univerzijadu iako je htjela sve sama financirati
Bogataši već godinama masovno sele u Australiju i Novi Zeland, evo zašto
U Sloveniji od danas moguće sklopiti gay brak, prvi je najavljen već za sutra
Država generira mržnju, a slobodno tržište je lijek
Google odobrio aplikaciju preko koje možete prijaviti svakoga tko povrijedi Šerijat
Jedan od njih dvojice ne govori istinu. Pogodite tko...
Godinu dana optuživali su druge za rasizam, a sad su na sudu zbog - rasizma
U Tomaševićevoj državi njegovi neistomišljenici ne bi imali pravo glasa
Zašto Mrak Taritaš ne raspusti svoju stranku i jednostavno se priključi SDP-u?
Marićev novi prijedlog zakona poticaj je radu na crno, tvrdi Ivana NL
Da se zovem Slaven Letica, vjerojatno bih i ja obožavao ovakvu državu

Institucije i cehovska udruženja u službi siledžija i njihovih kartela

Gradonačelnik i lokalno udruženje taksista žele da ponovno preuzmu kontrolu nad brojem taksija i cijenama.
PIŠE Mario Nakić

Nedavno smo svjedočili objavljenim potresnim snimkama u kojima se pojedini taksisti iz Splita hvale kako tuku kolege koji dolaze raditi bez njihovog dopuštenja. Policija je pokrenula postupak protiv nekih siledžija, ali ne mogu se oteti dojmu da nitko ne bi ništa napravio po tom pitanju da snimka nije izašla u medije.

Lokalno udruženje taksista za takve događaje i za gužve na ulicama Splita ne okrivljuje siledžije i divljake u svojim redovima nego - pazite sad ovo - liberalizaciju taksi usluga. I traže povratak starom zakonu koji je dozvoljavao gradonačelnicima da određuju cijene taksi usluga i ograničavaju broj vozila, odlučuju o tome tko smije, a tko ne smije prevoziti građane na području njihovog grada i slično.

To što oni traže zapravo je nastavak nasilja, samo bi prebacili ulogu nasilnika sa svojih članova na gradsku vlast. Prije liberalizacije gradske vlasti su provodile ono što sada provode, očito pod prešutnim odobravanjem policije i pravosuđa, najveće siledžije. Gradske vlasti su u dogovoru s kartelom taksista onemogućavale ulazak bilo kakve konkurencije i čuvale oligopol nekolicine siledžija. A onda je došla liberalizacija koja je omogućila svakome tko zadovolji osnovne uvjete da sudjeluje na tržištu, a korisnici su ti koji odlučuju o tome tko će raditi, a tko neće. To se, naravno, kartelu nije svidjelo pa su uz prešutno odobravanje institucija pravne države preuzeli stvar u svoje ruke. Sada, kada je to izašlo u javnost pa policija ipak mora početi nešto raditi po tom pitanju, traže povratak na staro kad je ulogu siledžije imao gradonačelnik.

Gradonačelniku Andri Krstuloviću Opari i njegovim vijećnicima HDZ-a ta se ideja, naravno, sviđa. Jer tko ne bi volio da ima moć odlučivanja o tome tko smije, a tko ne smije raditi? Otvaraju se novi načini za korupciju i mito, HDZ to voli.

Tko će biti zadovoljan kada se vrati na staro? Splitski taksisti, odnosno samo onaj politički podoban njihov dio koji će moći dobiti Oparinu dozvolu za rad i političari na vlasti koji će biti bog i batina i kojima će se morati ulagivati svatko tko želi raditi u Splitu. Jedina oštećena stranka u toj priči bit će korisnici - kojima će biti smanjen izbor i broj taksija, povećana cijena itd. Ali za korisnike, čini se, nikoga nije briga. Taksi postoji radi taksista i HDZ-a, ne radi korisnika i, ne daj Bože, turista.

Evo kako je nasilje na splitskom aerodromu komentirao Martin Mustapić iz Udruženja taksista Kaštela:

"Gospodin koji je navodno spriječen da radi znao je da on s dozvolom iz Trilja i Čaporica ne može doći raditi u Keštele. Mi bismo njega čak i primili da radi, ali bi to izazvalo lavinu drugih koji bi došli na aerodrom..."

Vidite li što se ovdje događa? Oni ozbiljno misle da oni imaju moć odrediti tko smije, a tko ne smije raditi "na njihovom terenu" kao da je aerodrom u njihovom vlasništvu. To vam je kao da neki programer izvan Zagreba želi otvoriti svoju tvrtku u Zagrebu, a nekakvo udruženje zagrebačkih programera prvo treba odlučiti smije li on to napraviti ili ne. Oni su po starom zakonu imali doslovno moć da odlučuju o tome tko im može biti konkurent, a tko ne može. Bolesno, zar ne?

U civilizaciji bi to bilo vrlo jednostavno riješeno. Svaki nasilnik i svatko tko prijeti drugima, sprječava druge ljude u obavljanju svoga posla, bio bi iza rešetaka jer takvima nije mjesto u civiliziranom i slobodnom društvu, a koliko će taksija biti i kakve će biti cijene određivat će kupci. Kod nas to ne prolazi jer takva varijanta ne odgovara siledžijama, a siledžije su u Hrvatskoj navikle dobiti ono što žele. Ovdje doslovno vrijedi zakon "Tko jači - tlači". I naše institucije - a gradonačelnik je institucija - podržavaju takva rješenja. Onda se nemojte čuditi što se Hrvatska ne može razviti kada Hrvati odbijaju normalne tržišne zakone.

Na njihov prigovor da je liberalizacija dovela do velikih gužvi u gradu može se odgovoriti samo da ne razumiju kako tržište funkcionira. Taksija nema previše, njih je baš onoliko koliko treba biti. Ako gužve postoje, to je zato što ima više ljudi koji trebaju prijevoz. Smanjenje broja taksija neće smanjiti potrebu za taksijem niti gužve, samo će natjerati mnoge da rade ilegalno, ali ljudi će i dalje trebati taksi prijevoz. Ako se događaju prevelike prometne gužve, znači da grad treba bolje rješenje regulacije prometa, a ne taksi usluga.

Kažu i da je liberalizacija dovela do previsokih cijena taksi usluga jer sada svaki taksist može odrediti cijenu koju želi. To nije točno. Svaki racionalni korisnik taksi usluga koristit će Uber ili neku drugu aplikaciju, a na njima se cijena određuje prije sklapanja dogovora o prijevozu i taksist onda ne može kasnije naplatiti više od dogovorene cijene na aplikaciji.

Siledžije i mafijaši su standardno protivnici slobodnog tržišta jer oni gube moć kada se ona prebaci na korisnike, odnosno kupce. Hoće li Hrvatska imati dovoljno snage da se odupre vladavini siledžija i prekine sa zakonom jačega?

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!
Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.
VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
HRVATSKA
Ocijeni članak
UKUPNA OCJENA
1
2
3
4
5
Ocjenjivanje sadržaja omogućeno je samo članovima Udruge Liberal.hr. Učlanite se - kliknite ovdje - da biste mogli ocjenjivati tekstove i dobili pristup drugim dijelovima portala za članove.
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i programer. Osnivač Liberala. Voli pisanje, filozofiju, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Novo na Liberalu
VIŠE TEKSTOVA
Pretraži Liberal
Unesite pojam koji želite pretražiti
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Udruga "Liberal.hr"
O UDRUZI | UČLANI SE | DONIRAJ

PODRŽITE LIBERAL.HR:

IBAN za donacije: HR5923900011101229527
Model plaćanja: 00, poziv na br. primatelja: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT: HPBZHR2X)
IMPRESSUM | OGLAŠAVANJE | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: