Trgovina ne poznaje ʼnašeʼ i ʼnjihoveʼ

21.5.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
5


PIŠE: MARIO NAKIĆ

Trgovina ne poznaje ʼnašeʼ i ʼnjihoveʼ


PIŠE Mario Nakić

Otvorim jutros portale i vidim vijest o pobuni voćara. Ne sviđa im se što trgovački lanci uvoze jagode iz Italije umjesto da kupuju njihove, pardon, naše. Je li to u redu? Oni tvrde da nije. Jer zašto bi neki "nacionalni" trgovački lanac uvozio voće izvana pa onda naše propada? Nije u redu!

A onda sam otišao u trgovinu u susjedstvu jer nakon čitanja o jagodama nekako mi prirodno dođe želja za jagodama. Pogledam tamo kakav je izbor, dvije vrste pakiranja. Jedne izgledaju polutrulo, ali su jeftinije. Druge su mi se svidjele bez obzira na višu cijenu, te sam kupio. Otkud su te jagode koje sam izabrao? Nemam pojma. Iskreno, uopće me nije zanimalo. Onog trenutka kad sam odlučio kupiti jagode u toj trgovini i kad sam ugledao one koje želim kupiti, potpuno zaboravih na sve one domoljubno-nacionalne spike s početka priče.

Tako to obično ide na tržištu. Da sam bio ograničen financijskim mogućnostima, što isto nije rijetkost, vjerojatno bih izabrao one lošije i opet ne bih pitao otkud dolaze. Kad vi kupujete namirnice u dućanu, provjeravate li prije kupovine zemlju porijekla? Gotovo sam siguran da ne. Zašto bi itko to radio? Bitno nam je da taj proizvod ispunjava razinu kvalitete kakvu od njega očekujemo i da je cijena pristupačna, to je sve.

Na isti način posluju i trgovački lanci. Ako ste im u stanju ponuditi količinski i cijenom njima prihvatljive proizvode, oni će ih od vas kupiti. Ako niste, pronaći će druge dobavljače koji će to biti u stanju. I to je sva filozofija.

Svi gledaju na profit, odnosno da prođu što jeftinije. I vi, i ja, i trgovci, i proizvođači. To je dobro u konačnici za sve, jer kad trgovački lanci ne bi gledali da prođu što jeftinije nego neki drugi kriterij - npr. nacionalni, onda bismo imali u ponudi puno skuplje proizvode, što bi nam svima umanjilo kupovnu moć i životni standard.



Pravo pitanje je zašto su talijanske jagode, čak i uz uračunatu cijenu prijevoza, jeftinije od hrvatskih. Možda bi trebalo napraviti neku opsežnu komparativnu analizu (koja možda kod nas nikada nije ni napravljena budući da je ne mogu naći na internetu) da se krene s rješavanjem problema hrvatske slabe produktivnosti u mnogim poljoprivrednim granama. Ali već na prvu možemo pretpostaviti da je jedan od ključnih faktora organiziranost proizvođača. Italija je među 5 najvećih proizvođača jagoda u Europi, a Hrvatska nije ni među prvih 10. Talijani su dobro međusobno umreženi i udruženi, tako da nastupaju prema trgovcima sa zajedničkim proizvodom. Onda imaju količine koje zadovoljavaju potrebe velikih trgovačkih lanaca, a zbog velike količine mogu postići i pristupačniju cijenu.

Hrvatski proizvođači i sami priznaju da nisu dovoljno okrupnjeni, udruženi i da ne mogu ponuditi dovoljne količine. Ali svejedno misle da su Plodine, kao "nacionalni trgovački lanac", iz nekog razloga "dužne" prodavati baš njihove proizvode. Zašto? Zato što su to hrvatski proizvodi. Ma, nemoj! Ako potrošače nije briga za zemlju porijekla, zašto bi o tome trebali voditi brigu trgovci? Posao trgovačkih lanaca je zadovoljiti kupce, a ne spašavati domaće proizvođače.

Ova situacija bi mogla pomoći hrvatskim uzgajivačima jagoda da nauče nešto novo. Nitko vam nije dužan otkupiti proizvode, za otkup se morate izboriti kvalitetom, količinom i cijenom. Morate biti bolji od konkurencije, a ta konkurencija nije omeđena hrvatskim nacionalnim granicama - to zaboravite. Okrupnite nasade, udružite se, stvorite zajednički brand. Tržište nije ograničeno samo na Hrvatsku, tržište je cijeli svijet. U trgovini nema "našeg" i "njihovog", samo dobro i loše, pristupačnije i skuplje. Ili, ako baš ne želite povećati uzgoj, onda se možete usredotočiti i na prodaju van trgovačkih lanaca, no za to vam tek treba veliko udruživanje i bolja organizacija.

I ovaj je slučaj, poput mnogih sličnih tijekom zadnjih godina, pokazao da hrvatska država, osim poticaja koji su ustvari antipoticajni, ne pomaže poljoprivrednicima da steknu nova znanja i budu u toku sa svijetom.



Novo na Liberalu

Ekonomija

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Recesija je sastavni dio prirodnog ekonomskog ciklusa i nemoguće ju je izbjeći, ali cilj nam treba biti da ona traje što kraće i da posljedice budu što bezbolnije.

Svijet je vjerojatno pred novom recesijom. Je li Hrvatska spremna?

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Dvije godine nakon svečanog otvaranja prve solarne ceste u svijetu, to se pokazalo kao velika pogreška i bacanje javnog novca.

Francuzi uče o obnovljivim izvorima na teži način: Solarni asfalt se pokazao kao kolosalna pogreška

Ljudska prava

PIŠE: LIBERAL.HR

Može li feminizam biti nepravedan i opasan? A može li biti ubojit? U današnjem svijetu društvenih mreža, može.

Povratak u srednji vijek? ʼDruštvena pravdaʼ uništava ljude bez suda i prava na obranu

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ako policija ne dozvoljava snimanje svojih službenika, znači da ni vrh policije ne vjeruje da oni ispravno rade svoj posao.

Zašto građani ne smiju snimati policiju tijekom postupanja? MUP se poziva na GDPR, što nema nikakve logike...

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Bogati i siti Europljani ne mogu shvatiti kako nekome u siromašnom Brazilu može biti obradiva poljoprivredna površina važnija od netaknute prašume.

Hvala Bogu za desničare. Da oni nisu došli na vlast, skoro nitko u svijetu ne bi pitao za okoliš

Ekonomija

PIŠE: DAVID DIMSITA

Zbunjena Francuskinja, koja je prevarena za smještaj, optužila je Booking.com, a mnogi su zaključili i kako bi država tu trebala nešto učiniti.

Je li Booking.com odgovoran za probleme Francuza na Hvaru?

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Događa se masivna politizacija ekoloških tema, gdje najveći mediji manipuliraju podacima i dezinformiraju javnost.

NASA: Požari u Brazilu su ove godine ispod prosjeka. Otkud onda medijima suprotne informacije?

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ono što neki hrvatski političari nazivaju incidentom ima sva obilježja terorističkog napada.

Napad na kafiće kod Knina treba okarakterizirati kao terorizam

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Plakat sa slikom jabuke koju nagrižu crvi podsjetio je mnoge na nacističku propagandu protiv Židova.

Izbori u Švicarskoj: Konzervativci optuženi za kopiranje nacističke propagande, zelene stranke u porastu

Zanimljivosti

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Čehoslovački vođa Dubček pokušao je reformirati socijalizam. To se Sovjetima nije svidjelo pa su im poslali 2.000 tenkova...

Na današnji dan: Sovjeti ugušili Praško proljeće u krvi - okupacija Čehoslovačke

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Mogla je odbiti rad u veleposlanstvu, zaposliti se u privatnom sektoru i pisati na Facebooku što želi.

Ne, suspenzija rasističke diplomatkinje nema nikakve veze sa slobodom govora

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Seksualna orijentacija nije uvjetovana svjetonazorom niti je svjetonazor uvjetovan seksualnom orijentacijom. Zašto onda LGBT udruge promiču jednu ekstremističku ideologiju?

Zašto CroL-u smeta slobodno tržište?

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: