Država treba bolje regulirati iznajmljivanje vodenih skutera

11.8.2021.
ČITATELJI OCIJENILI
4
Više od istog autora
Još jedan ʼstručnjakʼ koji zagovara represiju. Ovaj put u prometu...
Pandorina kutija: Je li koronakriza pokazala kako se lako odričemo ustavnih prava?
Ustavni sud nije presudio da su mjere u skladu s Ustavom, već je odbacio prigovore zbog formalnog propusta
Preporučeno za vas
Huić: Sindikati koriste potplaćene medicinske sestre za povećanje plaće uhljebima koji samo rade štetu
Ovo nije humano: Beljak htio ispasti faca, Plenkovićev ministar ga uništio...
Huić o ideji da država uloži još 10 mlrd. kn u Uljanik: ʼTo bi sj*balo javne financijeʼ
Gimnazijalac u Češkoj osporio odluke kriznog stožera i natjerao svoje profesore nazad u učionice
Ako Vlada pomogne Uljaniku, morat će i svima ostalima
Autori South Parka maestralno se ʼzahvaliliʼ kineskim cenzorima zbog zabrane njihove serije
Mit o izumiranju socijalne države, 2. dio: Razvijene države povećavaju poreznu presiju
Porezna uprava smislila nove načine da privatnicima zagorča život. Ako je ovo ʼrasterećenjeʼ...
Obersnel ljut što više ne može reketariti taksiste
Hrvatska ima veći udio žena u poduzetništvu od Švedske, Njemačke i Švicarske
Porezni obveznici traže od države da transparentno objavi sva jamstva kojima su političari zadužili građane
Plenković se kiti tuđim perjem i busa u prsa dok Hrvatska zaostaje
Sveta Nedelja ukida naknadu za taksiste i smanjuje paušal u turizmu na zakonski minimum
Europska liberalna grupacija promijenila svoje ime; evo zašto...
UNICEF: 168 milijuna djece gubi budućnost zbog lockdowna. Državnici trebaju otvoriti škole
Grad Dubrovnik se baca u nekretninski biznis i ugostiteljstvo, a gradonačelnik privatnicima prijeti zabranom
Njemački liberali traže popuštanje mjera, popularnost im raste

Država treba bolje regulirati iznajmljivanje vodenih skutera

Predstavlja li iznajmljivanje vodenih skutera i sličnih, manjih plovila, osobama bez odgovarajućih vozačkih dozvola doista nešto što treba regulirati ili dodatno kažnjavati kao što to traže mediji? Odnosno, je li navedeno doista problem hrvatskog turizma koji narušava sigurnost kupača, ostalih sudionika u prometu, ali i same vozače i osobe na takvim plovilima?

Iako je iznajmljivanje motornih plovila, a ponajprije vodenih skutera, iz ljeta u ljeto sve popularnije u Hrvatskoj, zakonodavac uporno zanemaruje riješiti taj problem na način da je isti životno izvediv čime bi svakako olakšao iznajmljivačima poslovanje, a vozačima povećao užitak same vožnje znajući da sve rade sukladno zakonu zemlje u kojoj su došli. Naravno, ili domaćim gostima, sasvim svejedno.

Postavlja se pitanje zašto to zanemaruje i kako taj problem riješiti. No, krenimo ispočetka.

Ponajprije bih spomenuo kako je trenutno zakonodavac predvidio iznajmljivanje vodenih skutera na način da osoba koja ga želi voziti mora imati odgovarajuću vozačku dozvolu izdanu od strane Lučke kapetanije. Nažalost, jasno je da spominjanje upravnog postupka za stjecanje bilo kakve dozvole označava dugotrajno vrijeme, a ne baš trenutno, kakvo je potrebno za ovaj pravni odnos. Želite iznajmiti skuter sada, ne za pola godine.

Iznajmljivanje vodenih skutera je u današnjem svijetu moguće gotovo svuda gdje postoji izlazak na more ili jezero. Prvo iz razloga što govorimo o poslovanju u kojemu se može relativno dobro zaraditi ovisno o mjestu gdje se iznajmljuje, kao i o samoj turističkoj sezoni što uzimajući zadnjih par sezona u Hrvatskoj znači čisto solidne brojke. Štoviše, uzimajući u obzir da se cijene do 15 minuta vožnje kreću od 200 kuna pa do 500 i više stotina kuna ovisno o sezoni, ali i o modelu plovila kojeg odaberete, za očekivati su ne tako mala primanja. Jasno, treba uzeti u obzir i rashode koje iznajmljivač ima poput prava na koncesiju, samo plovilo, servisi, registracije itd. No, uz sve to, neto zarada može biti sasvim solidna. Drugi razlog je sve veća potražnja. Prije desetak godina mogli smo samo slušati legende o tome tko i gdje iznajmljuje te bi to u pravilu bila fizička osoba koja je to radila "na crno".

Danas je situacija znatno drugačija. Vodene skutere, a kako je to često krivo u medijima prikazano, ne voze samo bogati turisti ili pripadnici "zlatne mladeži" već si vožnju može priuštiti gotovo svatko tko želi okusiti i isprobati užitak koji taj sport pruža. Naravno, cijene variraju od sezone do mjesta gdje se iznajmljuje, pa do modela samog plovila. No, u pravilu si gotovo svatko tko je došao na more ljetovati može priuštiti vožnju na 15 minuta.

E sad, u zadnjih desetak godina iznajmljivanje vodenih skutera je svakako napredovalo u pitanju regulacije samog odnosa. U samim počecima iznajmljivanja ovakvih i sličnih plovila gotovo cjelokupni odnos je bio protuzakonit. Najčešće je bila riječ o fizičkim osobama koje bi iznajmljivale vlastiti skuter osobama koje bi se htjele provozati. Dakle, imali smo s jedne strane iznajmljivača – osobu koja plovilo za vlastite potrebe iskorištava u gospodarske svrhe i s druge – osobu koja u pravilu nema potrebnu dozvolu za upravljanje takvim vozilom.

Iako su iznajmljivači tijekom godina osnovali obrte ili trgovačka društva čija je djelatnost primarno iznajmljivanje plovila te pritom pribavili dozvolu – koncesiju, zakonodavac je propustio riješiti problem s drugom stranom odnosa, odnosno s turistima koji dolaze u pravilu na kratko vrijeme boraviti na moru te se pritom provozati i uživati razgledavajući more i obalu iz neke druge perspektive ili čisto žele uživati u vožnji koju pravilnim rukovanjem ta plovila obećavaju. A za propust zakonodavca, jasno, odgovaraju iznajmljivači, kao i krajnji korisnik usluga odnosno vozač.

Zamislimo na primjeru gdje ste došli na more s partnerom i želite se zajedno provozati i uživati u vožnji na moru. Novac imate, prsluke imate, no nemate ni Vi ni Vaš partner nikakvu dozvolu za upravljanje vodenim skuterom. Uostalom što će Vam? Nemate nikakvo plovilo u vlasništvu, već ste na odmoru i želite se samo provozati do obližnje uvale ili otoka.

Iznajmljivač koji je već u pravilu naučen da iznajmljuje plovila bez dozvola jer inače ne bi zaradio gotovo ništa ili bi svakako ostao u minusu, daje Vam ključ, kratko Vam govori kako se upravlja plovilom te Vas pušta da uživate. No, na putu do otoka, zaustavlja Vas Lučka kapetanija koja ponajprije utvrđuje kako ne samo da nemate vozačku dozvolu već nemate sa sobom niti prometnu te konstatira eventualno i druge prekršaje koje ste počinili. Lučka kapetanija Vas zatim prekršajno u pravilu kažnjava, ali isto tako može pozvati inspekciju koja će ustanoviti da iznajmljivač iznajmljuje plovila osobama koja za to nisu stekla uvjete te će i njega nadležno tijelo, u pravilu Inspekcija, novčano kazniti. A ne govorimo o malim kaznama.

Ukoliko se kao proteklih dana dogodi kazneno djelo izazivanja prometne nesreće sa smrtnom posljedicom koju je prouzročio vozač koji nije smio upravljati plovilom, stvari postaju sve kompliciranije za sve sudionike ovog pravnog odnosa odnosno svi su potencijalno izloženi kaznenom progonu. Budući je riječ o odnosu koji isto kao u cestovnom prometu, može uzrokovati štetu, ali i smrt osoba, potrebno ga je pravno regulirati, iz istih razloga zbog kojih reguliramo vožnju automobilom.

Kao što sam na početku naveo, iznajmljivanje vodenih skutera nije nešto što je specifično za Hrvatsku niti smo mi po tome prepoznati ili smo isto izmislili. Pa zašto je onda pobogu toliko teško zakonodavcu pogledati kod razvijenih država zakonsku regulativu spomenute problematike i od boljeg učenika jednostavno isto prepisati odnosno implementirati u naše zakonodavstvo umjesto trenutnog, ranije spomenutog stanja?

Odgovor na zašto, osobno ne znam. Iz vlastitog iskustva znam da vozače vodenih skutera na moru zapravo puno češće kontrolira Lučka kapetanija nego li što se to u medijima prikazuje. Ili barem puno češće se kontrolira njih nego li kapetane jahti, jedrilica i drugih brodica. Razlog je jednostavan. I sami policajci znaju da ukoliko je vozač vodenog skutera turist da isti gotovo sigurno nema vozačku dozvolu jer su svjesni procedure za pribavljanje dozvole te kako je za istu potrebno kupovati famozne biljege, pročitati skriptu, naučiti vezati koji čvor, slikati se, uplatiti pristojbu, čekati ispit, a sve za što bilo koji turist, bio on domaći ili strani, jednostavno nema vremena. Dok naravno, kapetani jahti, većih jedrilica, i brodica u pravilu imaju sve dokumente jer je za njihovu vožnju, a za razliku od vodenih skutera i manjih plovila, potrebno daleko veće znanje i višegodišnje iskustvo. Osim ako čine vidljivi prekršaj na moru, kapetanija će ih doista rijetko zaustavljati.

Ne regulirajući problem na odgovarajući način s iznajmljivanjem vodenih skutera, zakonodavac tako ostavlja u pravilu gotovo siguran prihod države prilikom svakog zaustavljanja vodenog skutera od strane Lučke kapetanije. Na taj način se proračun puni za prekršajnu kaznu plaćenu od strane samog vozača, kao i potencijalno punom većom kaznom koja je zapriječena samim iznajmljivačima.

Ne treba izmišljati toplu vodu. Navest ću po meni genijalan primjer kakav je uveden na Floridi, a koji sam osobno ne tako davno prošao. Florida, kao izrazito turistička država, svoj je problem s vožnjom vodenih skutera bez dozvole riješila na način da je djelomično prenijela upravne ovlasti Lučke kapetanije samim privatnicima – iznajmljivačima, na način da ih je ovlastila da izdaju privremene dozvole za upravljanje vodenim skuterima i manjim plovilima legalno, do 90 dana, turistima ukoliko ispunjavaju uvjete. Uvjet je da položite pismeni ispit kod samog iznajmljivača. Naime, svaki iznajmljivač ima skripte koje daje svojim potencijalnim kupcima da ih prouče te kada smatraju da su spremni, daje im ispit na rješavanje. Skripte su kratke, sažete, sadržavaju sve osnove o samom plovilu koje planirate iznajmiti, kao i osnovna pravila vožnje na moru u nadležnosti Floride. Ukoliko ga turist prođe, iznajmljivač im u ime države izdaje posebnu privremenu dozvolu.


Privremena dozvola za upravljanje vodenim skuterima, izdana od strane privatnika na Floridi 2016.

Naravno, i na Floridi znaju da je iskustvo vožnje vodenim skuterima najbolja škola, ali su isto tako svjesni da turist koji posjeti njihovu državu ne planira više dana gubiti po nadležnim lučkim kapetanijama i gubiti vrijeme i novac kada bi to uveli, već bi time i dalje problem postojao. Iz tog su razloga odlučili barem minimalno obrazovati vozače o svojim pomorskim zakonima te ih upoznati sa samim skuterom i njegovim upravljanjem. A tko će to brže i efikasnije učiniti nego privatni sektor, kojem su iz istog razloga prenijeli spomenute ovlasti.

Na ovaj način je u cijelosti zakonski pojednostavljen i kao takav postao životno izvediv poslovni odnos na obostrano zadovoljstvo kako iznajmljivača tako i osobe koja je skuter iznajmila. Iznajmljivač ne mora strahovati od raznih prekršajnih kazni inspekcije, a vozač može mirno uživati u vožnji znajući da je sve regulirano odnosno da ne čini nikakav prekršaj (bar ne u odnosu na protuzakonito upravljanje vozilom).

Naposljetku ono najvažnije, svjesni su da jedino obrazovanje može smanjiti broj nesreća. Ne znamo bi li ovaj način iznajmljivanja doveo do izbjegavanja nedavnih tragičnih slučajeva, no znamo da trenutno stanje sigurno ne bi.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!
Liberal nije komercijalni portal, ne financira se korporativnim oglašavanjem niti iz državnog proračuna. Jedini način da ostanemo politički i ekonomski neovisni je uz tvoju pomoć. Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.
VIŠE IZ RUBRIKE:
EKONOMIJA
DRUŠTVO
HRVATSKA
O autoru
Stjepan Matić diplomirani je pravnik koji trenutno praksu odvjetničkog vježbenika obavlja u Odvjetničkom društvu u Zagrebu specijaliziranom za trgovačko pravo. Pobornik slobodne trgovine i prava. Slobodno vrijeme provodi daljnjim usavršavanjem kako na poslovnom tako i na osobnom planu. >>VIŠE
Vezano
Kalifornija uvela novi lockdown, Musk preselio u Teksas: ʼVlada nam se treba maknuti s putaʼ
Hrvatska ljevica oduševljena saznanjem da je njihova politika u suglasju s interesom superbogataša
Regulacije koje koče napredak i ubijaju ljude
Besmislene regulacije i protekcionizam ljekarničke komore čine bolesnicima život u karanteni nemogućim
Gruzijski liberali pronašli originalan način kako zaobići besmislene regulacije taksi usluga
Matija Babić griješi po pitanju regulacija okoliša, liberalizma i Europe
Kurzu prekipjelo: ʼNe treba nam EU regulirati kako da pržimo šnicleʼ
Nanny State Index: Njemačka i Češka najslobodnije u EU, a pogledajte kako stoji Hrvatska
Je li diploma stvarno presudna za predavanje u osnovnoj školi?
Brže i jeftinije do građevinske dozvole: Broj procesa će smanjiti s 22 na 12
Kako je Kalifornija nakon legalizacije uspjela otjerati dilere marihuane nazad u ilegalu
Zašto su lijekovi u Hrvatskoj višestruko skuplji nego u Americi?
Državna regulacija ubija: I da su imali defibrilator, ne bi ga smjeli koristiti
Regulativa naopako: Kako bi bilo da zamijenimo uloge inspektora i poduzetnika?
Privatni vrtić nije dobio dozvolu zbog besmislenog propisa koji ne poštuju ni gradski vrtići
Ministarstvo gospodarstva: Uber se ne smije zabraniti, taksi se treba rasteretiti
'Nećemo se valjda pridržavati zakona kao pijan plota'
Van svake pameti: Pekar u Srbiji kažnjen zbog prodaje kruha po preniskoj cijeni
Tko je kriv za lošiju Nutellu i što može Borzan napraviti?
'Država i mafija idu skupa kao igra i Kinder jaje'
Novo na Liberalu
VIŠE TEKSTOVA
Web shop
PRIKAŽI VIŠE
Pretraži Liberal
Unesite pojam koji želite pretražiti
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Udruga "Liberal.hr"
O UDRUZI | UČLANI SE | DONIRAJ

PODRŽITE LIBERAL.HR:

IBAN za donacije: HR5923900011101229527
Model plaćanja: 00, poziv na br. primatelja: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT: HPBZHR2X)
IMPRESSUM | OGLAŠAVANJE | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: