Umjetnici koji žele slobodu, ne vole državu, ali vole državni novac

28.7.2017.
ČITATELJI OCIJENILI
4


PIŠE: MARIO NAKIĆ

Umjetnici koji žele slobodu, ne vole državu, ali vole državni novac


PIŠE Mario Nakić

"Što se politike tiče, mislim da je svima jasno da je Evropa danas u teškoj banani. Lova za umjetnost se ukida i vodi se mrtva trka kome je gore. Desničari jačaju posvuda."

Na ovu izjavu popularne glumice Nine Violić, koju je dala u intervjuu za Novosti, marksistički portal na državnoj sisi s godišnjim budžetom od 4,5 milijuna kuna, jednostavno moram reagirati jer ovoliko besmislica u tri jednostavne rečenice dugo nisam vidio.

Prvo, Europa nije u banani - ni politički ni ekonomski. Istina je da su žešći konzervativci na vlasti u Poljskoj i Mađarskoj gdje prave određene probleme, ali ostatak Europe je liberalan ili umjereno desno/umjereno lijevo orijentiran. Primjerice, na zadnjim predsjedničkim izborima u Austriji pobijedio je ljevičar. Na izborima u Nizozemskoj pobijedili su liberali. Na izborima u Francuskoj pobijedio liberal. O kakvim to desničarima ona priča, o kakvoj banani? Europska unija bilježi svakog tromjesečja rast ukupnog BDP-a za 1,6 do 2,2 posto u odnosu na godinu dana ranije:



To znači da ljudi u Europi žive sve bolje. Možda je za Ninu Violić "bolje" ustvari gore, možda bi njoj bilo bolje da gospodarstvo Europe bilježi pad pa onda Europa ne bi bila u banani, ni to nije isključeno. "Vodi se mrtva utrka kome je gore", što je vidljivo po grafikonu iznad.

"Lova za umjetnost se ukida". Iz ove izjave je jasno vidljivo da ona smatra da novac za umjetnost inače pada s neba. Ako ga ona ne mora zaraditi, znači da ne mora nitko. Ali, malo ispred toga u istom intervjuu primijetila je nešto zanimljivo s čime se moram složiti (jer je istina):

"Kazališne institucije jesu pod pritiskom politike i sloboda odlučivanja u javnim kazalištima je upitna s obzirom na to da se voljom politike postavljaju kazališne uprave na gradskom i državnom nivou. Nezavisnog kazališta gotovo i nema, nezavisna je scena zapravo potamanjena."

Da, kazališne su institucije pod pritiskom politike jer su u vlasništvu države ili jedinice lokalne samouprave. Ako te javna institucija financira, onda je normalno da te ona treba i nadzirati, da mora upravljati. To znači da će političari, izabrani na vlasti, kad dijele novac kulturnim institucijama i postavljati svoje ljude na čelna mjesta. Ja se slažem da to ozbiljno ugrožava umjetničke slobode samih stvaratelja i radnika u kulturi. Kako riješiti taj problem? Jednostavno, Nina Violić je dala rješenje u gornjoj izjavi - ukinuti javni novac za kulturu! Ako vas ne budu porezni obveznici financirali prisilno putem poreza, imat ćete slobodu raditi što želite i kako želite, a zarađivat ćete onoliko koliko vas ljudi budu htjeli gledati.

Nina Violić je odlična glumica, stoga mi je čudno zašto se pribojava tržišta kad bi ona sigurno bolje zarađivala na tržištu nego od novca poreznih obveznika. A sigurno bi bila i sretnija jer ne bi imala nikakvog posla s političarima i njihovim poltronima. Ionako se voli pozivati na slobodu, a ja se nadam da ne misli samo na svoju slobodu, već i na slobodu drugih ljudi, na slobodu da svatko odluči što želi gledati i što želi financirati svojim novcem, a što ne.

Ne znam stvarno što je s našim umjetnicima, jesu li zbilja masovno opijeni marksizmom ili se takvi u medijima najviše ističu, ali nedavni intervju s Igorom Mirkovićem, novinarom, filmskim redateljem i direktorom poznatog Motovun Film Festivala za portal Lupiga - još jedan medij sponzoriran od strane države, također se odlikuje strahom od tog bauka tržišta. Ovaj put je novinar Ivor Fuka baš forsirao tu temu pitanjima kojima je pokušao dovesti sugovornika da kaže što ovaj želi čuti. Tako je postavio pitanje koje glasi: Koliko vam je naštetila sve učestalija paradigma gdje se kulturu, pa tako i filmske festivale, šalje „na tržište“, kao da se radi o najobičnijoj robi?

Mirković je odgovorio da "nitko ozbiljan ne razmišlja tako" jer "male zemlje skromne platežne moći ne mogu imati tržišnu kulturu"...Meni sad nije jasno, zašto ne bi to isto mogli reći i automehaničari? I ugostitelji? I električari? Zašto je itko od njih na tržištu, zašto nas država onda ne bi sve financirala? Po čemu Mirković misli da je njegov posao vredniji od jednog automehaničara, toliko da automehaničar mora zaraditi i za sebe i za njega? Baš kod filma ne bi trebao biti nikakav problem veličina zemlje, pa film se prevede i možeš ga prikazivati cijelom svijetu. Zašto u Motovun ne bi dolazili ljudi iz cijelog svijeta? Prvo kaže da je Hrvatska premala za kulturu na tržištu, a onda se hvali kako je ostvario suradnju s Islanđanima...Pa tako, pobogu, možeš s cijelim svijetom!

Ja sam siguran da bi i taj festival privukao puno više ljudi iz Europe i svijeta i da bi bio daleko kvalitetniji kad bi bio na tržištu. Mislim da bi i svi koji rade na tom festivalu tada i bolje od njega zaradili. Stoga mi nije jasno zašto se toliko boje tog groznog tržišta, a preferiraju državu (koju, usput, baš i ne vole). Totalni paradoks, zar ne?

VIŠE IZ RUBRIKE:
DRUŠTVO
HRVATSKA
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i osnivač Liberala. Voli pisanje, logiku, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Novo na Liberalu

Škola

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Otvorene granice su istinski liberalni koncept koji su u prošlom stoljeću najviše promicali neki konzervativni političari.

Otvorene i zatvorene granice

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Most i HSLS su se zakačili oko toga tko se prvi sjetio pokrenuti inicijativu za ustavnu zaštitu vode koja je ustavom već zaštićena.

Tko je gluplji - Most ili HSLS?

Ekonomija

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Iako postoji mnogo argumenata i razloga za optimizam, trebamo inzistirati na reformama bez kojih nema značajnijeg rasta.

Hrvatskoj treba brži i zdraviji rast, a bez strukturnih reformi on nije moguć

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Toliki izljevi mržnje prema poslodavcima - onim ljudima koji stvaraju novu vrijednost - i strah od stranih radnika svojstveni su naciji koja ne želi napredak.

Hrvati će jednom morati prihvatiti da su radne migracije - u oba smjera - sasvim normalna pojava

Politika

PIŠE: EDUARD PETRANOVIĆ

Zoran Milanović može ugroziti šanse HDZ-ovoj Kolindi Grabar-Kitarović, a to znači da ne postoji jamstvo HDZ-ove premoći.

Zašto bi kandidatura vođe najgore hrvatske vlade bila dobra za Hrvatsku

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Samo nekoliko sati nakon što je Reuters objavio da su bogataši počeli povlačiti svoje bogatstvo na bankovne račune u Singapuru, izvršna direktorica Hong Konga je proglasila da povlači kontroverzni zakon.

Kako je kapital (zasad) sačuvao autonomiju Hong Konga

Škola

PIŠE: MARIO NAKIĆ

U nekim ekstremno lijevim krugovima ponavlja se citat iz Misesove knjige po kojemu ispada da je Mises hvalio i slavio fašizam. Je li to točno?

Ovako je Mises pisao o fašizmu 1927.

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Milorad Pupovac ponekad zna ovako izaći iz skrovišta ugroženog manjinca i pokazati svoje pravo bahato lice.

Pupovac odbrusio novinaru na pitanje zašto štiti Plenkovića: ʼNije vaš posao da ispravljate meneʼ

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Kvote na uvoz radnika primjer su loše, prekomjerne i iznimno štetne regulacije zbog koje bi mogla propasti cijela turistička sezona.

4 razloga zašto Vlada treba odmah ukinuti kvote na uvoz radnika

Ekonomija

PIŠE: LIBERAL.HR

Najbogatiji ljudi svijeta teško da mogu imati bolji mobitel od vas, a riječ je možda o najvažnijem uređaju za većinu ljudi danas.

Bakić objasnio kako tehnologija smanjuje ekonomsku nejednakost

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Skandalozno je da ravnatelj u državnoj školi ne zna ni Ustav države koja ga je zaposlila.

Hrvatska nije katolička nego sekularna država

Društvo

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Ovo će ražalostiti mnoge, ali naša civilizacija NEĆE biti uništena još jako dugo.

Smrtnost od ekstremnih klimatskih uvjeta na povijesno najnižoj razini

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA | OGLAŠAVANJE

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: