Vezani članci:
Znaju li fanovi Dalije Orešković uopće koga i što podržavaju?
Firma koja će navodno ulagati milijarde u Uljanik i 3. maj ne plaća ni komunalnu naknadu
Što je brodogradnja za Hrvatsku - strateški interes ili vreća bez dna?
Zašto su skandinavske zemlje uspješne? Zato što puštaju gubitnike da propadnu!
Imamo rješenje za Uljanik - ovo je win-win situacija za sve...
Hrebak brutalno realan šokirao novinara: ʼDržava ne bi trebala spašavati nikoga!ʼ
Ova vlada se nikako ne može odmaknuti od socijalizma
Aluminij Mostar je novi Muljanik: Neka se radnici probaju zaposliti bez stranačke iskaznice
Hrvati su previše emotivna bića. Samo kod nas još ovakva patetika može proći.
Žao mi je, drugovi, ali tržište je opet pobijedilo
Miletićeva usporedba Uljanika s američkim spašavanjem autoindustrije nema smisla, evo zašto
Radnici Uljanika štrajkaju, nije ih briga za brodove. Neka Amsterdamska koalicija plati brodovlasnika!
Neka Linić uloži svoju imovinu u Uljanik!
Ljudi koji su zaglibili u prošlom stoljeću: Jesu li shvatili da građani više ne žele nazad?
Miletić vrijeđa našu inteligenciju ako ozbiljno misli da ćemo povjerovati u nevinost IDS-a
Ako Vlada razmišlja o potrošnji 10 mlrd. kn za Uljanik, znači da može ukinuti porez na dohodak
Huić o ideji da država uloži još 10 mlrd. kn u Uljanik: ʼTo bi sj*balo javne financijeʼ
Uljanik ostavite radnicima!
Kurve i kokain svima, a ne samo njima!
Plenum Filozofskog protiv radnika Uljanika i 3. maja
Država će samo ove godine Uljaniku platiti 580.000 kuna po radniku
Tko je odgovoran za Uljanikove gubitke?
A kako bi bilo da oni plate dugove Uljanika iz svoga džepa?
Miletić optužuje Thompsona za fašizam, a primjenjuje Mussolinijev ekonomski model
Nevjerojatno je da Vlada daje jamstva ovakvom dužniku!
Uljanik - ne samo financijska, nego i moralna rupa
Pametno postupilo (pametno?) hrabro, a GLAS i dalje podržava ortački kapitalizam
Nije sve tako sivo. Pogledajte što radi, recimo, Đuro Đaković
Kad Hrvat reži, ne čini to da bi se skinuo s lanca, već da bi dobio veću kost
Ako Vlada pomogne Uljaniku, morat će i svima ostalima
Novo na Liberalu:
Studija: Zahtjevi za redistribucijom bogatstva vođeni su motivom zavisti, a ne pravde
Thomas Sowell: Zašto sam odbacio marksizam
WSJ o propasti dinara: Kako je Jugoslavija uništila vlastitu valutu
Milanović želi biti hrvatski Donald Trump
Kakva je bila špica sezone: U srpnju i kolovozu 92.000 domaćih turista više nego lani
Država je u ratu s obiteljskim smještajem. Ispaštat će domaći turisti
Kako su Ćimić i Index pokušali kreirati 'aferu' tamo gdje je nema
Prvi seks, laži i porez na nekretnine
Pearl Jam i svrha cijene u tržišnoj ekonomiji
Kako Vladine 'antiinflacijske mjere' ustvari potiču inflaciju
Nezavisna zastupnica razmontirala Tomaševića u ZG skupštini. Pogledajte video
Potpišite peticiju protiv 'Bit će krvi' zakona o maltretiranju vlasnika stanova
Zašto se Hrvati boje jugoslavenske zastave - pitaju se jugoslavenski novinari
Proslavljenom biologu Facebook obrisao profil jer je napisao da muškarac ne bi trebao boksati sa ženama
Plenkovićev portal u ksenofobnom ispadu napao turiste, pridružio mu se i Index
Pobjednici i gubitnici
Tko je u Hrvatskoj proširio dezinformacije o alžirskoj boksačici? Mojmira Pastorčić
Johan Norberg: Što uzrokuje ljudski napredak?
Je li ovo najbolji ministar gospodarstva u povijesti RH?
Bastiat: Čovjek koji je postavljao neugodna pitanja
Postmodernistička ljevica i Palestina - ljubav na prvi hladnoratovski pogled
Bastiat: Javna potrošnja
Cjepiva spasila 150 milijuna dječjih života diljem svijeta u zadnjih 50 godina
Inflacija pada, a cijene rastu. Novinari se pitaju kako je to moguće
Tomašević se pjeni jer je Zagrepčanima ponuđena jeftinija distribucija plina
Bastiat: Novac, banka i kredit
Index bi mogao biti kažnjen zbog 'diskriminacije katolika'. To nema nikakvog smisla
Plenkovićeve muljaže o inflaciji i BDP-u
Jako bitna odluka Ustavnog suda o predmetu Krišto v. Pride, evo zašto
Privatne kompanije plaćaju kazne za curenje podataka, a pravu ugrozu predstavlja država

Vrijeme je da se Hrvati riješe mita o ovakvoj brodogradnji i okrenu novim svjetskim trendovima


Piše: Branimir Perković
25.8.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Vrijeme je da se Hrvati riješe mita o ovakvoj brodogradnji i okrenu novim svjetskim trendovima


Piše: Branimir Perković
25.8.2018.
Prosječna ocjena čitatelja: 5

Problemi s Uljanikom su ponovno na površinu izbacili staru temu brodogradnje. Situacija je s ekonomske strane relativno jednostavna, radi se o grani gospodarstva koja nema svijetlu budućnost.

Svjetska brodogradnja je već godinama u krizi zbog prekapacitiranosti proizvodnje, pa su tako i južnokorejska brodogradilišta u problemima. Hanjin Shipping, jedno od najvećih južnokorejskih brodogradilišta, je proglasilo bankrot 2016. godine kada su poslije višegodišnjih problema banke odbile podržati plan restrukturiranja brodogradilišta. Brodogradilišta u cijelom svijetu su zadnjih nekoliko godina u krizi, osim onih specijaliziranih za plovila posebne namjene. Tri najveća južnokorejska brodogradilišta, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Hyundai Heavy Industries Co. and Samsung Heavy Industries Co., sva stvaraju gubitke i provode skupe programe restrukturiranja.

Ako je globalna situacija brodogradnje toliko loša, a moralni hazard je toliko ukorijenjen u domaćoj brodogradnji da je postao normalni modus operandi, postoji li ikakva realna šansa da potencijalna nova subvencija Uljaniku bude konačno ona koja će dovesti do toga da brodogradilište pozitivno posluje?

Teško, bila bi ludost očekivati da će stari načini rješavanja problema baš ovaj put dovesti do drugačijih rezultata nego prije. Jesu li subvencije ikada nešto promijenile u načinu funkcioniranja brodogradilišta da možemo očekivati da će nova subvencija nešto promijeniti? Hrvatska brodogradilišta su "restrukturirana" na toliko načina, jedan od kojih je i radničko dioničarstvo u Uljaniku, da samo slijepa osoba ne može vidjeti da problemi nisu tehnokratske naravi nego su vezani s vanjskim utjecajima iz mikro i makro okruženja.

Domaća kriza brodogradnje pak traje još od vremena Jugoslavije, a ozbiljnije se intenzivirala ranih devedesetih kada počinju prvi programi državne pomoći. Javna je tajna da već dugo vremena domaća brodogradilišta grade brodove s gubitkom, tj. da se ugovaraju brodovi za koje se unaprijed zna da će dovesti do gubitka. Ono što je tu praksu uzrokovalo je moralni hazard, situacija u kojoj ljudi mijenjaju svoje ponašanje na način da zanemaruju rizik i lakše donose rizične odluke jer su sigurni da će u slučaju negativnog ishoda biti zaštićeni od posljedica svojih odluka. Ako su zakoni toliko rigidni da je skoro pa nemoguće da dobijete otkaz (kao što je primjer u javnom sektoru), nećete se baš truditi na poslu, jer vas baš i nije strah od otkaza. Ako ste javno poduzeće, ne morate baš voditi računa o poslovanju, jer znate da ne možete završiti u stečaju.

Primjera je mnogo. U slučaju brodogradilišta, u situaciji kada znate da će sve vaše gubitke pokriti država, zašto bi se pretjerano trudili ugovarati profitabilne projekte? U tom je slučaju bitno "samo da se radi", tj. da je ugovoreno sve više poslova kako bi se pokazala uspješnost uprave, a njihova profitabilnost je nebitna jer će ionako država pokriti nastale gubitke. Taj moralni hazard je više od 25 godina održavao loše poslovne prakse koje se nisu mogle riješiti nikakvim restrukturiranjima budući da su problemi manje bili tehnokratske naravi, a više vezani za loš socio-poslovni model državnih subvencija.

Bilo je bitno da se gradi, da se izvozi i da se radi, a profitabilnost je bila sekundarna jer se uvijek vjerovalo da će država pomoći oko negativnih financijskih rezultata.

Prvi problem Uljanika su političko-sindikalni utjecaji na poslovanje. Javna tajna je da Uljanik služi IDS-u za uhljebljivanje vlastitih kadrova. Menadžeri Uljanika su, s iznimkom jednog HNS-ovca, svi članovi IDS-a ili blisko povezani s IDS-om. Posebno je smiješno da se upravo IDS postavlja kao zaštitnik radnika Uljanika i zahtijeva od države da izda subvencije. Ono što je HDZ na razini države to je IDS u Istri, stranačka klijentelistička mreža koja kadroviranjem po javnim poduzećima osigurava svoju političku moć i lojalnost svojih članova.

Kako su vlasnici gotovo 50% Uljanika upravo sadašnji i bivši radnici i kako sindikat radnika ima svog predstavnika u Nadzornom odboru, valja postaviti pitanje i njihove odgovornosti za vlastitu sudbinu. Nemoguće je da 4.000+ radnika koji su sindikalno dobro organizirani, koji su većinski vlasnici, koji imaju svoje predstavnike u svim razinama upravljanja, nisu znali za razne koruptivne radnje i katastrofalne poslovne odluke. Nemoguće da nisu znali da IDS koristi Uljanik kao što Bandić koristi zagrebački Holding. Znali su, samo su šutjeli jer plaća ide a 20+ godina državnih spašavanja ih je naučilo da brodogradilište ne može propasti jer će u najgorem slučaju morati napraviti štrajk, a država će ponovno spasiti poslovanje.

Moralni hazard utječe na očekivanja svih, od radnika do uprave, i tako narušava cijeli proces donošenja racionalnih odluka. Radnici su suodgovorni za situaciju u kojoj se Uljanik našao.

Činjenica, na koju ne može utjecati ni država ni Uljanik, jest da se svjetska brodograđevna industrija nalazi u krizi. Japan, J. Koreja i Kina, koji zajedno čine više od 90% svjetskih brodograđevnih kapaciteta, ozbiljno razmišljaju o tome kako restrukturirati cijelu brodograđevnu industriju od masovne proizvodnje tankera prema proizvodnji specijaliziranih i luksuznih brodova. Iako je tankerska brodogradnja u krizi, gradnja luksuznih brodova bilježi odličan rast. Proizvodnja tankera je rasla brže od potražnje, koja je primarno definirana rastom globalne trgovine, te su se pojavili proizvodni viškovi. Jednostavna ekonomska zakonitost, rast ponude više od rasta potražnje, dovodi do prekapacitiranosti i pada cijene, stoga proizvodnja brodova za prijevoz roba postaje sve manje isplativa. S druge strane tržište luksuznih i specijaliziranih plovila kontinuirano raste zbog globalnog rasta bogatstva, posebno u zemljama u razvoju.

Brodogradilišta imaju izbor: nastaviti raditi brodove u segmentu gdje je pretjerani rast ponude doveo do pada relativne cijene ili se preorijentirati na gradnju brodova kod kojih potražnja raste brže od ponude i cijena.

Uljanik ne bi trebalo spašavati jer se radi o industriji koju ne čeka svijetla budućnost i koja će za nekoliko godina opet upasti u probleme. Ali ono što treba spasiti iz Uljanika je know-how radnika koje se pametnim i poticajnim poduzetničkim programima može educirati za gradnju luksuznih brodova u manjim brodogradilištima. Takva mala brodogradilišta već postoje diljem Hrvatske i ostvaruju odlične rezultate, a većinu svoje proizvodnje izvoze. Tako bi se riješili glavnih strahova oko stečaja Uljanika, pada izvoza i zapošljavanja bivših radnika. Državi bi ta opcija bila i puno jeftinija jer bi edukacija radnika Uljanika i poticanje na poduzetništvo u maloj brodogradnji bilo puno jeftinije od održavanja nečega što se očito više ne može spasiti.

Naravno, taj proces se ne treba odvijati odjednom i potreban je posebni prelazak, međuostalom i da se izbjegnu penali za nedovršene brodove u Uljaniku te aktiviranje državnih garancija. Taj plan bi podrazumijevao kratkoročno održavanje Uljanika, ali s konkretnim planom za postupno gašenje. Vjerujem da bi to opcija u kojoj bi svi sudionici bili zadovoljeni, osim eventualno IDS-a.

 

Ocijeni članak

Sadržaj Liberala mogu ocjenjivati samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!

Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT/BIC: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.

O autoru

BRANIMIR PERKOVIĆ
Branimir Perković je diplomirao ekonomsku politiku i financijska tržišta na Sveučilištu u Splitu. Komentator i analitičar na projektu Liberal.hr
Više od istog autora
VIŠE O TEMI:
VIŠE IZ RUBRIKE:

Komentiraj članak

Komentirati na portalu mogu samo registrirani članovi. Učlanite se ovdje.
Mala škola liberalizma
Udruga Liberal.hr
O Udruzi Liberal.hr
Udruga Liberal.hr osnovana je s ciljem promicanja osobnih i ekonomskih sloboda u Republici Hrvatskoj. Djeluje prvenstveno preko ovog portala. Liberal je od svoga početka 2016. do danas dao značajan doprinos u raspravama oko javnih politika uvijek štiteći prava i slobode građana. Naša misija je educirati javnost i podizanje svijeti o građanskim pravima i posljedicama koje određene politike mogu imati na njihove živote. Više o radu i ciljevima udruge možete pročitati ovdje.

Ako želite i možete doprinijeti radu Udruge - bilo svojim aktivnostima i zalaganjem ili bar uplaćivanjem godišnje članarine, kliknite ovdje i ispunite pristupnicu za učlanjenje.
Doniraj
Ovaj portal financira se dobrovoljnim članarinama i donacijama naših čitatelja. Pomozite nam da budemo još bolji, postanite jedan od naših donatora!

Donirati nam možete preko Paypala - klikom ovdje ili preko e-bankarstva, ako skenirate ovaj barkod:



Za broj žiroračuna i ostale informacije kliknite ovdje.