Usprkos sudskoj odluci u Vladi i dalje inzistiraju da je Uber ilegalna platforma

19.9.2017.
ČITATELJI OCIJENILI
4

Usprkos sudskoj odluci u Vladi i dalje inzistiraju da je Uber ilegalna platforma

Na pravnom fakultetu je u organizaciji studentske udruge ELSA (The European Law Students Association) održan okrugli stol pod naslovom “Taxi budućnosti” na temu usluga prijevoza i rasprava o postojećem zakonu koji regulira, između ostalog, taksi usluge. Okruglom stolu su pristupili predstavnik prometnog fakulteta doc. dr. sc. Marko Ševrović, predstavnik Hrvatske obrtničke komore Božo Miletić, predstavnik Hrvatske gospodarske komore Petar Dragić, predstavnik Cammeo taksija Marko Župa i moja malenkost. Ja sam zastupao interese potrošača i širokog građanstva.

Time smo se uključili u raspravu utjecajima trenutnog zakona, ali i potrebi za novim zakonodavnim okvirom.

Uvodne riječi su bile dane rektoru Damiru Borasu i predstavnici ministarstva prometa Luciji Bartulović Oničević u kojima su oboje našli za potrebno naglasiti da je Uber "ilegalna platforma" tvrdeći da on ne poštuje postojeće zakone. Petar Vlahov je bio toliko ljubazan moderirati taj okrugli stol i ovim putem mu zahvaljujemo!

Otvorio sam raspravu naglašavajući potrebu za što većom deregulacijom, smanjivanjem umjetno stvorenih barijera te omogućavanjem što veće konkurencije kako bi kvaliteta usluge rasla, a cijena padala. Bio sam ugodno iznenađen stavovima predstavnika Hrvatske gospodarske komore budući da nije zagovarao preveliku kontrolu i regulaciju industrije, nego je naglašavao samo potrebu za usklađivanjem sigurnosnih standarda kako bi se osigurala sigurnost putnika, ali drugih sudionika u prometu. S razlogom smo imali malu zadršku jer, iako to na prvu zvuči smisleno, problem nastaje ako sigurnosni standardi postanu jednako ograničavajući kao što su trenutni standardi za kvote, izgled taksija ili stručnu spremu samih taksista, što bi na kraju moglo u slučaju hiper regulacije ponovno dovesti do velikih ulaznih barijera koje bi onemogućile mnogim malim i srednjim poduzetnicima da se ubace na to tržište i ponude adekvatnu konkurenciju.

Dapače, predstavnik Hrvatske gospodarske komore je naglašavao potrebu za ukidanjem kvota koje rade distorziju tržišta onemogućavajući građanima da u potpunosti uživaju u dostupnom i kvalitetnom prijevozu u bilo kojem gradu ili mjestu.


Predstavnik Cammeo taksija je izrazio jednake stavove i naglasio da je ono što je nužno ravnopravna utakmica između svih sudionika na tržištu, načelo zakonitosti, da svi zakoni vrijede za sve jednako. Tu ponovno se postavlja pitanje ulaznih barijera koje mogu biti vrlo teške u slučaju da zakon sa svojim normama ostavlja preveliki izazov za bilo kojeg novog poduzetnika. U takvim situacijama bi mogli čak zaključiti da takav zakon štiti postojeće taksiste od bilo kakve konkurencije. Ali sa svime time rečenim, predstavnici HGK i Cammeo taksija su demonstrirali daleko veće poznavanje tržišnih mehanizama od ostalih sudionika na okruglom stolu.

Nažalost, predstavnik HOK-a je ponovno naglašavao kako su u klasičnom taksisti stjerani u kut jer su se našli u tešku situaciju gdje neka pravila vrijede za jedne, ali ne i za druge.

Naglasio sam mu da takvi zakoni evidentno ne služe potrošačima nego samo taksistima, a zakoni koji štite profesiju uvijek idu na trošak poreznog obveznika. Također smo mu ukazali da su prosvjedi protiv Ubera koji su nazivani “spontanim okupljanjima taksista” bili usmjereni protiv krivih skupina jer su, umjesto da se žale vlasti koja takve zakone piše i provodi ili ne provodi, taksisti svoj bijes iskalili na običnim građanima koji nisu krivi ni za što.

Predstavnik Prometnog fakulteta je naravno nastavio s klasičnim centralno planerskim i blago etatističkim pričama o potrebi za ozbiljnom regulacijom tih usluga tvrdeći da treba sustići europsku razinu koja ima jako visoku kvalitetu. Činjenica je da je ta visoka kvaliteta zagušila tržište i da je upravo američki taksi taj koji dolazi u Europu, a ne obratno. Da je regulacija tako dobra, Europa bi osvajala američko tržište. Druga kritika koju je uputio je bila prema neujednačenim cijenama za različita odredišta pa je tako naglasio da ako bi pojedinac uzeo Uber iz Zagreba do Garešnice bi imao jednu cijenu, a ako bi odabrao suprotni smjer cijena bi bila viša. Odgovorio sam mu da budući da je stanovanje u Zagrebu skuplje, na jednak način na koji se ne traži od stanovnika Garešnice da subvencionira život ljudi u Zagrebu se može tražiti da stanovnici Grada Zagreba ne subvencioniraju prijevoz za Garešnicu.

Također sam istaknuo da se ne može očekivati od bilo kakve inspekcije da s jednakom efikasnošću, revnošću i brzinom djeluje na vozače koji bi možda pokušali oštetiti putnike kao što to može sama društvo koje organizira prijevoz. Za primjer smo dali situaciju iz Praga gdje je, u gradu koji ne poznajemo i s jezikom koji ne govorimo, kada je vozač Ubera proveo kolege “panoramskom rutom”, nakon uvida u put koji je odabran i žalbe koja je poslana navečer, rezultat bio da je idućeg jutra novac bio vraćen na račun uz ispriku. Kategorički tvrdim da niti jedna inspekcija ne može niti bude djelovala jednakom brzinom i efikasnošću. Svi sudionici okruglog stola su se složili da je to ipak jako složena tema s puno elemenata, ali se i dalje vidi jaka razlika u pristupu onih koji zagovaraju centralno planiranje do onih koji se bore za potrošače i što aktivniju tržišnu utakmicu.

Za kraj bih samo napomenuo da smo malo iznenađeni Vojislavom Mazzoccom koji je prisustvovao okruglom stolu, ali pišući članak za Index nije našao za potrebno napomenuti da je bilo pet sudionika tog okruglog stola. Ne znam smatra li da mišljenja koja smo tamo ponudili nisu dovoljno važna ili jednostavno odbija davati medijski prostor Liberalu. Ovim putem ga pozdravljamo u nadi da će njegova buduća izvješća biti potpunija.





VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
HRVATSKA
O autoru
Ivan Bertović je voditelj prevoditeljskog ureda, student prava i predstavnik europske organizacije 'Studenti za slobodu' ESFL. >>VIŠE
Novo na Liberalu

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Igor Rudan se, poput mnogih drugih svojih kolega znanstvenika u prošlosti, upustio u priču o ograničenim resursima i neodrživom ekonomskom sustavu.

Uz dužno poštovanje, gospodine Rudan, ovaj put niste u pravu.

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Usporedila je putnički željeznički promet u Hrvatskoj i Japanu. Pogodite koja je glavna početna razlika...

Je li Holy upravo pozvala na privatizaciju HŽ-a?

Škola

PIŠE: LIBERAL.HR

Prema Bastiatu, svaka vlada ima samo tri izbora: 1) nekolicina pljačka većinu, 2) svatko pljačka svakoga i 3) nitko ne pljačka nikoga. Koju od te tri vlade žele Žuti prsluci?

Žuti prsluci su na teži način naučili da je Bastiat bio u pravu

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Teško je nabrojati sve populističke izjave i obećanja u ovoj kampanji pa ću izdvojiti samo one najgore.

Top lista populista (izdanje EU izbori 2019.)

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

83-godišnjak je pucao kroz ulazna vrata kad je shvatio da netko pokušava provaliti. Ubio je 25-godišnjeg mladića. Sad ga žele poslati u zatvor.

Mediji provode javni linč nad nevinim čovjekom i pomažu državi da ga dokrajči. Njegov grijeh? Branio se od provalnika.

Politika

PIŠE: SANDRA PAŠKVAN

Smatraju li SDP-ovci u Odboru za nagrade da gradonačelnik nije to zaslužio, da su proračuni za koje su i sami glasali - zajebancija?

Nominirala sam Obersnela za nagradu grada Rijeke zbog manjka u proračunu. Njegov odbor je odbio nominaciju...

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Za Katarinu Peović rad u call centru je robovanje, a konobarenje je ispod časti.

Poslovi kojih se drugovi iz Radničke fronte najviše boje

Ekonomija

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Spuštanje zastava na pola koplja i paljenje svijeća zbog gašenja jedne firme koja je desetljećima trošila tuđi novac govori dosta o razini opće pismenosti.

Hrvati su previše emotivna bića. Samo kod nas još ovakva patetika može proći.

Ekonomija

PIŠE: BRANIMIR PERKOVIĆ

Hrvatska ima, u usporedbi s drugim zemljama Nove Europe, slab izvoz. On je rezultat slabijeg uvoza zbog protekcionističkih državnih politika.

Hrvatska nije deindustrijalizirana. Našoj industriji bi išlo puno bolje da je država ne ʼštitiʼ

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Korupcijska afera u Austriji završila je ekspresno, za hrvatske pojmove iznenađujuće. Kod nas slične stvari završavaju posve drugačije.

Koja je razlika između Hrvatske i civiliziranih država?

Politika

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Rekao je da planira preuzeti HSLS, osvojiti 10 posto na izborima i onda mijenjati nacionalnu politiku.

Hrebak pruža ruku Pametnom: ʼTreba nam jedna snažna liberalna opcijaʼ

Ljudska prava

PIŠE: MARIO NAKIĆ

Za jedne ljubitelje zločinaca tolerancija i ljubav, za druge zatvor. To je Hrvatska po njenoj mjeri.

Anka kaže da je u spotu s Che Guevarom pokazala ʼtolerancijuʼ. Hoće li tako i s ustašofilima?

VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA | OGLAŠAVANJE

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: