Kako se stvaraju znanstveni inkvizitori? Taj proces započinje već u školi...

12.8.2021.
ČITATELJI OCIJENILI
5


PIŠE: DIONIZIJE FA

Više od istog autora
Turizam kao žrtva birokracije i diplomatskog rata
Mediji su u ratu protiv individualizma i osobne odgovornosti. Evo zašto im se trebamo oduprijeti
Popper, Zubić vila i lockdown
Ne možemo živjeti u alternativnoj stvarnosti
Preporučeno za vas
Huić: Sindikati koriste potplaćene medicinske sestre za povećanje plaće uhljebima koji samo rade štetu
Ovo nije humano: Beljak htio ispasti faca, Plenkovićev ministar ga uništio...
Huić o ideji da država uloži još 10 mlrd. kn u Uljanik: ʼTo bi sj*balo javne financijeʼ
Gimnazijalac u Češkoj osporio odluke kriznog stožera i natjerao svoje profesore nazad u učionice
Ako Vlada pomogne Uljaniku, morat će i svima ostalima
Autori South Parka maestralno se ʼzahvaliliʼ kineskim cenzorima zbog zabrane njihove serije
Mit o izumiranju socijalne države, 2. dio: Razvijene države povećavaju poreznu presiju
Porezna uprava smislila nove načine da privatnicima zagorča život. Ako je ovo ʼrasterećenjeʼ...
Obersnel ljut što više ne može reketariti taksiste
Hrvatska ima veći udio žena u poduzetništvu od Švedske, Njemačke i Švicarske
Porezni obveznici traže od države da transparentno objavi sva jamstva kojima su političari zadužili građane
Plenković se kiti tuđim perjem i busa u prsa dok Hrvatska zaostaje
Sveta Nedelja ukida naknadu za taksiste i smanjuje paušal u turizmu na zakonski minimum
Europska liberalna grupacija promijenila svoje ime; evo zašto...
UNICEF: 168 milijuna djece gubi budućnost zbog lockdowna. Državnici trebaju otvoriti škole
Grad Dubrovnik se baca u nekretninski biznis i ugostiteljstvo, a gradonačelnik privatnicima prijeti zabranom

Kako se stvaraju znanstveni inkvizitori? Taj proces započinje već u školi...


PIŠE Dionizije Fa

Inkvizitori su prisutni u svim vremenima i prostorima. Pozvani su u misije onda kada je potrebno izvršiti ili onemogućiti društvenu transformaciju. Inkvizitori nisu fiktivna mitološka bića davne povijesti o kojima se uči u školama. Inkvizitori su svuda među nama. Prilagođavaju se novim vremenima. Kada bi palili vještice na lomačama, lako bi ih se prepoznalo. Služe se onim tehnologijama koje su im dostupne kako bi postigli najveću učinkovitost u širenju svoje ideologije. Današnji inkvizitori nemaju potrebe paliti vještice na lomačama i tako ugroziti svoju misiju, koriste puno učinkovitije alate za provedbu društvenih transformacija.

Autoritarnim režimima, čija se vlast zasnivala na kultovima ličnosti, nedostajala je religijska komponenta. Cenzurom i strahom nisu uspijevali zamijeniti popularne religije svojim likom i djelom. Katolička Crkva ja imala idealan recept ujedinjavanja vlasti i religije, međutim morala se za vlast boriti sa sekularnom vlašću.

Na zapadu, gdje se narod prestaje identificirati s klasičnim religijama, stvorilo se plodno tlo za novu religiju temeljenu na znanosti. Tehnološki napredak i razvoj svijeta koji se dogodio prvenstveno se pripusuje znanosti, unatoč tome što je tehnologija i kultura velikim dijelom rezultat slobodnog tržišta.

Novi autoritarizam ima šansu poboljšati i provesti ideju koju je pokušala provesti Katolička Crkva. On se gradi na kultu socijalne države i institucija, ali ovaj put uz religijsku komponentu - znanost. Država putem Stožera proglasima donosi nove zakone i odredbe. Stožer je izgrađen na vrhovnim znanstvenim inkvizitorima koji će u moru znanstvenih radova, pronaći, lažirati i producirati loše argumente kako bi zaštitili novi autoritarni režim.

Često to rade iz uvjerenja da rade za opće dobro. Između ostaloga, vještice se ne spaljuju, protivnici se ne odvoze u logore, čini im se da živimo u demokraciji i da inkvizicija ne postoji.

Kako se stvaraju znanstveni inkvizitori? Kada kupite političara, on zna da je kupljen. Puno učinkovitije je čovjeku nametnuti određeni način razmišljanja i uvjeriti ga da je ono što radi dobro. Stvaranje znanstvenih inkvizitora je složeni mehanizam s mnogim povratnim spregama i nemoguće bi ga bilo savršeno opisati i identificirati.

Prvi korak stvaranja započinje u školi, kada se potencijalne inkvizitore uči o novoj religiji - znanosti, bez naglaska na povijest loše znanosti i nedostatke same metodologije. Zatim takve ljude stavite u okruženje gdje ne postoji objektivni kriteriji vrednovanja, poput slobodnog tržišta, nego se njihov rad vrednuje temeljem citata. Citati se dobivaju u područjima aktivnog istraživanja, produciranjem istraživanja koja previše ne odstupaju od znanstvenog mainstreama.

Dovoljno je znanstvenika odvesti na konferenciju uz plaćene troškove na kojoj će biti populariziran mainstream, a cenzurirano svako suprotno mišljenje. Ispada da je napraviti znanstvenog inkvizitora puno jeftinije nego kupiti političara. U institucionaliziranoj znanosti, koja bi se trebala temeljiti na znanstvenoj metodi čija je osnovna filozofija skepticizam, radovi se ocjenjuju konsenzusom većine znanstvenih inkvizitora. Takvi viši inkvizitori direktno upravljaju uspjehom i karijernim napredovanjem podređenih znanstvenika. Mnoge revolucionarne tehnologije, od kojih su i tehnologije mRNA cjepiva, nisu uspjele proći vrhovni znanstveni sud, tzv. peer review.

Ono što je presudno i omogućava rasprostranjenost nove religije je to što je kroz obrazovanje svaki prosječni čovjek naučen štovati znanost kao najviši ideal. Prva asocijacija na znanstvenika je mnogim ljudima Albert Einstein. Njegovi radovi su vrhunac onoga što znanstvenik može pružiti. Najbitnija stvar u priči Alberta Einsteina, koje prosječni vjernik znanosti nije svjestan, to je što priča Einsteina nije priča uspjeha institucionalizirane znanosti nego njenog poraza i svih nedostataka. Einstein nije bio znanstveni inkvizitor ni prosječni znanstvenik nego vještica koju su inkvizitori pokušali spriječiti.

Na knjigu "100 autora protiv Einsteina", Einstein je replicirao: "Da sam u krivu, jedan bi bio dovoljan".

Ova priča o Albertu Einsteinu ima puno jači ton nego kako je to u stvarnosti vjerojatno izgledalo. Bez umanjivanja njegove genijalnosti i znanstvenog doprinosa, njegova borba je bila puno lakša. Einstein se bavio donekle egzaktnim stvarima u krugovima kada je bilo manje znanstvenika, a time i manje znanstvenih inkvizitora. Njegovi inkvizitori su patili od boljke ljudskog kolektivizma, ali nisu kao današnji imali motiv društvene transformacije.

Borba se odvijala u domeni matematike dok se današnje borbe vode u medicini i klimatologiji, gdje su dokazi puno manje vjerodostojni i beskonačno više podložni ideološkoj interpretaciji.

Ovo nije kritika znanosti, znanstvene metode i poštenih znanstvenika. Ovo je kritika onoga što je postala institucionalizirana, birokratska znanost. To nije velika globalna zavjera svih znanstvenika protiv razuma. Dovoljno je postojanje podobnih vrhovnih znanstvenika inkvizitora koji se slažu s društvenom transformacijom i žele zauzeti svoju poziciju na upravljačkom mjestu. Na kraju dana, oni odlučuju o zapošljavanju, financiranju i napretku karijere. Oni koji se ne slažu s takvom ideologijom, neće se naći na vrhovnim mjestima inkvizicije koja odlučuje o financiranju i daljnjem smjeru, za njih profitabilne, znanosti.

Einsteinova priča nije priča prosječnog znanstvenika nego onoga koji je pobijedio inkviziciju. Trenutno je popularan narativ katastrofičnih klimatskih promjena koje će uništiti cijeli planet, a glavni krivac je običan čovjek sa zapada. Uzmimo za primjer klimatskog znanstvenika koji se želi baviti istraživanjem drugih uzroka klimatskih promjena koji nisu količina CO2 u atmosferi. Određeni dio znanstvenika će odustati u trenutku kada ne mogu dobiti financiranje za takva istraživanja. Onaj dio koji to želi istražiti u slobodno vrijeme, uz dodatnu energiju koju mora uložiti kako bi napravio istraživanja, na kraju će se suočiti s najsnažnijim oružjem znanstvene inkvizicije - cenzurom i marginalizacijom.

Cenzura i marginalizacija, ne samo u medijima, nego i u znanstvenim krugovima stvaraju atmosferu znanstvenog konsenzusa tamo gdje on ne postoji. U situacijama kada je znanost kvalitetna i većina dokaza ukazuje na suprotne zaključke, znanstvena inkvizicija će pronaći način. Za primjer područja u kojem se znanost koristi u ideološke svrhe, jedna od klimatskih znanstvenih inkvizicija, tijelo UN-a, IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change), je citiralo jedan rad koji pokazuje da se normalizirane (po BDP-u) štete od vremenskih nepogoda povećavaju zbog klimatskih promjena. U ukupnoj literaturi od više od pedeset radova koji proučavaju normalizirane štete, to je jedini rad koji povećanje pripisuje klimatskim promjenama. Za provođenje agende dovoljna je marginalizacija, a oni koji upozoravaju na takve događaju, bivaju i bit će cenzurirani.

Još jedno oružje, koje se već dokazalo u autoritarnim režimima, kojim država uvodi autoritarizam je strah. Strah od smrti od virusa, strah od smrti od klimatskih promjena. Ali što napraviti s onim ljudima koji se ne boje? Ljudima koji su svjesni toga da je sloboda preduvjet života, čak i zdravlja. Za njih je namijenjen osjećaj krivnje. Prvo počinje osudom društva, koje će ucijeniti ljude da ubijaju druge bolestima koje se prenose bez simptoma, uništavaju planet korištenjem osobnih vozila, načinom prehrane i slično. Kada društvo prihvati takav mentalitet, a slobodni ljudi i dalje ne podliježu ucjenama, tada uz oduševljenje znanstvene inkvizicije i vjernika, autoritarni režim kriminalizira dotad normalna ponašanja.

Kriminalizacijom ponašanja, režim od poštenih ljudi stvara kriminalce koji su sada pod najvišim stupnjem ucjene. Takvi ljudi sada više ne krše samo etičke norme društva, nego je njihovu osudu legitimizirao kult države i religija znanosti. Vratimo se u 2019. godinu. Što bismo rekli za čovjeka koji obrađuje zemlju sa simptomima prehlade? Ili možda čak s asimptomatskom bolešću, kako bi znanstveni inkvizitori rekli? Turisti koji bivaju privedeni jer imaju ekvivalent obične gripe 2019. godine?

Moderni autoritarni režim svakim dodatnim zakonom sužava slobode i individualnost na minimum. Sadašnjom ekonomskom i društvenom politikom čini ljude sve ovisnijima o državi dok znanstvena inkvizicija daje opravdanje za njegove postupke. Stvoren je obruč oko onih koji se ne slažu s takvim režimom. Kada ne bude dovoljno kriminaliziranih ponašanja, heretici će se uvijek moći dodatno kriminalizirati. Kada se konstantno pomiče granica popustljivosti i nakon što svi heretici postanu kriminalci, tko su onda novi heretici?

Jedan od vrhovnih inkvizitora je nazvao druženja bioterorizmom. Ako uzmemo Oxfordovu definiciju terorizma: "Nezakonita uporaba nasilja i zastrašivanja, poglavito protiv civila, u svrhu provođenja političkih ciljeva", jedini teroristi u cijeloj priči su ti isti vrhovni inkvizitori. Kada ćemo početi novo društveno uređenje nazivati pravim imenom? Kako se naziva trenutni politički sustav u Australiji, gdje država pod prijetnjom svoje najveće sile, vojskom, ograničava ljudska prava vlastitim građanima? Engleski književnik Aldous Huxley je rekao: "U idućoj generaciji postojat će farmakološka metoda pomoću koje će ljudi zavoljeti ropstvo, što će stvoriti diktaturu bez suza, tj. bezbolni koncentracijski logor cijelih društava, tako da će ljudima biti oduzete slobode, ali će oni u tome uživati."

Možda primarni mehanizam djelovanja sada nije farmakološki, ali religija, ovaj put znanosti, i dalje je opijum za mase.

Sviđa ti se članak? Podrži Liberal!
Liberal nije komercijalni portal, ne financira se korporativnim oglašavanjem niti iz državnog proračuna. Jedini način da ostanemo politički i ekonomski neovisni je uz tvoju pomoć. Podrži neovisno novinarstvo: učlani se ili doniraj Udruzi "Liberal.hr" koliko želiš/možeš za razvoj ove platforme.
IBAN: HR5923900011101229527
Model: 00, poziv na br. prim.: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT: HPBZHR2X)
Ako koristite mobilnu aplikaciju za bankarstvo jednostavno uslikajte ovaj barkod i unesite željeni iznos.
VIŠE IZ RUBRIKE:
DRUŠTVO
ŠKOLA
SVIJET
O autoru
Dionizije Fa je suradnik na Institutu Ruđer Bošković. Bavi se programiranjem i umjetnom inteligencijom. >>VIŠE
Novo na Liberalu
VIŠE TEKSTOVA
Web shop
PRIKAŽI VIŠE
Pretraži Liberal
Unesite pojam koji želite pretražiti
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Udruga "Liberal.hr"
O UDRUZI | UČLANI SE | DONIRAJ

PODRŽITE LIBERAL.HR:

IBAN za donacije: HR5923900011101229527
Model plaćanja: 00, poziv na br. primatelja: 2222
(za donatore iz inozemstva SWIFT: HPBZHR2X)
IMPRESSUM | OGLAŠAVANJE | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: