Institucije i cehovska udruženja u službi siledžija i njihovih kartela

3.8.2019.
ČITATELJI OCIJENILI
5

Gradonačelnik i lokalno udruženje taksista žele da ponovno preuzmu kontrolu nad brojem taksija i cijenama.
PIŠE: MARIO NAKIĆ

Institucije i cehovska udruženja u službi siledžija i njihovih kartela

Gradonačelnik i lokalno udruženje taksista žele da ponovno preuzmu kontrolu nad brojem taksija i cijenama.
PIŠE Mario Nakić

Nedavno smo svjedočili objavljenim potresnim snimkama u kojima se pojedini taksisti iz Splita hvale kako tuku kolege koji dolaze raditi bez njihovog dopuštenja. Policija je pokrenula postupak protiv nekih siledžija, ali ne mogu se oteti dojmu da nitko ne bi ništa napravio po tom pitanju da snimka nije izašla u medije.

Lokalno udruženje taksista za takve događaje i za gužve na ulicama Splita ne okrivljuje siledžije i divljake u svojim redovima nego - pazite sad ovo - liberalizaciju taksi usluga. I traže povratak starom zakonu koji je dozvoljavao gradonačelnicima da određuju cijene taksi usluga i ograničavaju broj vozila, odlučuju o tome tko smije, a tko ne smije prevoziti građane na području njihovog grada i slično.

To što oni traže zapravo je nastavak nasilja, samo bi prebacili ulogu nasilnika sa svojih članova na gradsku vlast. Prije liberalizacije gradske vlasti su provodile ono što sada provode, očito pod prešutnim odobravanjem policije i pravosuđa, najveće siledžije. Gradske vlasti su u dogovoru s kartelom taksista onemogućavale ulazak bilo kakve konkurencije i čuvale oligopol nekolicine siledžija. A onda je došla liberalizacija koja je omogućila svakome tko zadovolji osnovne uvjete da sudjeluje na tržištu, a korisnici su ti koji odlučuju o tome tko će raditi, a tko neće. To se, naravno, kartelu nije svidjelo pa su uz prešutno odobravanje institucija pravne države preuzeli stvar u svoje ruke. Sada, kada je to izašlo u javnost pa policija ipak mora početi nešto raditi po tom pitanju, traže povratak na staro kad je ulogu siledžije imao gradonačelnik.

Gradonačelniku Andri Krstuloviću Opari i njegovim vijećnicima HDZ-a ta se ideja, naravno, sviđa. Jer tko ne bi volio da ima moć odlučivanja o tome tko smije, a tko ne smije raditi? Otvaraju se novi načini za korupciju i mito, HDZ to voli.

Tko će biti zadovoljan kada se vrati na staro? Splitski taksisti, odnosno samo onaj politički podoban njihov dio koji će moći dobiti Oparinu dozvolu za rad i političari na vlasti koji će biti bog i batina i kojima će se morati ulagivati svatko tko želi raditi u Splitu. Jedina oštećena stranka u toj priči bit će korisnici - kojima će biti smanjen izbor i broj taksija, povećana cijena itd. Ali za korisnike, čini se, nikoga nije briga. Taksi postoji radi taksista i HDZ-a, ne radi korisnika i, ne daj Bože, turista.

Evo kako je nasilje na splitskom aerodromu komentirao Martin Mustapić iz Udruženja taksista Kaštela:

"Gospodin koji je navodno spriječen da radi znao je da on s dozvolom iz Trilja i Čaporica ne može doći raditi u Keštele. Mi bismo njega čak i primili da radi, ali bi to izazvalo lavinu drugih koji bi došli na aerodrom..."

Vidite li što se ovdje događa? Oni ozbiljno misle da oni imaju moć odrediti tko smije, a tko ne smije raditi "na njihovom terenu" kao da je aerodrom u njihovom vlasništvu. To vam je kao da neki programer izvan Zagreba želi otvoriti svoju tvrtku u Zagrebu, a nekakvo udruženje zagrebačkih programera prvo treba odlučiti smije li on to napraviti ili ne. Oni su po starom zakonu imali doslovno moć da odlučuju o tome tko im može biti konkurent, a tko ne može. Bolesno, zar ne?

U civilizaciji bi to bilo vrlo jednostavno riješeno. Svaki nasilnik i svatko tko prijeti drugima, sprječava druge ljude u obavljanju svoga posla, bio bi iza rešetaka jer takvima nije mjesto u civiliziranom i slobodnom društvu, a koliko će taksija biti i kakve će biti cijene određivat će kupci. Kod nas to ne prolazi jer takva varijanta ne odgovara siledžijama, a siledžije su u Hrvatskoj navikle dobiti ono što žele. Ovdje doslovno vrijedi zakon "Tko jači - tlači". I naše institucije - a gradonačelnik je institucija - podržavaju takva rješenja. Onda se nemojte čuditi što se Hrvatska ne može razviti kada Hrvati odbijaju normalne tržišne zakone.

Na njihov prigovor da je liberalizacija dovela do velikih gužvi u gradu može se odgovoriti samo da ne razumiju kako tržište funkcionira. Taksija nema previše, njih je baš onoliko koliko treba biti. Ako gužve postoje, to je zato što ima više ljudi koji trebaju prijevoz. Smanjenje broja taksija neće smanjiti potrebu za taksijem niti gužve, samo će natjerati mnoge da rade ilegalno, ali ljudi će i dalje trebati taksi prijevoz. Ako se događaju prevelike prometne gužve, znači da grad treba bolje rješenje regulacije prometa, a ne taksi usluga.

Kažu i da je liberalizacija dovela do previsokih cijena taksi usluga jer sada svaki taksist može odrediti cijenu koju želi. To nije točno. Svaki racionalni korisnik taksi usluga koristit će Uber ili neku drugu aplikaciju, a na njima se cijena određuje prije sklapanja dogovora o prijevozu i taksist onda ne može kasnije naplatiti više od dogovorene cijene na aplikaciji.

Siledžije i mafijaši su standardno protivnici slobodnog tržišta jer oni gube moć kada se ona prebaci na korisnike, odnosno kupce. Hoće li Hrvatska imati dovoljno snage da se odupre vladavini siledžija i prekine sa zakonom jačega?


Novo na Liberalu

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

HSLS-ov doprinos kampanji ʼDa se bolje razumijemoʼ: Hrebak majstorski spustio Pupovcu i Škori

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ribićeva rulja se okrenula protiv njega: Tko je to mogao predvidjeti?

Ekonomija

PIŠE: HENRY HAZLITT

Henry Hazlitt (1894-1993) bio je novinar i kolumnist koji je pisao o ekonomiji za New York Times, Wall Street Journal, Newsweek i druge poznate novine i časopise. Autor je knjige 'Economics In One Lesson' (1946).

Henry Hazlitt: Abeceda tržišne ekonomije

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Rezultat Švedske na PISA testu ruši rasističke mitove i argumente protiv vaučerizacije u isto vrijeme

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Indeks fleksibilnosti zapošljavanja: Danska bolja od SAD-a, Hrvatska pri samom dnu

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Dobra vijest: Hrvati su među najboljim govornicima stranog engleskog jezika u svijetu

Ljudska prava

PIŠE: MILTON FRIEDMAN

Milton Friedman 1972.: Zašto rat protiv droge ne može uspjeti

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Policija ima način da dokaže svoju humanost: Uvedite obavezne kamere na uniformama!

Zanimljivosti

PIŠE: DAMIR OMERBEGOVIĆ

ʼTi si fašist!ʼ - ovakve optužbe nisu ništa novo, evo što se krije iza njih...

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Je li trijumf Kineza na PISA testovima dokaz superiornosti komunizma?

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Konačno digitalizacija: Javni bilježnici, pečati i biljezi izbačeni iz procedure osnivanja tvrtke ili obrta

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

PISA i Nova Europa: 7 grafova koji nam pokazuju koliko su učitelji cijenjeni u Hrvatskoj

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: