Trgovina ne poznaje ʼnašeʼ i ʼnjihoveʼ

21.5.2018.
ČITATELJI OCIJENILI
5


PIŠE: MARIO NAKIĆ

Trgovina ne poznaje ʼnašeʼ i ʼnjihoveʼ


PIŠE Mario Nakić

Otvorim jutros portale i vidim vijest o pobuni voćara. Ne sviđa im se što trgovački lanci uvoze jagode iz Italije umjesto da kupuju njihove, pardon, naše. Je li to u redu? Oni tvrde da nije. Jer zašto bi neki "nacionalni" trgovački lanac uvozio voće izvana pa onda naše propada? Nije u redu!

A onda sam otišao u trgovinu u susjedstvu jer nakon čitanja o jagodama nekako mi prirodno dođe želja za jagodama. Pogledam tamo kakav je izbor, dvije vrste pakiranja. Jedne izgledaju polutrulo, ali su jeftinije. Druge su mi se svidjele bez obzira na višu cijenu, te sam kupio. Otkud su te jagode koje sam izabrao? Nemam pojma. Iskreno, uopće me nije zanimalo. Onog trenutka kad sam odlučio kupiti jagode u toj trgovini i kad sam ugledao one koje želim kupiti, potpuno zaboravih na sve one domoljubno-nacionalne spike s početka priče.

Tako to obično ide na tržištu. Da sam bio ograničen financijskim mogućnostima, što isto nije rijetkost, vjerojatno bih izabrao one lošije i opet ne bih pitao otkud dolaze. Kad vi kupujete namirnice u dućanu, provjeravate li prije kupovine zemlju porijekla? Gotovo sam siguran da ne. Zašto bi itko to radio? Bitno nam je da taj proizvod ispunjava razinu kvalitete kakvu od njega očekujemo i da je cijena pristupačna, to je sve.

Na isti način posluju i trgovački lanci. Ako ste im u stanju ponuditi količinski i cijenom njima prihvatljive proizvode, oni će ih od vas kupiti. Ako niste, pronaći će druge dobavljače koji će to biti u stanju. I to je sva filozofija.

Svi gledaju na profit, odnosno da prođu što jeftinije. I vi, i ja, i trgovci, i proizvođači. To je dobro u konačnici za sve, jer kad trgovački lanci ne bi gledali da prođu što jeftinije nego neki drugi kriterij - npr. nacionalni, onda bismo imali u ponudi puno skuplje proizvode, što bi nam svima umanjilo kupovnu moć i životni standard.



Pravo pitanje je zašto su talijanske jagode, čak i uz uračunatu cijenu prijevoza, jeftinije od hrvatskih. Možda bi trebalo napraviti neku opsežnu komparativnu analizu (koja možda kod nas nikada nije ni napravljena budući da je ne mogu naći na internetu) da se krene s rješavanjem problema hrvatske slabe produktivnosti u mnogim poljoprivrednim granama. Ali već na prvu možemo pretpostaviti da je jedan od ključnih faktora organiziranost proizvođača. Italija je među 5 najvećih proizvođača jagoda u Europi, a Hrvatska nije ni među prvih 10. Talijani su dobro međusobno umreženi i udruženi, tako da nastupaju prema trgovcima sa zajedničkim proizvodom. Onda imaju količine koje zadovoljavaju potrebe velikih trgovačkih lanaca, a zbog velike količine mogu postići i pristupačniju cijenu.

Hrvatski proizvođači i sami priznaju da nisu dovoljno okrupnjeni, udruženi i da ne mogu ponuditi dovoljne količine. Ali svejedno misle da su Plodine, kao "nacionalni trgovački lanac", iz nekog razloga "dužne" prodavati baš njihove proizvode. Zašto? Zato što su to hrvatski proizvodi. Ma, nemoj! Ako potrošače nije briga za zemlju porijekla, zašto bi o tome trebali voditi brigu trgovci? Posao trgovačkih lanaca je zadovoljiti kupce, a ne spašavati domaće proizvođače.

Ova situacija bi mogla pomoći hrvatskim uzgajivačima jagoda da nauče nešto novo. Nitko vam nije dužan otkupiti proizvode, za otkup se morate izboriti kvalitetom, količinom i cijenom. Morate biti bolji od konkurencije, a ta konkurencija nije omeđena hrvatskim nacionalnim granicama - to zaboravite. Okrupnite nasade, udružite se, stvorite zajednički brand. Tržište nije ograničeno samo na Hrvatsku, tržište je cijeli svijet. U trgovini nema "našeg" i "njihovog", samo dobro i loše, pristupačnije i skuplje. Ili, ako baš ne želite povećati uzgoj, onda se možete usredotočiti i na prodaju van trgovačkih lanaca, no za to vam tek treba veliko udruživanje i bolja organizacija.

I ovaj je slučaj, poput mnogih sličnih tijekom zadnjih godina, pokazao da hrvatska država, osim poticaja koji su ustvari antipoticajni, ne pomaže poljoprivrednicima da steknu nova znanja i budu u toku sa svijetom.

VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
HRVATSKA
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i osnivač Liberala. Voli pisanje, logiku, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Novo na Liberalu

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Dok druge stranke pričaju o liberalizmu i kako bi on trebao funkcionirati, HSLS će u Bjelovaru pokazati kako liberalizam funkcionira.

Hrebak: ʼKad mi netko kaže da je lijevo-liberalan, meni se kosa diže na glaviʼ

Politika

PIŠE: JERKO MARKOVINA

Prve impresije na predstavljanje predsjedničkog kandidata, poznatog pjevača Miroslava Škore.

Škoro nije totalna katastrofa, ali nije ni netko tko će donijeti ozbiljan pomak

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Biljana Borzan je cijelu svoju predizbornu kampanju izgradila na borbi za jednaku Nutellu. Pokazalo se da nije bila baš iskrena...

Istraživanje EK: Nema dokaza o različitom sastavu Nutelle u Njemačkoj i Hrvatskoj

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Građanska stranka je omogućila desnu vlast u Madridu gdje je u koaliciji s konzervativcima i desnim ekstremistima. To se mnogima nije svidjelo.

Španjolski liberali u koaliciji s krajnjom desnicom; ekonomski savjetnik napušta stranku, nižu se kritike...

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Navodni satiričar s News Bara dobio je potrebu da nas izvrijeđa jer mu se nije svidio moj članak o antifašizmu. Pa da pojasnim neke stvari...

Kome i zašto smeta Liberal?

Ekonomija

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Hrvatska se tijekom proteklih 10 godina ukupno nije pomakla nimalo ekonomski naprijed. Tko nam je za to kriv?

Izgubljeno desetljeće

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Je li došlo vrijeme da konačno raskrstimo s tekovinama socijalističke revolucije i obilježavanjem datuma bitnih za stvaranje bivše, propale države?

Čiji praznik Hrvatska danas obilježava?

Društvo

PIŠE: JERKO MARKOVINA

Splitski gradonačelnik objavio je smiješni vodič za turiste u kojem ih upozorava da poštuju lijenost i nerad kao splitski tradicionalni identitet, a sada će Gradsko vijeće ograničiti rad kafićima do ponoći.

Splitska vlast objavljuje rat turizmu

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Pokušao je kritizirati najavljeno rasterećenje rada, a zapravo je dao najbolje argumente za potpuno ukidanje poreza na dohodak.

Kad bi građani primali veću neto plaću, postali bi apatični - tvrdi ovaj kolumnist Večernjeg lista

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Pročitajte svjedočenja dvaju crnih autora koji su na suprotstavljenim stranama po pitanju reparacija.

Dvije strane: Treba li Amerika isplatiti odštetu crnim Amerikancima zbog ropstva i segregacije?

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ljevičarski youtuber Kyle Kulinski objašnjava zašto je potez Youtubea loš i zašto ga ni ljevičari ne bi trebali slaviti.

Youtube započeo borbu protiv nacizma pa uklonio i antinacistički edukativni sadržaj

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Dugogodišnji američki senator je s preko 75 godina postao milijunaš, ali tek nakon što je napisao bestseller. Hrvatski ministri ne moraju napisati bestseller da bi postali milijunaši.

Dva političara i multimilijunaša. Pronađi razliku!

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA | OGLAŠAVANJE

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: