Je li Holy upravo pozvala na privatizaciju HŽ-a?

23.5.2019.
ČITATELJI OCIJENILI
5

Usporedila je putnički željeznički promet u Hrvatskoj i Japanu. Pogodite koja je glavna početna razlika...
PIŠE: MARIO NAKIĆ

Je li Holy upravo pozvala na privatizaciju HŽ-a?

Usporedila je putnički željeznički promet u Hrvatskoj i Japanu. Pogodite koja je glavna početna razlika...
PIŠE Mario Nakić

Nije lako biti ljevičar u Hrvatskoj; zalagati se za što veću državnu kontrolu nad svime, a pogotovo gospodarstvom, u situaciji kad je ona ovdje daleko veća nego u civiliziranom svijetu. Htjeli bi naprijed, ali primjeri iz civilizacije ne idu u prilog njihovoj ideologiji i politikama.

Mirela Holy, kandidatkinja SDP-a za EU parlament, na Twitteru je objavila članak o modernizaciji željezničkog putničkog prijevoza u Japanu (koja je u tijeku već desetljećima). Japanci, naime, počinju testirati novi "vlak-metak" Alfa-X. Uz članak, Holy je napisala:

"Dok u cijelom svijetu vlakovi postaju sve brži, u Hrvatskoj su sve sporiji. Uspjeh se ne događa slučajno, treba malo i planirati, dugoročno planirati..."


Gospođa Holy je potpuno u pravu; i što se tiče usporedbe HŽ-a sa željeznicama na Zapadu (i Dalekom istoku), i što se tiče planiranja. Samo što u ovom slučaju nije riječ o državnom planiranju.

Japan je liberalizirao željeznički putnički promet još 1987. godine i korporacija Japan Railways Group (Japanske željeznice) danas je u cijelosti u privatnom vlasništvu. Iako nije jedina (ima još nekoliko manjih privatnih kompanija), ta korporacija danas drži veći dio japanskog tržišta željezničkog prijevoza. I ovaj projekt - vlak-metak Alpha-X - je njihov.

Holy je tako, vjerojatno nesvjesno, priznala da je privatni sektor efikasniji i sposobniji dugoročno planirati u interesu građana od države. Jer u Hrvatskoj, za razliku od Japana, država i dalje ima monopol na željeznički putnički prijevoz.

Iako Europska komisija još od početka pristupnih pregovora o ulasku u EU traži od Hrvatske da provede liberalizaciju tržišta željezničkog prijevoza, zbog nesposobnosti naših vlada i straha HŽ-a to se konstantno odgađa. Zanimljivo, naša država je ipak uspjela provesti liberalizaciju na tržištu teretnog željezničkog prijevoza, što je rezultiralo poboljšanjem poslovanja tvrtke HŽ Cargo - morala se prilagoditi novoj situaciji kad je dobila konkurenciju.

Bez sumnje, jednom kada država skupi dovoljno hrabrosti i pristane na liberalizaciju tržišta putničkog željezničkog prijevoza, ista stvar će se dogoditi i HŽ Putničkom prijevozu, odnosno onda će morati poboljšati svoje usluge ili će ih pokositi konkurencija. Što god se dogodilo, u tom slučaju pobjeđuju građani - korisnici usluge.

Nisam siguran da je Holy imala tu namjeru - možda ona misli da je željeznički putnički prijevoz u cijelom svijetu kao kod nas pod upravom države - ali ona je zapravo pozvala na liberalizaciju tržišta. A liberalizacija će u konačnici, kao što je to bio slučaj i u Japanu, dovesti do privatizacije glavne željezničke korporacije. Jer privatni sektor je efikasniji u zadovoljavanju želja korisnika od države.



VIŠE IZ RUBRIKE:
POLITIKA
EKONOMIJA
HRVATSKA
O autoru
Mario Nakić je novinar, poduzetnik, web developer i osnivač Liberala. Voli pisanje, logiku, PHP i javu. Klasični liberal bez kompromisa. >>VIŠE
Vezano
SDP-ov prijedlog zakona o marihuani je loš. Holy obmanjuje javnost, nije riječ o liberalizaciji i ʼpotpunoj legalizacijiʼ
Vlada oslobodila nameta i deregulirala 20-ak profesija; turistički vodiči se pobunili
Tko je Abiy Ahmed, etiopljanski premijer koji je osvojio Nobela za mir?
Zašto Mrak Taritaš ne raspusti svoju stranku i jednostavno se priključi SDP-u?
Macron je zadnja osoba na planetu koja može govoriti drugima kako da urede svoju zemlju
Većina zemalja EU ukinula PDV na putnički željeznički prijevoz, Hrvatska nije među njima
Institucije i cehovska udruženja u službi siledžija i njihovih kartela
Urednik koprivničkog portala objasnio zašto država treba potpuno privatizirati Podravku
Socijaldemokracija ili ksenofobija?
SDP-ova ekonomistica predlaže da država spusti cijene i povisi plaće. Tko će to platiti?
Ovaj lik je car: Bio je potpredsjednik antireformske vlade, a sada se sjetio da Hrvatska treba reforme
Liberalizacija taxi usluge u Pulu dovela veću konkurenciju i snizila cijene. Taksisti kukaju, korisnici zadovoljni
Gdje počinje HŽ Putnički prijevoz, prestaje odgovornost
Istraživanje EK: Nema dokaza o različitom sastavu Nutelle u Njemačkoj i Hrvatskoj
Zašto bi kandidatura vođe najgore hrvatske vlade bila dobra za Hrvatsku
Pobjednici i gubitnici
Hrvatska javna uprava je toliko loša da je i radikalne ljevičare pretvorila u neoliberale
Holy za loše stanje medijskih sloboda okrivila novinare i profit, a D. Orešković želi više javnog novca za ʼneprofitneʼ medije
Logika Mirele Holy: Ako si protiv Istanbulske, mrziš žene
Nominirala sam Obersnela za nagradu grada Rijeke zbog manjka u proračunu. Njegov odbor je odbio nominaciju...
Novo na Liberalu
VIŠE TEKSTOVA
Popularno na Liberalu
PRIKAŽI VIŠE
Mala škola liberalizma
VIŠE IZ ŠKOLE
Newsletter
Upiši e-mail adresu:
IMPRESSUM | UVJETI KORIŠTENJA

LIBERAL NA DRUŠTVENIM MREŽAMA: