"Ne damo Jadroliniju." "Borit ćemo se za naša radna mjesta!" neke su od mirnih, ali oštrih poruka upućenih s prosvjeda u Splitu - piše
HRT. Izravno prozivaju Agenciju za obalni i linijski promet zbog dodjele brzobrodske linije Split-Supetar-Split privatnom brodaru.
"Pozivamo sve mjerodavne službe, državno odvjetništvo i organe ostale da provedu reviziju ovog natječaja. Ovo otvara Pandorinu kutiju jer znači da svatko tko god ima katmaran može kako god hoće ući u liniju", rekao je Nediljko Bulić, predsjednik Glavnog odbora Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske.
Jadrolinija, koju sindikat ovdje zastupa, je državno poduzeće koje je dosad imalo monopol. Monopol je super stvar za monopolista, ali smrt za korisnike. Zato stanovnici hrvatskih otoka imaju velike probleme s prijevozom i prelaskom na kopno - i zbog previsoke cijene, i s linijama. To je normalna stvar kod monopola.
Ako se pokuša razbiti monopol, monopolist će biti bijesan, na što je
upozorio Adam Smith u
"Bogatstvu naroda" još davnih dana, a mi sada konkretno vidimo po reakciji radnika Jadrolinije. Nije im drago što će dobiti konkurenciju koja će ih natjerati da bolje rade svoj posao.
"Mi samo postavljamo pitanje kako to neko može ući na liniju kako ga volja? Danas smo tihi, ali bit ćemo glasniji ubuduće. Borit ćemo se za naše ljude, za našu majku Jadroliniju. Netko je na nju opasno stavio šape" - Bulić točno opisuje onaj bijes monopolista o kojem je Smith govorio u svojoj knjizi.
Dakle, uhljebi se bune zbog konkurencije - sada će morati raditi. Konkurencija je dobra za sve - pogotovo korisnike njihovih usluga. Buniti se zato što "netko može ući na liniju kako ga volja" vam je otprilike kao da se Konzum bunio što je država dopustila Lidlu, Kauflandu i drugim trgovcima ulazak na tržište. Ili zamislite da je HRT organizirao prosvjede kad su na tržište ušli Nova i RTL.
Privatni brzobrodski prijevoz je u civiliziranom svijetu inače normalna stvar i država se takvim poslom uopće ne bi trebala baviti. U Švedskoj i drugim skandinavskim zemljama to rade privatnici. No, u Hrvatskoj, zemlji gdje država proizvodi juhu nije ništa čudno da se bavi i putničkim prijevozom.
Nova katamaranska linija i uvođenje konkurencije u interesu su samih otočana, što potvrđuje i činjenica da su Bračani pokrenuli peticiju za nju i prikupili preko 3.000 potpisa.
"Mislim da su linije potrebne zbog turizma, neophodne su i neka ih na svim otocima", rekla je gradonačelnica Supetra Ivana Marković za HRT.
Konkurencija će pomoći i Jadroliniji. Sad će se malo trgnuti jer će morati pružiti svojim korisnicima bolju i povoljniju uslugu. Ako toga bude više, profitirat će stanovnici otoka.
Ukidanje monopola je uvijek dobra vijest. Prosvjed sindikata državnih zaposlenika u ovom je slučaju promašen i ljudi trebaju naučiti ispravno čitati njihove jadikovke - oni se ne bune zbog vas nego isključivo za svoje dupe.